اخبار بروجردویژه ها

۲۴۳ صندوق اخذ رای برای انتخابات مجلس یازدهم در بروجرد تعیین شد

روزهای بروجرد- رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات شهرستان بروجرد گفت:۲۴۳ صندوق اخذ رای برای انتخابات مجلس یازدهم در شهرستان بروجرد تعیین شد از این تعداد ۳۳ صندوق مربوط به بخش اشترینان است.

محسن یعقوبی‌فر در گفت‌وگو با تسنیم، در رابطه با نحوه اجرا و چگونگی نظارت در زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی این شهرستان اظهار داشت: براساس مجموعه قوانین شورای اسلامی که به تائید مجلس نیز رسیده است وزارت کشور مامور اجرای قانون انتخابات مجلس است به‌همین منظور وزارت کشور می‌تواند مامورانی جهت بازرسی و کنترل جریان انتخابات به حوزه‌های انتخاباتی و شعب ثبت نام و اخذ رای اعزام کند.

وی افزود: در شهرستان‌ها یک نفر را به عنوان هیئت بازرسی و دو نفر را هم به‌ عنوان عضو و دبیر انتخاب می‌کنند که بتوانند جریان انتخابات را رصد و اگر جایی مشکلی بود بتوانند مشکل را برطرف کنند و اگر خطایی صورت گرفت وارد عمل شوند و یا در نهایت به مقامات مافوق گزارش دهند تا قبل وقوع اتفاقی پرسه انتخابات به اتمام برسد که هدف از این کار برپایی انتخاباتی سالم و بدون حاشیه است.

رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات بروجرد عنوان کرد: فرماندار به‌عنوان رئیس هیئت اجرایی ۳۰ نفر از معتمدان شهرستان را در سمت‌ها و صنوف مختلف در سطح شهر، به شورای نگهبان و وزارت کشور معرفی می‌کند که این افراد می‌توانند از قشر بازاریان، کسبه، خانواده شهدا، طلاب و فرهنگیان باشند البته شخص دادستان و رئیس اداره ثبت احوال شهرستان و فرماندار مسئول اجرای انتخابات در شهرستان بروجرد هستند.

وی با اشاره به حفظ امنیت و سلامت انتخابات در حوزه انتخابی گفت: نماینده فرماندار مسئول حفظ امنیت انتخابات است اما  به تناسب شلوغی محل برگزاری انتخابات، هیئت نظارت و بررسی افزایش پیدا می‌کند. به‌طور نسبی روی هر صندوق  ۱۵ تا ۱۷ نفر اعم از خدماتی، امنیتی، اجرایی و بازرسی فعالیت دارند تا انتخاباتی سالم را برگزار کنند.

یعقوبی‌فر تصریح کرد: در دستورالعمل‌هایی که به ما ابلاغ می‌شود به این مهم اشاره شده که در چینش نیروها هیچ سمت و سویی وجود نداشته باشد. هیئت اجرایی به این منوال عمل می‌کند و فرماندار هم بارها تاکید کرده که از هیچ جناح خاصی در روی صندوق‌ها قرار نگیرد، ما نیز به پیروی از این حرف فرماندار اعلام کرده‌ایم که اگر کسی از جناح خاصی روی صندوق‌های رای باشد ولو در ظهر انتخابات هم که باشد آن شخص را از روی صندوق کنار می‌گذاریم و شخص ذخیره‌ای را جایگزین می‌کنیم چون رای مردم یک امانت است و به دست ما سپرده می‌شود ما هم باید مواظبت و مراقبت کنیم تا اتفاقی در این پرسه نیفتد.

وی تاکید کرد: یکی از وظایف هیئت اجرایی تائید افرادی است که سر صندوق‌های رای قرار می‌گیرند و وظیفه دیگر انتخاب مکان برگزاری انتخابات است که این مورد خیلی هم مهم و حساس است؛ جانمایی تمام صندوق‌ها به عهده هیئت اجرایی است و معمولا در مساجد، مدارس و خانه‌های بهداشت این جا نمایی انجام می‌گیرد.

رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات بروجرد اظهار داشت: به‌جز صندوق‌های ثابت در سطح شهر ما صندوق‌های سیاری هم داریم که از نظر ماهیت هیچ گونه تفاوتی با صندوق‌های ثابت ندارد و همان حساسیتی که نسبت به صندوق‌های ثابت وجود دارد در مورد صندوق‌های سیار نیز صدق می‌کند و باید هیئت نظارت به آنها نظارت داشته باشند.۱۵ یا ۱۷ نفر هم همراه صندوق‌های سیار فعالیت دارند و یک صندوق سیار ویژه بیمارستان‌های سطح شهر داریم و برای بیمارانی که امکان خروج ندارند و بستری هستند کاربرد دارد.

وی افزود: در برخی از محله‌ها که جمعیت آنها به کمتر از ۱۰۰ نفرمی‌رسد ما از صندوق سیار استفاده می‌کنیم. در روستاهایی که به تناسب جمعیت و فاصله  در یک مسیرقرار دارند ازیک صندوق سیارمشترک استفاده می‌شود و معمولا قبل از اعزام هیئت نظارت به روستاها به آنها اطلاع‌رسانی می‌شود که در کدام روستا شیفت صبح و در کدام روستا  شیفت عصر انتخابات انجام می‌گیرد و صندوق‌های سیار بدون هماهنگی هیئت نظارت حق خروج از محل را ندارند.

یعقوبی‌فر عنوان کرد: هیئت اجرایی، مسئول امور اجرایی در شهرستان، هیئت نظارت که زیر مجموعه شورای نگهبان است مسئول نظارت بر پرسه انتخابات در سطح شهر و هیئت بازرسی هم که از سوی وزیر کشور برای حسن اجرای انتخابات انجام وظیفه می‌کند مسئولیت کل انتخابات را به عهده دارند.

وی خاطرنشان کرد: مجموعا ۲۴۳ صندوق رای برای انتخابات در شهرستان بروجرد داریم از این تعداد صندوق‌ها ۳۳ صندوق مربوط به بخش اشترینان است که ۶ صندوق برای شهر اشترینان و مابقی برای  روستاهای این بخش در نظر گرفته شده  و ۶۳ صندوق نیز برای روستاهای بروجرد در نظر گرفته شده است.

رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات بروجرد تاکید کرد: داوطلبان حق استفاده از امکانات دولتی و شهرداری‌ها را ندارند، همچنین هیچ مدیر دولتی و هیچ کارمندی حق ندارد در وقت اداری با هیچ کاندیدا و داوطلبی همراهی داشته باشد اگر کسی از همشهریان عزیز این موارد را مشاهده کرد حتما به هیئت بازرسی مستقر در فرمانداری گزارش دهند تا رسیدگی شود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close