اخبار بروجرداخبار لرستانویژه ها

۱۰۰ هزار خانواده مستاجر در لرستان وجود دارد

روزهای بروجرد– تابستان امسال به دغدغه جدی مستاجرانی تبدیل شده که باید برای تهیه مسکن اقدام کنند اما متاسفانه افزایش قیمت اجاره‌بها آنها را با چالشی جدی مواجه کرده است.

ایسنا: تابستان امسال به دغدغه جدی مستاجرانی تبدیل شده که باید برای تهیه مسکن اقدام کنند اما متاسفانه افزایش قیمت اجاره‌بها آنها را با چالشی جدی مواجه کرده است؛ به گفته برخی کارشناسان با بخشنامه دستوری نمی‌توان بازار مسکن را کنترل کرد بلکه با اجرای سیاست‌های تشویقی و حمایتی می‌توان میزان تولید مسکن در کشور را افزایش داد و این امر در نهایت منتج به کاهش نرخ اجاره بها خواهد شد، در حال حاضر دولت سیزدهم با اجرای طرح نهضت ملی مسکن به این مهم ورود پیدا کرده و قطعا با ساخت واحدهایی که در نظر گرفته شده قیمت بازار مسکن را می‌توان کنترل کرد.

تعدیل قیمت مسکن و اجاره بها با ایجاد ۴ میلیون واحد مسکن در کشور

بهزاد شاکرمی، سرپرست راه و شهرسازی لرستان در خصوص آخرین وضعیت مسکن که از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی در لرستان است، اظهار کرد: مسکن به عنوان کالایی گران قیمت، نیاز اساسی خانواده‌های ایرانی است که باید تامین آن سهل و آسان شود.

او با بیان اینکه در دولت‌های گذشته برای تامین مسکن مردم اقداماتی نظیر طرح ” مسکن مهر” آغاز شده بود اما متاسفانه در مقطعی نادیده گرفته و این امر منجر به متوقف شدن تولید مسکن در کشور شد و گرانی قیمت مسکن را به دنبال داشت به طوریکه افزایش قیمت مسکن و اجاره بها بسیار فراتر از تورم حاکم بر جامعه بود، اضافه کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم تولید مسکن در سطر اولویت‌های دولت قرار گرفت و بنا شد با ایجاد ۴ میلیون واحد مسکن، کاهش و تعدیل قیمت خرید و اجاره بها را شاهد باشیم.

سرپرست راه و شهرسازی لرستان عرضه و تقاضا را یکی دیگر از عوامل گرانی قیمت اجاره بها و مسکن برشمرد و با بیان اینکه بر اساس سیاست‌های دولت، تولید ساخت مسکن افزایش یافته تا میزان عرضه و تقاضا به یک توازن برسد، گفت: از مجموع ۴ میلیون مسکنی که برای ساخت در کشور لحاظ شده سهم لرستان ۱۱۶ هزار واحد مسکونی است و این در حالیست که ۱۵۳ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن در سامانه‌های وزارت راه و شهرسازی ثبت نام کردند.

سهم لرستان ۱۱۶ هزار واحد است

شاکرمی اضافه کرد: از مجموع ۱۱۶ هزار واحد مسکونی لرستان، سهم شهرستان بروجرد ۱۰ هزار و ۷۷۵  واحد است که این شهرستان در بین شهرهای استان پیشروست به طوری که تاکنون ساخت ۱۷۶۸ واحد دولتی در ۸۱ هکتار زمین آغاز شده است.

او تصریح کرد: از مجموع ۱۱۶ هزار واحد مسکونی که برای لرستان در نظر گرفته شده ۵۰ هزار واحد مربوط به اقشار آسیب پذیر، ۲۸ هزار واحد مسکن روستایی و ۱۶ هزار و ۵۵۴  واحد در محلات هدف بازآفرینی شهری در برنامه تولید مسکن استان قرار دارد.

