اخبار ایران

روحانی از مساله‌ای بالاتر از برجام می‌گوید/ دعوا بر سر چیست؟

روزهای بروجرد- «دعوا بر سر جام نیست، دعوا بر سر مساله بالاتریست.» این جملات حسن روحانی در دانشگاه تهران است. جمله‌ای مبهم اما بسیار مهم.

روحانی از چه چیز اطلاع دارد؟ تحلیلش پیرامون صف‌بندی مخالفان دولتش و شاید خودش چیست؟

او نشان داده در هرکار تبحر نداشته باشد آداب سخنوری و انتخاب واژگان را به خوبی بلد است و انگشت را دقیقا همانجایی می‌گذارد که فریاد مخالفان را بلند کند.

به گزارش امتداد دعوای برجام نه امروز بلکه چند سال است به راه افتاده. اینکه روحانی می‌گوید یک عده می‌گویند کل برجام منفعت بود یک عده می‌گویند همه‌اش ضرر بود اما دعوا سر برجام نیست نشان می‌دهد او معتقد است حداقل ۴ تا ۵ سال است که این دعوا ادامه دارد.

پیش از انتخابات مجلس دهم سعید حجاریان از آن به رقابت برجامیان و نابرجامیان یاد کرد. حالا روحانی می‌گوید دعوای برجامیان و نابرجامیان بر مساله بزرگتری است.

اما روحانی خود به خوبی می‌داند که تماشاگر این دعوا نیست بلکه در این سال‌ها خودش یکی از فرماندهان اصلی سیاسی برجامیان بوده است.
برای رمزگشایی از سخنان روحانی لازم است فکر کنیم امروز چه مساله‌ای در کشور پررنگ‌تر از تحریم‌ها و برجام و اقتصاد است؟ تقریبا هیچ.

مساله بر سر دو شیوه اداره کشور است. نزاع برجامیان و نابرجامیان بر سر همین موضوع است و هریک از دوطرف می‌کوشند راهشان را شیوه‌ای صحیح برای اداره کشور و نه فقط دولت عنوان کنند. روحانی درست می‌گوید دعوا بر سر مساله بزرگتری است.

کما اینکه روحانی در بخش دیگری از سخنانش نیز گفته است: اگر در مسائل استراتژیک به نتیجه نرسیدیم باید از مردم همه‌پرسی کنیم.۴۱ سال است هنوز به جواب روشن و قاطع نرسیدیم؛ عده‌ای می‌گویند تعامل سازنده با دنیا و عده‌ای هم می‌گویند تقابل مداوم؛ عده‌ای می‌گویند دشمن را باید بشکنیم و عده‌ای هم می‌گویند می‌شود بسیاری مشکلات را حل کرد؛ اما اینکه استراتژی تعامل باشد یا تقابل؛ این مساله است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close