اخبار جهان

احتمال ارجاع پرونده اتمی ایران به شورای امنیت

روزهای بروجرد- مدیر کل موقت آژانس بین المللی انرژی اتمی در کنفرانسی خبری گفت: ایران غنی سازی را در تاسیسات فردو از سر گرفته است. مهم است که ایران با ما همکاری داشته باشد.

کورنل فروتا در مورد ادعاهای مطرح‌شده در خصوص «تورقوزآباد» گفت: اینکه این موضوع را ۷ نوامبر به شورای حکام گزارش کرده‌ام، نشانگر آن است که با ایران به مرحله‌ای رسیده‌ایم که لازم است شورای حکام این تشویق و تأکید به همکاری را انجام دهد.

مدیرکل موقت آژانس در خصوص اینکه آیا احتمال بازگشایی پرونده موسوم به «ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران» وجود دارد یا نه، گفت این موضوعی مربوط به شورای حکام آژانس است و او در این رابطه گمانه‌زنی نمی‌کند.

فروتا در ارتباط با سفر هفته آینده هیأت آژانس به ایران گفت این سفر در چارچوب گفت‌وگوهای مداوم این نهاد و به ریاست مسئول پادمان‌های آژانس انجام می‌گیرد و آژانس انتظار دارد که طرف ایرانی در این سفر در خصوص موضوعی که او به اطلاع شورای حکام رسانده، شفاف‌سازی کند.

از فروتا در مورد احتمال ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل نیز سؤال شد. او در مورد اینکه چه کسی باید در این رابطه تصمیم‌گیری کند، گفت: این مسئله‌ای مربوط به اجرای ساز و کارهای پادمانی در کشورهای عضو است و اختیار آن با شورای حکام است. شورای حکام اختیار قضاوت در خصوص وضعیت اجرای ساز و کارهای پادمانی در یک کشور عضو را دارد.

فروتا به تفکیک میان وضعیت برجام و ادعاهای مطرح‌شده در خصوص «تورقوزآباد» پرداخت و گفت: موضوعی که به اطلاع شورای حکام رسانده‌ام، مربوط به مسئله «کامل بودن» بیانیه‌های ایران است. دلیل ارجاع این موضوع به شورای حکام این بوده است که تیم بازرسی و سرپرست آژانس احساس کرده‌اند تلاش‌ها برای شفاف‌سازی در این خصوص نیازمند حمایت شورای حکام است تا بتوان این موضوع را «بر اساس رویه‌های پادمانی» شفاف‌سازی کرد. این موضوع مختص ایران نیست و هر زمان که مدیر کل به این نتیجه برسد که شفاف‌سازی یک موضوع به حمایت شورای حکام نیاز دارد، آن موضوع را به این شورا ارجاع می‌کند.

فروتا در مورد اینکه آیا ذرات اورانیوم ادعایی در تورقوزآباد «تهدید اشاعه‌ای» به شمار می‌آیند، گفت تا زمانی که از سوی ایران شفاف‌سازی نشده و تهران در این مورد توضیح نداده باشد، نمی‌تواند در این خصوص اظهار نظر کند. او گفت به همین دلیل است که خواهان «تعامل پویا» با ایران است تا بتوان در این خصوص به یک نتیجه روشن رسید.

فروتا در خصوص اخراج یک بازرس این نهاد از ایران نیز گفت تهران به دلیلی برای مدتی از خروج یک بازرس آژانس ممانعت کرده و این موضوع برای این نهاد «غیر قابل قبول» است. او با بیان اینکه آژانس با روایت ایران در خصوص عملکرد این بازرس موافق نیست، مدعی شد که این نهاد در تحقیقات اولیه خود نشانه‌ای مبنی بر اینکه این فرد آنطور که ایران گفته با خود مواد منفجره به همراه داشته، نیافته است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close