سرپرست راه و شهرسازی لرستان ادامه داد: سهمیه پروژه‌های خود مالک در لرستان نیز ۲۲ هزار واحد است که در این راستا اراضی متعلق به مردم با پرداخت تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی دولت به چرخه تولید وارد می‌شود.

شاکرمی در ادامه با بیان اینکه به استناد بند “کاف” تبصره ۱۱ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، اراضی دولتی که به صورتی تصرفی در اختیار مردم است در قالب دولتی در حال واگذاری به آنها یا واگذار شده است که این اراضی نیز وارد چرخه تولید مسکن می‌شود و به این افراد نیز تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی برای ساخت پرداخت خواهد شد تا خانواده‌های زیادی از بلاتکلیفی خارج شوند، بیان کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌هایی که تولید مسکن را برای مردم سهل کرده مشوقی تحت عنوان قانون جوانی جمعیت که بر اساس ماده ۳ و ۴ این قانون، وزارت راه و شهرسازی مکلف شده که از ۲۴ آبان ۱۴۰۰ هر خانواری که فرزند سومش متولد شود یه قطعه زمین رایگان با متراژ حداقل ۲۰ متر در اختیار این خانواده قرار دهد.

اجرای خوب قانون جوانی جمعیت در بروجرد

او اضافه کرد: این قانون در بروجرد به عنوان تنها شهر استان به خوبی اجرا شده و ظرف یک ماه اخیر ۱۷۳ قطعه زمین رایگان در اختیار خانوارهای بروجردی مشمول قانون جوانی جمعیت قرار گرفته است.

سرپرست راه و شهرسازی لرستان با بیان اینکه هم‌اکنون در لرستان ۶۰۰۰ نفر در قالب قانون جوانی جمعیت متقاضی دریافت زمین هستند، افزود:  ۱۱۰۷ نفر مربوط به بروجرد بوده که پس از پالایش این افراد ۸۸۵ نفر واجد شرایط تشخیص داده شدند که به ۱۷۳ نفر آنها زمین واگذار شده است.

وجود ۱۰۰ هزار خانوار مستاجر در لرستان

شاکرمی در ادامه با بیان اینکه از مجموع  ۶ میلیون خانوار مستاجری که در کشور که معادل ۲۰ میلیون نفر جمعیت هستند، ۱۰۰ هزار خانوار که جمعیتی معادل ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار نفر خواهد بود مربوط به لرستان است، تصریح کرد: باید برای آنان تدبیری اندیشیده شود که تا درگیر افزایش قیمت‌های افسارگسیخته گرانی اجاره بها و مسکن نشوند.

او در ادامه بخشی از گرانی مسکن را موضوع افزایش تورم و کمبود تولید مسکن دانست و با بیان اینکه البته با بررسی‌های انجام شده نیز بخش عمده‌ای از این گرانی اجاره بها مربوط به سوداگری آژانس‌های املاک و بنگاه‌های غیرمجاز موجود در کشور گزارش شده است، گفت: بر این اساس طرحی تحت عنوان “نظارت بر املاک و مستغلات در وزارت راه و شهرسازی” و به تبع آن در لرستان نیز آغاز شده که در این طرح گروه‌هایی متشکل از راه و شهرسازی،صمت، تعزیرات و بسیج اصناف، آژانس‌های املاک را مورد بررسی قرار می‌دهند.

بازرسی از ۶۷۰ آژانس املاک و پلمب ۴۷ بنگاه در لرستان

سرپرست راه و شهرسازی لرستان با بیان اینکه با اجرای این طرح در لرستان ۶۷۰ آژانس املاک مورد بازرسی قرار گرفت که در نهایت ۴۷ بنگاه غیرمجاز پلمب شده و این موضوع در دیگر شهرهای استان نیز به زودی اجرایی خواهد شد، بیان کرد: ۴۵ تا ۵۰ درصد درآمد خانواده‌های ایرانی صرف اجاره بها می‌شود که باید این مبلغ کاهش یابد و تمام تلاش دولت در این راستاست.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close