اخبار جهانپزشکی

خوراکی خوشمزه‌ای که باعث آلزایمر می‌شود

روزهای بروجرد– مصرف قند و شکر زیاد می‌تواند از طرق مختلف عملکرد مغز شما را مختل ‌کند. شاید خیلی عجیب به نظر برسد اما شکر موجود در لیوان آب پرتقال شما هم می‌تواند بر افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با مغز تاثیر داشته باشد.

همشهری آنلاین: یک مطالعه در سال ۲۰۲۳ توسط موسسه تحقیقات «متابولیسم ماکس پلانک» در شهر کلن آلمان نشان داد که غذاهای سرشار از قند در طول زمان می‌توانند مغز ما را به مواد شیرین معتاد کنند، با تغییر ذهنیت مغز نسبت به غذاهای شیرین، ما قند و شیرینی‌جات را به غذاهای کامل مانند پروتئین‌ها و سبزیجات که در واقع برای مغز ما مفید هستند، ترجیح می‌دهیم.

به نوشته روزنامه سان، اثرات شکر به همین جا ختم نمی‌شود. به گفته لورن جانسون رینولدز، درمانگر تغذیه، قند و شیرینی می‌تواند به روش‌های بی‌شماری به مغز ما آسیب برساند. او می‌گوید: در حالی که مغز به گلوکز به عنوان منبع اصلی انرژی خود متکی است، مصرف بیش از حد قندهای افزوده شده، به ویژه به شکل قندهای تصفیه شده می‌تواند منجر به پیامدهای منفی بسیاری شود.

افسردگی و اضطراب

واقعیت این است که غذای شیرین به ما احساس خوبی می‌دهد، اما برای چه مدت؟ اگرچه ممکن است شکلات به صورت لحظه‌ای احساس شادی بیشتری در ما ایجاد کند، اما خوردن مقدار زیادی شکر در درازمدت می‌تواند تأثیر بسیار منفی بر سلامت روان ما داشته باشد. لورن گفت: شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بین مصرف زیاد قند و افزایش خطر افسردگی و اضطراب ارتباط وجود دارد. این امر به ویژه در مورد مردان بیشتر صدق می‌کند.

یک مطالعه در بریتانیا نشان داد مردانی که بیش از ۴۰ گرم قند در روز مصرف می‌کنند، ۲۳ درصد بیشتر از مردانی که این کار را نمی‌کنند، در معرض ابتلا به افسردگی هستند. کارشناسان هنوز به طور کامل نمی‌دانند که چرا این بیماری توسط شکر ایجاد می‌شود.

برخی از دانشمندان بر این باورند که افسردگی ماشی از مصرف شیرینی‌جات می‌تواند به این دلیل باشد که شکر می‌تواند باعث التهاب در بدن شود. التهاب بخشی طبیعی از پاسخ بدن به عفونت و آسیب است. التهاب می‌تواند آسیب زا باشد و باعث درد مزمن شود، که به عنوان محرک افسردگی و اضطراب شناخته شده است.

مشکلات حافظه و یادگیری

مواد شیرین همچنین می‌توانند بر توانایی ما در جذب و حفظ اطلاعات تأثیر بگذارند. لورن چانسون رینولدز می‌گوید: مصرف زیاد قند ممکن است عملکرد شناختی و حافظه را مختل کند و منجر به مشکلات در تمرکز و یادگیری شود. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان داد که شکر ممکن است گیرنده‌های حافظه ما را مسدود کند. تحقیقات نشان می‌دهد که موش‌هایی که از رژیم‌های غذایی پر قند استفاده می‌کنند کمتر قادر به هستند به خاطر بیاورند که آیا قبلا اشیایی را در مکان‌های خاصی دیده‌اند یا خیر.

یک مطالعه جداگانه در آمریکا نیزنشان داد مصرف روزانه نوشیدنی‌های شیرین شده با قند در سال‌های نوجوانی با بدتر شدن روند یادگیری در بزرگسالی مرتبط است. بر اساس نتایج این تحقیق مشخص شد که این ناتوانی در یادگیری به دلیل تغییرات در باکتری‌های روده است که مسئول تامین مواد مغذی ضروری بدن هستند.

زوال عقل

افزودن کمی بیش از دو قاشق چای خوری شکر به چای یا قهوه روزانه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری مغز خواری(زوال عقل) را افزایش دهد. در واقع، یک مطالعه آمریکایی نشان داد که مصرف مقدار زیادی شکر به هر شکلی، از جمله آب میوه، کیک، و شکلات، احتمال ابتلای افراد به بیماری فراموشی یا زوال عقل را ۵۴ درصد افزایش می‌دهد.

لورن گفت: مصرف بیش از حد قند با التهاب مزمن مرتبط است که ممکن است بر سلامت مغز تأثیر منفی بگذارد. این تصور نزد محققان وجود دارد که التهاب در مغز، در بروز بیماری‌های عصبی مانند بیماری آلزایمر نقش دارد.

زوال عقل یک اصطلاح کلی برای از دست دادن توانایی به خاطر سپردن، فکر کردن یا تصمیم‌گیری است تا جایی که در زندگی روزمره فرد اختلال ایجاد کند. نشانه‌های از دست دادن حافظه می‌تواند گم‌شدن کیف پول یا فراموش کردن پرداخت قبوض، از دست دادن قرار ملاقات یا گم شدن شخص باشد.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close