اخبار بروجرد

موردی از بیماری آنفلونزا در بروجرد گزارش نشده است

 روزهای بروجرد- مدیرگروه مبارزه با بیماری‎های واگیردار شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: تاکنون موردی از بیماری آنفلونزا در شهرستان گزارش نشده و اقدامات پیشگیرانه در راستای جلوگیری از شیوع این بیماری از طریق مراکز و خانه‎های بهداشت در حال انجام است.

مژگان نوابی در گفت وگو با ایرنا افزود: بر این اساس و طی برنامه ریزی انجام گرفته آموزش های مدونی برای گروه های هدف، شامل پرسنل بهداشت، درمان و باز آموزی مختلفی نیز برای پزشکان این شهرستان برگزار شده است.

وی اظهار داشت: این کار بصورت مستمر و ویژه انجام می‌گیرد و آموزش های لازم برای گروه‌های دیگری که به نحوی با بیماران ارتباط دارند، ارائه می شود.

نوابی با تاکید بر اینکه آموزش ها در قالب پیشگیری و درمان است، ادامه داد: بر این مبنا تلاش شده برنامه های هماهنگی برای آموزش، با دستگاه‌های متولی امر از قبیل مدارس، دانشگاه‌ها که جمعیت تجمعی زیادی را تحت پوشش دارند، انجام شود.

وی اضافه کرد: تلاش شده از طریق بنر و بیلبوردها و  پمفلتهای آموزشی آگاهی لازم به اقشار مختلف در زمینه پیشگیری از آنفلونزا و حتی پوسترهای اطلاع رسانی این نوع بیماری نیز در بین دستگاه‌های اجرایی در بعد، آموزش عموم مردم توزیع شده است.

مدیرگروه مبارزه با بیماری های واگیردار شبکه بهداشت و درمان بروجرد یادآور شد: براساس تمهیدات از قبل اندیشیده شده واکسن آنفلوانزای مورد نیاز بخش خصوصی شامل داروخانه ها به اندازه کافی توزیع شده و مشکلی در این ارتباط وجود ندارد.

گروه‌های پرخطر کدامند
نوابی افزود:  افراد در معرض خطر همچون بیماران قلبی، دیابتی، بیماران تنفسی، افراد بالای ۶۵ سال، کودکان بالای ۲ سال، مادران باردار، بیمارانی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند، بیماران دارای نارسایی کبد و کلیه، بیماران تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن ضمن مراقبت ویژه از خودشان حتما واکسن آنفلوآنزا فصلی را تزریق کنند زیرا بیش از سایرین در معرض ابتلا به بیماری هستند.
وی تاکید کرد: واکسن آنفلونزا به صورت دولتی برای برخی گروهای پرخطر و پرسنل بیمارستان که در خط مقدم این بیماری هستند اعم از کارکنان اورژانس، بخش های آی سی یو، سی سی یو، نیروهای خدماتی، بخش مبارزه با بیماری ها، طبق برنامه اعلام شده تزریق  کرده اند چرا که پرستان و بهیاران باید از سلامت کامل برخوردار باشند تا بتوانند در مراقبت از بیماران اهتمام نمایند.

مدیرگروه مبارزه با بیماری های واگیردار شبکه بهداشت و درمان بروجرد اظهار داشت: طبق پیش بینی ها و برنامه ریزی انجام گرفته تدابیر لازم از قبیل امکانات، تجهیزات و داروی مورد نیاز برای درمان بیماران نیازمند اندیشیده شده که این مهم شامل بیماران بستری شده و یا دچار علائم حاد تنفسی این بیماری است که توسط پزشکان و متخصصان مستقر در بیمارستان ها تجویز می شود.

وی گفت: شستشوی مستمر دست‌ها، افراد را تا ۷۰ درصد در برابر بیماری مصون می‌کند و انتظار می رود افراد علاوه بر رعایت بهداشت فردی، شستشوی دستها با آب و صابون را به طور مستمر هربار بین ۲۰تا ۳۰ ثانیه فراموش نکنند.

