اخبار ایران

رییس جمهور: هر زمان بدانم ملاقاتی مشکل را حل می‌کند من هستم؛ حاضرم قربانی شوم/ سفر‌هایی از امارات به ایران انجام شده است

روزهای بروجرد- رئیس جمهوری گفت: امروز به طور قاطعانه می‌توانیم اعلام کنیم توطئه‌های‌آمریکا، استکبارجهانی، صهیونیسم و ارتجاع منطقه برای آسیب جدی زدن به نظام پایان یافته است و همه آن‌ها اعتراف می‌کنند با هوشمندی، صبر، مقاومت و ایستادگی از این شرایط بحرانی یا شبه بحرانی عبور کردیم.
حسن روحانی در سیزدهمین نشست مطبوعاتی خود گفت: امسال حضور ملت ایران در راهپیمایی از هر سال دیگر پررنگ‌تر و شکوهمندتر بود و از همه دستگاه‌ها و ارگان‌هایی که در این زمینه تلاش می‌کنند از ستاد اربعین، نیرو‌های دولتی و غیردولتی و همه مردمی که در این راستا خدمت می‌کنند و همچنین از دولت و ملت عراق به دلیل میهمان‌نوازی و پذیرایی از کسانی که در این مراسم حضور دارند تشکر می‌کنیم.

وی افزود: بسیار خوشحالم در مقطعی در محضر اصحاب رسانه هستم که یک شرایط بسیار سخت و تاریخی اقتصادی، سیاسی و امنیتی را پشت سر گذاشتیم. دولت تدبیر و امید در پنجاه و پنج ماه اول یعنی از آغاز دولت یازدهم در خرداد ۹۲ تا دی ۹۶ مسیری را طی کرد که همه شاخص‌های سیاسی امنیتی منطقه‌ای و به ویژه اقتصادی مسیر صحیح و درست بود.

رئیس جمهوری افزود: از دی ماه ۹۶ وارد شرایط جدیدی شدیم، کبریت این شرایط ابتدا در داخل و سپس در خارج زده شد و وارد سال ۹۷ شدیم با شرایط سخت و مشکل، در سال ۹۷ پیش بینی‌های هم خارجی‌ها و هم برخی از تحلیلگران اقتصادی داخل این بود که سال بسیار سختی داریم و سال بسیار سخت تری در سال ۹۸ پیش رو خواهیم داشت حتی برخی از تحلیل گران اقتصادی در برخی از رسانه‌ها می‌گفتند بحث تورم سه رقمی را برای ایران مطرح کردند، اما خوشبختان در این ۱۸ ماه ملت بزرگ ایران دولت و سایر ارکان نظام توانستند از این طوفان عبور کنند.

روحانی ادامه داد: امروز به طور قاطعانه می‌توانیم اعلام کنیم که توطئه‌های آمریکا، استکبار جهانی و صهیونیزم و ارتجاع منطقه برای آسیب جدی زدن به نظام پایان یافته است. همه آن‌ها اعتراف می‌کنند که با هوشمندی، صبر، مقاومت و ایستادگی ما از این شرایط بحرانی یا شبه بحرانی عبور کرده ایم.
وی یادآور شد: از اردیبهشت سال ۹۸ شاخص‌های ما مسیر و حرکت درستی را طی می‌کند. یعنی تورم نقطه به نقطه ما از ۵۲ درصد، امروز به ۳۴ درصد رسیده است، بنابراین در طی این چند ماه تورم نقطه به نقطه ما به سرعت کاهش پیدا کرده و پیش بینی ما این است که تا پایان سال روند کاهشی خود را ادامه خواهد داد.
رئیس جمهوری گفت: البته در تورم ۱۲ ماهه حرکت کندتر آغاز شده است. در عین حال تورم ۱۲ ماهه هم با تاخیری از تورم نقطه به نقطه تبعیت خواهد کرد. پیش بینی‌ها این است که رشد اقتصادی کشور که در سال گذشته منفی بود ۶ ماهه اول امسال که هنوز آمار نهایی اعلام نشده، مثبت خواهد بود.
روحانی افزود: اشتغال در تابستان امسال رکورد بسیار خوبی را به نمایش گذاشت و ما در تابستان امسال نسبت به پارسال ۸۴۳ هزار اشتغال خالص داریم و بیکاری ما از بالای ۱۲.۳ دهم به ۱۰.۵ درصدکاهش پیدا کرده یعنی یک و هشت دهم منفی شده و این به معنای موفقیت ایران در بخش اقتصادی است.
وی ادامه داد: در زمینه صادرات و واردات شرایط مناسب‌تر از سال گذشته داریم. هم صادرات ما رشد بیشتری دارد و هم تراز ما اگرچه مثبت در ۶ ماهه نیست، اما نسبت به پارسال بهتر است. در ۶ ماهه پارسال ۱.۵ میلیارد تراز منفی داشتیم و امسال کمتر از ۳۰۰ میلیون دلار بنابراین شرایط واردات و صادرات ما در مسیر درست قرار گرفته است.
رئیس جمهوری گفت: نرخ ارز که شاخص حائز اهمیتی است از سال گذشته نسبت به امسال حرکت کاهشی داشته و به سمت تعادل حرکت کرده است و طبق آمار بانک مرکزی در این یک‌سال گذشته از این مهرماه تا مهرماه سال قبل حدود ۴۰ درصد بر ارزش پول ملی افزوده شده است.
وی افزود: همه آمار‌ها و ارقام‌ها و شاخص‌های اقتصادی به ما می‌گوید که ما در مسیر آرامش اقتصادی در حال حرکت هستیم. البته دولت انتظارات بیشتری برای تغییر در برخی ساختار‌ها داشت که بتواند بیشتر به مردم در رفع مشکلات کمک کند.

