اخبار لرستانویژه ها

جاده های نا ایمن لرستان و حرکت در مسیر مرگ

روزهای بروجرد- رشد روز افزون استفاده از وسایل نقلیه این روزها آمار تصادفات و تلفات انسانی را تحت الشعاع خود قرار داده به گونه ای که هر بار در مورد سهم خطای انسانی، جاده ها و ایمنی خودروها آمارهای مختلفی منتشر می شود.

به گزارش ایرنا برخی از کارشناسان نقص در ایمنی راه ها و نبود زیر ساخت های حمل و نقل را عامل اصلی تصادفات ذکر می کنند و معتقدند در طراحی ، ساخت و در بهره برداری از پروژه های راه موارد و استاندارد های مرتبط با ایمنی رعایت نشده است.
از این رو در بسیاری از کشورهای در حال توسعه برای به حداقل رساندن تلفات حاصل از سوانح و تصادفات رانندگی ، اقدام به اصلاح هندسی معابر و رفع نقاط حادثه خیز می  کنند.

کشته شدن سالانه ۱۷هزار نفر در جاده‌های کشور نشان از ایمن نبودن محورهای ارتباطی دارد که با آشکارسازی نقاط پرخطر همچنین رعایت قوانین و مقررات رانندگی توسط رانندگان می‌توان در کاهش تصادفات نقش مهمی را ایفا کرد.

برخی کارشناسان نیز نادیده‏ گرفتن مقررات و خطاهای رانندگی، نگرش های ترافیکی نادرست، خستگی و خواب آلودگی، مصرف مواد مخدر ، رانندگی در ساعات سیاه (آخر شبها، اوایل صبح، بعد از ناهار) را از عوامل موثر در تصادفات جاده ای می دانند.

تازه‌ترین آمار پلیس از تصادفات تابستان ۹۸ نیز نشان می‌دهد ۳۹ درصد تصادفات در این فصل براثر خواب‌آلودگی و واژگونی بوده و عامل انسانی نقش اصلی در وقوع آن داشته است.

البته سهم عوامل سه‌گانه در وقوع تصادفات جاده‌ای فقط یک روی سکه است و وقتی پای تخمین سهم این عوامل در بروز خسارت‌های مالی و جانی به میان بیاید، جایگاه نخست به کیفیت و استاندارد خودروها تعلق می‌گیرد و عامل انسانی کمترین سهم را می‌برد.

خودروهای شوتی از عوامل تاثیرگذار در تصادفات جاده ای لرستان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان می گوید: روزانه ۲هزار و ۵۰۰ خودرو شوتی از جاده‌های این استان تردد می‌کنند که نقش بسیاری در افزایش تصادفات جاده‌ای دارند.

عباس شرفی با اشاره به تردد خودروهای شوتی با سرعت غیرمجاز همچنین افزایش تصادفات رانندگی در جاده‌های لرستان افزود: با توجه به اینکه لرستان در مسیر اصلی جنوب به مرکز کشور قرار دارد برخی از قاچاقچیان با استفاده از خودروهای شوتی اقدام به جابجایی کالا می کنند.

به گفته وی رانندگان خودروهای شوتی بدون توجه به علایم راهنمایی و رانندگی گاها با سرعت بسیار زیاد در جاده ها تردد می کنند که باعث افزایش تلفات در تصادفات جاده ای همین خودروها هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان گفت: آمار فوتی های تصادفات جاده‌ای نشان می دهد که ۵۹.۲ درصد متوفیان در لحظه تصادف و ۲۴.۲ درصد مجروحین در بیمارستان جان خود را از دست داده اند.

شرفی اضافه کرد: در ۹ ماهه امسال در بروجرد ۲۶ فقره تصادف با ۴۱ فوتی، خرم آباد ۲۹ فقره تصادف با ۳۵ فوتی، دورود ۲۲ فقره تصادف با ۳۲ فوتی، پلدختر ۲۵ فقره با تصادف ۳۲ فوتی، ازنا ۱۳ فقره تصادف با ۱۹  فوتی، الیگودرز هشت فقره تصادف با ۱۰ فوتی، کوهدشت ۱۲ فقره تصادف ۱۵ فوتی و نورآباد ۶ فقره تصادف ۱۱ فوتی گزارش شده است.

وی کنترل سرعت، افزایش نظارت پلیس راه، افزایش علائم افقی و عمودی، حذف تقاطع‌ها، فرهنگ سازی در بین کاربران آسیب‌پذیر، اصلاح زیرساخت های جاده ای، فعال نمودن دوربین‌های سرعت‌سنج، شناسایی مقاطعی که نیاز به جداکننده وسط دارند را از راهکارهای موثر بر کاهش تلفات جاده‌ای دانست.

