اخبار بروجردویژه ها

بروجرد؛ شهر بی دفاع!

رضا آزادپور- این روزها علیرغم اعتقاد راسخی که به خانه ماندن دارم گاهی با احتیاط توام با وحشت پرسه ای در خیابان های شهر می زنم. البته نگاهم معطوف به رفت و آمد و برخورد مردم با پدیده شوم “کرونا”است. می خواهم راه شکست کرونا را از همشهریانم بیاموزم!

باید معروض دارم شوربختانه بازخورد شکست دهنده ای را در کف خیابان های مملو از جمعیت نمی بینم. بروجردی ها در مواجهه با این بحران مرگ آور از نیمه اسفند۹۸ تا نیمه فروردین۹۹ واکنش رضایت مندی از خود بروز دادند ولی متاسفانه پس از آن به ویژه از ۲۳ فروردین به بعد به طور عام رها کردند. بسیاری ازشئونات پیشگیری یکباره “یله”شد. انبوهی از مردم و نیز دولتیان در این رهگذر خسران آور، مقصرند.

حضور پر ازدحام مردم در بانک ها فروشگاه ها و حتی دفاتر توزیع ایرانسل، دهشتناک است. انگار همه چیز به بوته فراموشی سپرده شده است. اوضاع شبیه روزهای قبل ازکرونا شده است.

۲۶ فروردین به ضرورتی چند ساعتی را در شهر قم سپری کردم. خیابان ها به گونه اعجاب آوری خلوت بود. رهگذران اندک همه با ماسک، گام برمی داشتند. جز تعداد کمی مغازه مواد غذایی همه کسبه، تعطیل بودند. به دلیل رفت و آمد اندک وسائط نقلیه، طرح ترافیک اجرا نمی شد. سنگفرش کوچه ها و بعضی ازخیابان ها آغشته به کف خشکیده مواد ضدعفونی کننده بود و…..به دوستی گفتم: این است نتیجه خطر باوری یک شهر.

همان چیزی که همشهریان ما هنوز باورش ندارند. برای مبارزه با پتیاره ی کرونا، بایسته است که همگان اعم از دولت و ملت ،همکاری و حتی”اضافه کاری” کنیم. همان گونه که کادر پزشکی؛ رزمندگان خط مقدم از وقت و جان خویش در راستای سلامت جامعه، مایه می گذارند بهتر نیست نانوایی های سنگکی نیز برای تحویل نان دو متر جلوتر بیایند تا مردم زیر سقف و بدون فاصله لازم کنار هم قرار نگیرند؟

اگر مقرر شده است مساجد؛زیارتگاه ها؛ نماز جمعه تعطیل شوندچرا باید برخی ازاین موصوع تمرد کنند؟

جالب است بدانیم از اهالی و کاسبان یک محله پرسیدم و گفتند امام جماعت محترمی در یک مسجد مرکز شهر و محوری هنوز نماز جماعتش را برگزار می کند!

فراموش نکنیم مراجع عظام انجام عبادات خطرآفرین را “فعل حرام”می دانند. مقام معظم رهبری می فرمایند: “یقیناً هر چیزی که کمک کند به سلامت جامعه و عدم شیوع این بیماری، یک حسنه است؛ در نقطه‌ی مقابل هر چیزی که کمک کند به شیوع این بیماری، یک سیّئه است. خدای متعال ما را موظّف کرده که نسبت به سلامت خودمان و سلامت دیگران، سلامت مردم، احساس مسئولیّت کنیم.» ۱۳۹۸/۱۲/۱۳

امیدواریم مردم اگر به دلایلی که مهمترین آن “اقتصادی”است درخانه نمی ماننددست کم فاصله فیزیکی،رعایت بهداشت و استفاده از ماسک و دستکش را رعایت کنند تا در آغاز برج بهشت(اردیبهشت) و پادشاه ماه ها شاهد شیوع گسترده این بیماری نباشیم. مبادا شهد بهار با شرنگ کرونا در کاممان تلخ گردد.

 رسید مژده که ایام غم نخواهد ماند       چنان نماند و چنین نیز هم نخواهد ماند

تگ ها

مقالات مشابه

1 thought on “بروجرد؛ شهر بی دفاع!”

  1. درود بر دکتر فهیم وبابصیرت جناب آقای آزادپور قلمت مانا باشد سپاس از احساس مسئولیتت نسبت به مردم سرزمینم. انشاءالله در این ایام بحرانی شاهد شکوفایی بیشتر شعور فرهنگی مردم عزیز باشیم. این ویروس منحوس ثابت کرد که همه مردم دنیا بر یک کشتی سوار شدیم و در صورتی که یک عضو آن در عذاب باشد دیگران در آسایش نخواهند ماند. بقول سعدی :چو عضوی بدرد آورد روزگار دگر عضو ها را نماند قرار

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close