جهان ایستادگی مردم ایران را تحسین کرد
رئیس جمهوری ادامه داد: از لحاظ سیاسی و بین المللی جمهوری اسلامی ایران شرایط بسیار قوی‌تر و مستحکم تری دارد. در سازمان ملل برای ما روشن بود که همه کشور‌های بزرگ دنیا اذعان دارند که ایران ۹۸ از ایران ۹۷ قوی‌تر است و همه ایستادگی ملت بزرگ ایران تحسین می‌کردند.

وی اضافه کرد: البته ۱۸ ماه سختی بر مردم ما گذشت. شرایط اقتصادی خوبی نداشتند و فشار‌ها زیاد بود، به ویژه آن‌هایی که دارای حقوق یا درآمد ثابت هستند آن‌ها در فشار بیشتری بودند.
روحانی تاکید کرد: با همه وجود در دولت مشکلات مردم را احساس می‌کردیم، اما این را هم از ما بپذیرید که این کار عظیم دولت در طول این ۱۸ ماه بود که توانست به رغم فشار بیشتر تحریم‌ها و اقتصادی شاخص‌ها برگرداند. این کار آسانی نبود. من از تمام دست‌اندرکاران، وزرا و از همه مسئولان اقتصادی و بانک مرکزی و از همه بانک‌های کشور که به ما یاری رساندند و از همه مدیران در سطح کشور تشکر و سپاسگزاری می‌کنم.

در ۲ سال پایانی دولت باید با صدا وسیما بسازیم
رئیس جمهوری ادامه داد: امروز می‌توانیم ادعا کنیم که از لحاظ سیاسی و اقتصادی شکست نخوردیم و به رغم مشکلات راه آینده را بهتر ادامه خواهیم داد.