وجود جاده های دوخطه عامل بروز تصادف

رئیس پلیس راه لرستان نیز می گوید: یکی از عوامل تصادفات جاده ای  و افزایش آمار فوت شدگان ، وجود جاده های دو خطه در استان است.

سرهنگ مصطفی دالوند اظهار داشت: در کاهش تصادفات ۸۰ درصد ایمنی جاده و فرهنگ سازی مهم بوده و اقدامات پلیسی تنها ۲۰ درصد در این بین تاثیر گذار است.

وی ادامه داد: ایجاد تقاطع استاندارد و  تامین روشنایی در جاده های لرستان هزینه زیادی در بر دارد که مسئولان مربوطه باید در این خصوص تصمیم بگیرند تا شاهد کاهش تصادفات جاده ای در استان باشیم.

ایجاد پایگاه های اورژانس شهری و جاده ای در لرستان ضروری است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز می گوید : ایجاد ۱۰ پایگاه اورژانس شهری و ۱۸ پایگاه جاده‌ای در لرستان ضروری است تا در هنگام بروز حوادث جاده ای بتوان به مجروحان خدمات رسانی کرد تا از میزان مرگ ومیر کاسته شود.

محمدرضا نیکبخت اظهار داشت: اکنون ۷۱ پایگاه اورژانس شهری و جاده‌ای در لرستان فعال است که شامل ۲۸ پایگاه شهری و ۴۳ پایگاه جاده‌ای می باشد.

وی گفت: ۱۳۲ دستگاه آمبولانس در لرستان وجود دارد که کمبود ۲۰ دستگاه آمبولانس احساس می شود.

کاهش تصادفات جاده ای با حذف نقاط پرخطر

استاندار لرستان نیز می گوید: شناسایی و حذف نقاط پرخطر در میزان کاهش تصادفات جاده‌ای لرستان موثر است.

سید موسی خادمی اظهار داشت: سال گذشته شاهد چشمگیر کاهش تلفات جاده ای بودیم اما متاسفانه امسال این آمار افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه شاید بتوان گفت که یکی از دلایل افزایش تلفات جاده ای به دلیل بحران سیل و تخریب راهها است لرستان گرچه رتبه سیزدهم کشور در تلفات جاده‌ای را دارا می‌باشد اما این جایگاه قابل قبول نیست و باید با شناسایی نقاط خاص و پرحادثه تلفات را کاهش داد.

استاندار لرستان افزایش پایگاه و تعداد آمبولانس همچنین بالگرد اورژانس را در کاهش تلفات جاده‌ای اثرگذار دانست و گفت: ایجاد ۳۲پایگاه اورژانس جاده ای در دستور کار است.

خادمی بیان کرد: در بحث دوربین های نظارت کنترل جاده‌ای جزو بدترین استان ها هستیم که نسبت به ازای هر کیلومتر از استان های دیگر پایین تر قرار داریم.

 سهم حمل و نقل در تولید ناخالص ملی کشور ۹ درصد است

مشاور وزیر راه و شهرسازی یازدهم دی ماه سالجاری در کارگروه ایمنی راه های استان گفت: سهم حمل و نقل در تولید ناخالص ملی کشور در مجموع ۹ درصد است که تصادفات جاده‌ای هفت درصد آن را هدر می‌دهد.

مرتضی باقری اظهار داشت: شدت تصادفات در لرستان بالاتر از میانگین کشوری است که در این راستا وسایط نقلیه سنگین نقش مهمی دارند.

سالانه ۱۷هزارنفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند

رییس سازمان اورژانس کشور نیز یازدهم دی ماه سالجاری در کارگروه ایمنی راه های استان گفت: سالانه تصادفات رانندگی ۱۷هزار نفر فوتی و ۶۵۰ هزار نفر مصدوم بدنبال دارند.

پیرحسین کولیوند اظهار داشت: در هشت ماهه نخست امسال حوادث جاده ای در کشور نسبت به مدت مشاب سال گذشته ۲.۳ و در لرستان ۱۳.۳ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: در هشت ماهه نخست امسال ۳۹۱ نفر در لرستان در تلفات جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند که این استان در رتبه سیزدهم کشور قرار دارد و استان فارس با ۹۵۳ کشته در صدر این جدول می‌باشد.

وی اظهار کرد: در برنامه ششم ۲۸ پایگاه اورژانس در لرستان باید ایجاد شود همچنین پایگاه ها ایجاد شده باید به پد بالگرد مجهز شوند چراکه یکی از پرکارترین اورژانس هوایی در لرستان فعال است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close