اخبار جهان

دبیرکل سازمان ملل: برجام باید حفظ شود

روزهای بروجرد- تارنمای شبکه تلویزیونی «بی بی سی» انگلیسی نوشت: آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل خواستار حفظ برجام شد و از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خواست تا از توافق هسته ای ایران که یک توافق بین المللی است، خارج نشود.

به گزارش ایرنا، گوترش در مصاحبه با بی بی سی گفت که اگر توافق هسته ای حفظ نشود خطر واقعی جنگ وجود دارد. گوترش همچنین توافقنامه ایران را یک ‘پیروزی مهم سیاسی’ خواند و بر حفظ آن تاکید کرد.
وی با اشاره به مواجهه با شرایط خطرناک در آینده، افزود: نباید آن را از بین ببریم مگر یک جایگزین خوب داشته باشیم.
بی بی سی نوشت که اظهارات گوترش دقیقا چند روز پس از طرح ادعای رژیم صهیونیستی در مورد گرایش ایران به داشتن تسلیحات هسته ای، بیان شد.
به نوشته بی بی سی، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز مدعی شده فایل های ارائه شده ثابت می کند که توافق هسته ای شکل گرفته در زمان اوباما ‘بر پایه دروغ بنا شده است’.
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری آمریکا با ادعای این که توافق هسته ای تنها منافع ایران را تامین می کند خواهان تغییر مفاد برجام شده است. 
ترامپ ۲۲ دی سال گذشته (۱۲ ژانویه) تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید کرد، اما شروطی از جمله تغییر برخی مفاد برجام، دسترسی به سایت های نظامی و تحریم موشکی ایران را برای نگاه داشتن کشورش در برجام اعلام کرد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز اجرای برجام در ۱۷ ژانویه ۲۰۱۶ (۲۷ دی ۱۳۹۴) تاکنون دستکم ۱۰ بار پایبندی کامل ایران به توافق هسته ‌ای را تائید کرده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA ) روز سه شنبه در واکنش به ادعاهای نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران تاکید کرد: آژانس چنانکه در گزارش سال ۲۰۱۵ بیان کرده، پس از سال ۲۰۰۹هیچ نشانه ای از فعالیت های هسته ای مرتبط با جنبه های غیرصلح آمیز را در ایران شاهد نبوده است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close