روحانی با اشاره به برنامه‌های آینده دولت تصریح کرد: تلاش دولت این است که در دو سال آینده تا پایان دولت، دوران آرامش و آسایش را مجددا برای مردم در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی فراهم سازیم. امیدواریم در این راه بتوانیم در جهت آسایش مردم قدم‌هایی موفق برداریم.
وی با اشاره به تاخیر در تشکیل کنفرانس خبری گفت: از این که با فاصله بیشتری از روال معمول خدمت خبرنگاران رسیدیم، عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم در آینده بتوانیم این تاخیر را جبران کنیم، چون من برای این گونه جلسات اهمیت قائلم.
رئیس دولت تدبیر و امید افزود: البته روال ما در حدود ۶ ماه گذشته این بود که مسائل مهم را روز‌های چهارشنبه در جلسات هیات دولت طرح می‌کردم و صدا و سیما هم در بعضی موارد ما را در انتشار این سخنان یاری می‌کند و در بعضی موارد هم احتمالا، چون از سخنان راضی نبودند یاری نمی‌کرد. به هر حال صدا و سیما است و ما باید در این دوسال باقی مانده با آن‌ها بسازیم.
روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر درباره چشم انداز ارتباط ایران با سه کشور اروپایی با توجه به تبعیت‌آن‌ها از آمریکا پس از خروج این کشور از برجام خاطرنشان کرد: در موضوع توافق هسته‌ای دولت آمریکا به دلیل فشار افراطیون داخلی، رژیم صهیونیسیتی و عربستان، که به اعتراف خودشان تمام تلاششان را برای خروج آمریکا از توافق به کار بستند، دچار خطای بزرگی شد و از آن خارج شد.
وی با اشاره به عکس العمل ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران، اما در پاسخ کار هوشمندانه‌ای انجام داد و بلافاصله از برجام خارج نشد، چرا که طرح آمریکا این بود که در صورت خروج ایران، با طرح مسئله در شورای امنیت سازمان ملل متحد، تحریم‌های بین المللی علیه ایران تصویب کنند و از این طریق بار تجریم علیه ایران را بر عهده جهان بگذارند. در حالی که این امر محقق نشد و امروز به جز دو سه کشور کوچک هیچ کشوری نیست که کار آمریکا را تایید کند و پشتیبان آن‌ها باشد.
رئیس شورای عالی امنیت ملی خاطر نشان کرد: طی توافقی با پنج کشور باقی مانده در برجام بنا شد که آن‌ها خروج آمریکا از این توافق را به نحوی جبران کنند. در این میان روابط ما با چین و روسیه خوب است و آن‌ها تلاش‌های خوبی کردند، اما سه کشور اروپایی را هرچند من موافق نیستم که از آمریکا پیروی کرده اند، اما متاسفانه پای تعهد خودشان نایستادند و نتوانستند به قول‌هایی که دادند عمل کنند.
روحانی با بیان اینکه اقدامات ایران بر مبنای اتکا به ملت ایران و در قدم بعد کاهش تعهدات برجامی بود، گفت: در این مسیر از اردیبهشت سال ۹۸ کاهش تعهدات را آغاز کردیم و هر دو ماه گام جدید را اعلام کردیم. در مرحله اول کاهش تعهدات را در زمینه غنی سازی انجام دادیم و از مرز ۳۰۰ کیلو عبور کردیم. همچنین در زمینه آب سنگین هم موضع خود را اعلام کردیم و طبق برنامه پیش رفته ایم.
رئیس جمهور افزود: مرحله دوم که مربوط به بحث غنی سازی بود را انجام دادیم و امروز به حدود ۴.۵ درصد رسیده ایم. همچنین در گام سوم اعلام کردیم در تحقیق و توسعه زمانبندی‌های برجامی را رعایت نخواهیم کرد و امروز دستگاه آی آر ۶ ما کار می‌کند و هم آی آر ۴ و ۳ هم کار می‌کنند و به زودی آی آر ۹ و ۷ ما هم شروع به فعالیت می‌کند.
روحانی تاکید کرد: به نظر من گام سوم تحول بسیار بزرگی بود که ایران آغاز کرده است. اگر آن‌ها در این فرصت به تعهداتشان برگردند ما هم می‌توانیم به تعهداتمان برگردیم و اگر آن‌ها این مسیر را ادامه دهند، ما هم گام ها‌ی خود را ادامه خواهیم داد.

جداکردن بودجه و نفت جراحی دقیقی می‌خواهد
رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه قدس مبنی بر جراحی اقتصادی در بودجه سال ۹۹ و جلوگیری از فرار مالیاتی اظهار داشت: مساله بودجه هم در سال ۹۸ مهم است که این چند ماهه را چگونه عبور کنیم و هم در بودجه سال آینده. همه شاخص‌ها که بیان کردم مثبت است، ولی در بودجه مشکلاتی داریم که باید منابع ارقام بودجه تامین شود.

