اخبار ایران

پیشنهاد افزایش سن سربازی؛ خدمتِ داوطلبان کنکور با ۲ سال تاخیر در ۲۰ سالگی باشد

روزهای بروجرد- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر مسئله سربازی داوطلبان کنکور با ستاد نیروهای مسلح حل شود که دوره سربازی با تاخیر همراه و به ۲۰ سالگی برسد این اضطراب از دانش‌آموزان برداشته می‌شود.

به گزارش ایرنا، «سعیدرضا عاملی» در نشست تخصصی کنکور؛ چالش‌ها و راهبردها که با حضور روسای دانشگاه ها در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، افزود: این فشار روی دانش آموزان پسر وجود دارد که آنها در سن ۱۸ سالگی یا باید درگیر کنکور و دانشگاه و یا سربازی باشند.

وی ادامه داد: دغدغه دانش آموزان پسر باعث می شود در دانشگاه و رشته ای پذیرفته شوند که مورد علاقه آنها نیست به همین خاطر باید سیستمی برای حل این مسئله ایجاد شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: این شورا کار غیرعلمی و غیرتخصصی روی ساماندهی کنکور انجام نمی دهد و رویکرد شورا توجه به ذی نفعان است؛ سیاستگذاری که از بالا به پایین صورت می گیرد کارآمدی لازم را ندارد.

عاملی با بیان اینکه سیاستگذاری درست، مشکلات را حل می کند، اظهار کرد: این نوع سیاستگذاری از داده های اصلی بدنه ذی نفعان باید شکل بگیرد و تبدیل به یک سیاستگذاری منسجم شود.

وی اظهار داشت: واقعیت این است که راه حل برای رفع مسائل کنکور وجود دارد اما از کنکور غولی ساخته ایم و فکر می کنیم آن را نمی توان زمین زد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به حذف کنکورهای کارشناسی ارشد و دکتری گفت: حذف این ۲ کنکور یک راه حل است که صرفاً در اختیار ظرفیت های شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد و این مسئله را حل می کند.

عاملی در مورد ورود دستگاه ها به مسئله کنکور اظهار داشت: واقعیت این است که ما به دستگاه ها اعتماد نکردیم؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی یک نهاد ۳۶ ساله است و ۲ وظیفه سیاستگذاری و راهبردی برای علم و فناوری و همچنین سیاستگذاری در حوزه فرهنگ را بر عهده دارد.

وی افزود: ما چند شورای اصلی و سیاستگذار از جمله شورای عالی امنیت ملی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم و در کنار این شوراها ۳۲ شورای عالی دستگاهی و بخشی نیز داریم که نمی توانند فرابخشی عمل کرده و تصمیم سازی کنند.

استاد دانشگاه تهران گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم سازی می کند و این تصمیم باید شأن و جایگاهی داشته باشد؛ وقتی روسای سه قوه و افراد حقیقی و حقوقی در این شورا حضور دارند بنابراین تصمیم های آن قابل استناد و اجرا است.

عاملی یادآور شد: دانشگاه ها لازم است مسئله کنکور را در شوراهای خود مطرح کنند تا کاوش قوی تری در این حوزه صورت گیرد؛ مسئله حل کنکور را ۴۰ سال است که به عقب انداخته ایم و عجله ای نبوده است اما در این ۶ ماه در حال مطالعه برای حل مسئله هستیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حل کنکور نباید حکایت فیل مولانا باشد و تنها به یک بخش توجه کنیم و همان را به کل ماجرا تعمیم دهیم بلکه باید مدلی طراحی کنیم اما اجرای آن تدریجی باشد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close