اخبار جهان

فارین پالیسی: اسناد جدیدی در مورد اردوگاه‌های «شست و شوی مغزی» در چین به دست آمده / یک میلیون مسلمان در این اردوگاه‌ها زندانی شده اند

روزهای بروجرد- جیمز پالمر در فارین پالیسی نوشت: در روز‌های اخیر مجموعه بزرگی از اسناد جدید در مورد سرکوب مسلمانان اویغور در چین منتشر شده اند. این اطلاعات با کمک کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی در پروژه‌ای به رهبری بتانی آلن ابراهیمیان ترجمه و منتشر شده اند. پیش از این خبرگزاری‌های دیگر از جمله روزنامه نیویورک تایمز گزارش‌هایی در مورد وضعیت زندانی‌ها در این کمپ‌ها منتشر کرده بودند.

به گزارش  «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: کارشناسان معتقدند که بیش از یک میلیون نفر از مسلمانان اویغور و دیگر گروه‌های اقلیت در این اردوگاه‌ها زندانی شده اند.

ظاهرا اسناد جدید از منابع مختلف مختلف نشات گرفته اند. اسناد منتشر شده توسط روزنامه نیویورک تایمز بیشتر به سخنرانی‌ها و بیانیه‌های حزب کمونیست چین می‌پردازند. این در حالی است که در پروژه کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی بیشتر بر روی شرایط داخل این اردوگاه‌ها و وضعیت زندانیان تمرکز می‌شود. یکی از مهم‌ترین اسناد به دست آمده دفترچه راهنمایی است که در آن دولت چین شرایط نگه داری افراد زندانی شده از جمله تامین امنیت و جلوگیری از فرار آن‌ها را شرح می‌دهد.

جزئیات ترسناک: اسناد منتشر شده اندازه و مقیاس اردوگاه‌ها را تایید می‌کنند. در یکی از اسناد اشاره می‌شود که در طول یک هفته بیش از ۱۵ هزار مسلمان اویغور به این کمپ‌ها منتقل شده اند. سند دیگری فاش کرده است که حتی عبادت عادی بر مبنای اعتقادات اسلامی می‌تواند به زندانی شدن افراد منجر شود. علاوه بر این، دولت چین از سیستم‌های هوش مصنوعی و الگوریتمی برای تجسس و نظارت بر زندگی روزمره شهروندان خود از جمله اقلیت مسلمان استفاده می‌کند.

واکنش دولت: پیش از این پکن ادعا می‌کرد که رسانه‌ها و تحلیلگران خارجی برداشت نادرستی از اسناد منتشر شده توسط نیویورک تایمز ارائه کرده اند. در روز‌های اخیر نیز سخنگوی دولت به طور کامل صحت اسناد منتشر شده توسط کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی را انکار کرده است. مقامات دولت در مصاحبه‌های رسمی خود تمام ادعا‌های مطرح شده را جعلی توصیف می‌کنند.

اسناد فاش شده در ماه‌های اخیر احتمالا توسط پرسنل مسئول در این کمپ‌ها در اختیار رسانه‌ها و خبرنگاران خارجی قرار گرفته اند. این موضوع می‌تواند منعکس کننده نارضایتی برخی عناصر داخل حکومت نسبت به سیاست‌های افراطی دولت تحت رهبری ژی جین پینگ باشد. در هر صورت تحولات اخیر نگرانی پکن در مورد تصویر عمومی خود در دنیا را افزایش داده اند.

واکنش‌های بین المللی: مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا بار دیگر این سیاست چین را محکوم کرد. اما بسیاری از کشور‌های مسلمان تاکنون واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده اند. البته انتقاد‌ها از این سیاست چین فقط به مقامات رسمی محدود نشده اند. در روز‌های اخیر یک شهروند افغانی-آمریکایی پیامی را در برنامه اشتراک گذاری ویدئو تیک تاک منتشر کرد که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. مالکیت این برنامه در کنترل چینی‌ها قرار دارد و به همین خاطر حساب کاربری این دختر نوجوان غیر فعال شد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close