روحانی ادامه داد: در بخش عمرانی وضعیت بهتری داریم. بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان در بخش عمرانی پرداخت شده و تا به امروز هم حقوق و هم یارانه‌ها همچنین پول اوراقی که منتشر شده‌اند نیز به موقع پرداخت شده است و این مساله برای آرامش و اعتماد مردم مهم است.
وی با بیان اینکه بودجه جاری در سال ۹۹ را باید از درآمد نفتی جدا کرد، تصریح کرد: بودجه و نفت دوقلو هستند، اما جدا کردن آن‌ها نیازمند جراحی دقیقی است که آغازش سخت است. کشوری که تکیه‌اش بر نفت بوده، وقتی می‌خواهد از دیگر بر نفت تکیه نکند باید به اوراق، عوارض و مالیات تکیه کند در ابتدا مشکلاتی ایجاد می‌شود. ما باید در خصوصی‌سازی و واگذاری سهام، حرکت صحیح، با دقت و حساب‌شده‌ای داشته باشیم.
رئیس شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا افزود: هم فرار مالیاتی است، هم پایه مالیاتی را گسترش یابد و هم معافیت‌های مالیاتی باید کم شود. صادرات و تولید برای ما مهم است. اگر صادرات افزایش یابد، درآمد ارزی ما مثبت می‌شود.
روحانی با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی‌ها بر این مبنا است که سال ۹۹ تکیه بر نفت نداشته باشیم، خاطرنشان کرد: در این زمینه هم دولت و هم ستاد اقتصادی دولت در حال بحث و انجام اقداماتی است. در شورای هماهنگی سه قوه نیز این موضوع را در دستورکار گذاشته شده و تصمیماتی اتخاذ شده است و در صورت نیاز، تصمیمات لازم گرفته می‌شود. تا زمان تقدیم بودجه سعی می‌کنیم تلاش‌ها را به نتیجه برسانیم تا در بودجه منعکس شود.

همیشه درپی روابط خوب با همسایگان بوده ایم
رئیس جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه الجزیره عربی، درباره اهداف و جزئیات سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به ایران گفت: یکی از اهداف سفر نخست وزیر پاکستان گفت و گوی دو جانبه درباره مسائل منطقه بود و به دلیل اینکه روز سه شنبه عازم عربستان است؛ می‌خواست نکات مورد نظر ایران را بشنود. خوشبختانه وی دیروز خدمت مقام معظم رهبری هم رسیدند و نکاتی را که مربوط به کل نظام بود مطرح کردند و سوال نخست وزیر پاکستان را پاسخ دادند.

وی با اشاره به اینکه حل مسائل منطقه‌ای برای ایران و نخست وزیر پاکستان مهم است؛ گفت: برای حل مسائل منطقه‌ای از جمله روابط ایران و عربستان، موضوع یمن موضوع مهمی است که اگر در این زمینه آتش‌بس ایجاد و در نهایت به پایان جنگ منتهی شود؛ یکی از گره‌های منطقه و از جمله در روابط ایران و عربستان باز می‌شود.
روحانی با تاکید بر اینکه هرگز نخواستیم با همسایگان خود روابط بدی داشته باشیم و همیشه دنبال روابط خوب بوده ایم، تصریح کرد: ایران در سازمان ملل طرح بسیار مهمی را به نام طرح یا ائتلاف امید و طرح صلح امید ارائه کرد؛ این طرح امروز برای هشت کشور منطقه ارسال شده است و با سازمان ملل هم در حال گفت: وگو هستیم و امیدواریم این طرح بتواند برخی از مشکلات و مسائل منطقه را با چارچوبی که ایران مطرح می‌کند حل شود.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه ایران معتقد است مسائل منطقه باید توسط خود کشور‌های منطقه حل شود، ادامه داد: برخی معتقدند که دیگران باید در منطقه حضور داشته مشکلات را حل کنند. امیدواریم سخن ما دارای گوش شنوایی در منطقه باشد و به نتیجه برسیم. البته به جز پاکستان کشور‌های دیگری هم در این زمینه تلاش کرده و می‌کنند از جمله عراق.

مشکلی برای حل اختلافات با عربستان نداریم
رئیس جمهوری اظهار داشت: ما مشکلی با حل مسائل منطقه از جمله عربستان از طریق گفتگو نداریم، اما آهدف قرار گرفتن کشتی ما در دریای سرخ مشکلاتی را فعلا به وجود آورده است که امیدوارم تحقیقات ما به زودی به نتیجه نهایی برسد. آنچه مسلم است یک رژیمی با کمک برخی از کشور‌ها این کار را انجام داده است و حالا چگونه بوده و کی بوده در حال بررسی است و ما بررسی‌ها را نهایی خواهیم کرد.