نوابی افزود: از عموم مردم انتظار می رود با حذف دست دادن و  روبوسی و استفاده از دستمال به هنگام عطسه و سرفه در کاهش انتقال ویروس آنفولاانزا تلاش کنند.

 مدیرگروه مبارزه با بیماریهای واگیردار شبکه بهداشت و درمان بروجرد بیان کرد: در صورت ابتلای فرد به این نوع بیماری نیز توصیه می شود استراحت کامل داشته و برای بهبودی مایعات، ویتامین، میوه و سبزیجات سالم مصرف کند.
نوابی اضافه کرد: افراد بالای ۶۵ سال، مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون، دیابت، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، سرطانی ها، کم خونی داسی شکل، بیماران کلیوی، تالاسمی، کلیوی و مادران باردار را از جمله گروه‌های هدف برای تزریق واکسن آنفلوانزا ذکر کرد.
این مسئول بهداشتی ادامه داد: بر این اساس افراد زیر ۱۸ سال به دلایلی آسپرین مصرف می کنند نیز باید نسبت به تزریق این نوع واکسن اقدام کنند.

آنفلونزا یک بیماری ویروسی حاد دستگاه تنفسی است

یک پزشک فوق تخصص کودکان گفت: آنفلونزا یک بیماری ویروسی حاد دستگاه تنفسی است، که با تب، سرفه، سردرد، گلودرد، درد عضلانی، تعریق، آبریزش بینی و گاهی استفراغ و اسهال (بویژه در کودکان) تظاهر می‌­کند که تب و سرفه به عنوان علایم کلیدی بیماری آنفلوانزا محسوب می شود.

 کامران سبزیان افزود: نشانه ­های بیماری بعد از ۲ تا  هفت روز خودبخود بهبود پیدا می­ کند که برای برخی از بیماران، بویژه برای بیماران در معرض خطر و افراد دچار بیماری حاد تنفسی شدید، ممکن است داروی ضد ویروسی توسط پزشک تجویز شود.

وی تاکید کرد: مهم­ترین راه انتقال ویروس از طریق استنشاق هوای آلوده است و  ویروس، سرفه و عطسه بیماران مبتلا به آنفلوانزا ویروس در هوا پخش شده و بطور معمول افرادی که در نزدیکی بیماران قرار بگیرند (بویژه در فاصله یک متری) بیش از همه در معرض ابتلا به این نوع بیماری قرار می گیرند.

وی اضافه کرد: عموم مردم به ویژه گروه‌های آسیب پذیر برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا، شستشوی مکرر دست ها با آب و صابون، خودداری از دست زدن به بینی و چشم ها، پوشاندن دهان و بینی با دستمال کاغذی، هنگام سرفه و عطسه، انداختن دستمال کاغذی های استفاده شده در سطل زباله را مورد توجه قرار دهند.

به گفته وی، در افرادی که رژیم غذایی صحیحی دارند، شدت سرما خوردگی و تعداد دفعات آن به مراتب کمتر و دوره ی بیماری کوتاه تر است.

به گزارش ایرنا، شیوع بیماری آنفلوانزا همزمان با فصل سرد سال امری طبیعی است که می توان با خود مراقبتی و رعایت بهداشت فردی در پیشگیری از ابتلا به آن موفق بود.

اگر چه امسال بیماری آنفلوانزا زودتر از سالهای قبل میهمان شده اما با رعایت بهداشت و تغذیه صحیح می توان از این گذار به راحتی عبور کرد.

شنیدن این خبر که بیماری آنفلوآنزا در فهرست بیماری‌های واگیردار قرار گرفته و  براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۱۵ تن از هموطنان را به کام مرگ کشانده است موجی از نگرانی را در بین اغلب مردم به ویژه اولیا دانش آموزان ایجاد کرده است.

نگرانی مادران از حضور فرزندان خردسالشان در مهدهای کودک و حضور آنها در مدارس موجب شده تا به نوعی نگران بیماری آنفلوانزا شوند، از این رو برای تزریق واکسن آنفلوانزا پیش قدم شده اند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close