روحانی در پاسخ به بخش دوم سوال خبرنگار الجزیره درباره روابط ایران و امارات هم گفت: میان ایران و امارات در ماه‌های اخیر ارتباطاتی وجود دارد و برخی مقامات ایرانی به امارات رفته و برخی مقام‌های این کشور هم به ایران سفر کرده اند و روابط تهران و امارات در ماه‌های اخیر بهتر از گذشته بوده و روند به سمت و سوی بهبود روابط است.

افتخار می‌کنم برای ملتم قربانی شوم
خبرنگار روزنامه ایران در ادامه نشست خبری از رئیس جمهوری پرسید که دی ۹۶ دولت با هجمه داخلی مواجه و این هجمه با فشار خارجی کامل شد. آنچه تا ۹۸ گذشت مردم از همه بخش‌های دولت آگاه نیستند و بخشی از آن آگاه هستند مردم می‌گویند آیا روحانی تغییر کرده است؟ روحانی پاسخ داد: در انتخابات با مردم وعده‌هایی داده شد و مردم هم خواست‌هایی داشنه اند که مطرح کردند. آنچه ما به مردم وعده دادیم در قالب برنامه‌ای بود که به مردم ارائه کردیم. در آن زمان داعش شکست‌های سهمگینی متحمل شده بود منطقه تا حدی در آرامش بود.

وی اضافه کرد: برجام باعث شده بود شرایط اقتصادی بسیار خوبی پیش روی ایران باشد؛ بعد از اجرای برجام سال بعد بالاترین رشد اقتصادی دنیا را داشتیم و این نشان داد شرایط ما بسیار عالی آست آنچه من به مردم وعده دادم، کوشش کردم از طرف ایران به برجام صدمه وارد نشود، چون آمریکایی‌ها طرح اول شان این بود که ایران برای ترک برجام پیشقدم شود، اما با همه مشکلات چنین نکردیم.
روحانی تصریح کرد: ما مسائل اقتصادی را با شرایط مردم پیش بردیم، اما با شرایط جدیدی مواجه شدیم. پیش بینی نمی‌کردیم در سال ۹۶ افراد کم خرد در داخل کشور مسائلی بوجود بیاورند و ضد انقلاب از آن اشتباه موج سواری کند. به ترامپ چراغ سبز نشان داده شود و او هم از برجام خارج شود؛ شدیدترین تحریم‌ها در ۹۷ و ۹۸ بر ایران وارد شد طوری که در هیچ زمانی سابقه نداشته است.
رئیس جمهور با اشاره به وقوع برخی حوادث طبیعی غیرقابل پیش بینی اظهار داشت: حوادث طبیعی هم بود که پیش بینی نمی‌کردیم نه زلزله کرمانشاه و نه سیل عظیمی که فروردین ۹۸ روی داد را پیش بینی نکرده بودیم و این‌ها هم به طور طبیعی مشکلاتی برای مردم و دولت ایجاد می‌کند.
وی اضافه کرد: از آن طرف فکر نمی‌کردیم در منطقه عده‌ای تا این حد دنبال شرارت باشند و همه این‌ها دست به دست هم داده است. کاری که امروز دولت بعد از ۱۸ ماه انجام داده این است که دولت توانمند و برنامه ریز و قادر است از سخت‌ترین بحران اقتصادی خارج شود همانطور در سال ۹۶ ظرف ۵ روز از بحران اجتماعی خارج شد؛ بحرانی داشتیم هفت ماه طول کشید و این کارآمدی دولت است که ظرف ۵ روز بحران پایان یابد. در زمینه اقتصادی از شبه بحران خارج شدیم البته هنوز مردم مشکلاتی دارند.
روحانی با اشاره به سفر اخیر خود به سازمان ملل گفت: در سفر سازمان ملل دو پیام رسا به جهان دادیم ایران دنبال صلح در منطقه است و دنبال ناامنی و آشوب نیست این پیام در دنیا پذیرفته شد و دیگر اینکه گفتیم ما از مذاکره نمی‌ترسیم و آماده هستیم و حتی آمده بودیم که در نیویورک نشست اجلاس سران تشکیل شود به شرط اینکه اجلاس ۱+۵ باشد نه برنامه تبلیغاتی برای ترامپ. اعلام می‌کنم آماده هستم در هر جلسه‌ای که منافع ملت را تامین می‌کند حضور یابم. آماده هستم ایستادگی داشته باشم و افتخار می‌کنم برای ملتم قربانی شوم و البته در این راه قربانی شدن برای هر کسی افتخار است.
تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close