اخبار بروجرد

نامه انجمن وفاق و توسعه دانشگاه شیراز به آیت‌الله علوی بروجردی

روزهای بروجرد- جمعی از اعضای شورای مرکزی انجمن وفاق و توسعه دانشجویان دانشگاه شیراز در جریان اردوی تشکیلاتی سالیانه این انجمن، با حضرت آیت الله علوی بروجردی دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار علاوه بر گفتگوی دوطرفه، اعضای شورای مرکزی انجمن وفاق و توسعه در نامه ای به آیت الله علوی بروجردی، ضمن قدردانی از مواضع ایشان در خصوص دفاع از استقلال مرجعیت شیعه، نسبت به برخی برخوردهای ناروا با برخی مراجع و روحانیون مستقل، ابراز تاسف کردند.

متن نامه شورای مرکزی انجمن وفاق و توسعه دانشجویان دانشگاه شیراز خطاب به حضرت آیت الله علوی بروجردی که در حضور ایشان قرائت شد به نقل از کانال تلگرامی انجمن وفاق و توسعه دانشجویان دانشگاه شیراز به این شرح است:

«باسمه تعالی

قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَن تَشَاءُ وَتَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَن تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَن تَشَاءُ ۖ بِيَدِكَ الْخَيْرُ ۖ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ [ بارالها! مالک حکومتها تویی؛ به هر کس بخواهی حکومت می‌بخشی و از هر کس بخواهی حکومت را می‌گیری؛ هر کس را بخواهی عزت می‌دهی و هر که را بخواهی خوار می‌کنی. تمام خوبیها به دست توست؛ تو بر هر چیزی قادری. / سوره آل عمران، آیه ۲۶

محضر مبارک حضرت آیت الله علوی بروجردی

با سلام و احترام

مرجعیت شیعه به عنوان نهادی ریشه دار با پایگاه مستحکم اجتماعی، همواره پیشگام در مبارزات سیاسی و مردمی بوده و از این رو تکیه گاه قابل توجهی در برابر زورگویان و موانع تحقق خواسته های به حق مردم بوده است. این نقش مهم زمانی نمود دوچندان می یابد که با مرور اقدامات و مطالعه ایفای نقش موثر این نهاد در مبارزات منجر به انقلاب مشروطه و پس از آن در صدر انقلاب اسلامی، به این نتیجه خواهیم رسید که هرگاه مرجعیت شیعه توانسته است در بزنگاه های تاریخی، منشا آثار و تحولات اساسی باشد، این کارکرد خود را بیش از هرچیز مرهون استقلال خود از ساختار قدرت و مناسبات حکومت بوده است.

استقلال مرجعیت شیعه به عنوان رمز تاثیرگذاری و اقبال عمومی مردم به این نهاد، همواره دشمنانی داشته و دارد. آنان که سعی دارند در سایه حکومت دینی، الگوی صحیح مرجعیت را نه تلاش آزاد آنها برای فهم خردمندانه دین که قضاوت مراجع و روحانیت بر اساس میزان وابستگی فکریشان به قرائت رسمی از دین قلمداد کنند و با تلاش سازمان یافته برای در اختیار گرفتن حوزه های علمیه و منابع مالی متصل به آن، حریت را از روحانیت بستانند.

متاسفانه آنچه امروز در عصر جمهوری اسلامی به عنوان یک نگرانی جدی مطرح است، پیشامد همین رویدادهای ناگوار در حق برخی روحانیون مستقل و فاصله گرفتن موقعیت نهاد مرجعیت از موقعیت مستقل پیشین خود است که آثار سوء بسیاری به همراه داشته است.

حضرت آیت الله علوی بروجردی

باخبر شدیم که یکی از اعضای محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که صاحب سمت های مهمی در کشور است، در پاسخ به احتمال اعلام مرجعیت حضرتعالی، شما را متوجه ممانعت از این اقدام کرده و در کلامی تعجب برانگیز و مخالف با سنت مرجعیت شیعه، از برنامه خود برای پایین آوردن تابلوی اعلام مرجعیت شما سخن گفته اند!. متاسفیم که زبان برخی روحانیون و صاحب منصبان متکی به اعتبار دینی، این چنین به خشونت و ادبیات غیرقابل دفاع آمیخته شده است. متاسفیم که روز به روز با پررنگ تر شدن مرز خودی ها و ناخودی ها، معدود جمعیت روحانیون و مراجع وفادار به سنت مرجعیت شیعه را این چنین با زبان سرخ می نوازند.

جای آن است که خون موج زند در دل لعل

زین تغابن که خزف می شکند بازارش

این رفتارها البته چندان عجیب به نظر نمی رسد. ملاحظه نمودید که با آیت الله العظمی شبیری زنجانی همینگونه صحبت شد، با برگزاری همایش های آنچنانی در مدرسه فیضه، رئیس جمهور کشور را به استخر مرگ فراخواندند و تیغ تیز خود را از مدتها پیش، در حق بزرگوارانی همچون آیت الله العظمی منتظری (ره) و در شهر ما با آیت الله سید علی محمد دستغیب به کار گرفتند. حقیقتا تکرار این رویکردهای قلدرمآبانه که نمونه های دیگری نیز در ایام پیش و پس از انقلاب دارد، جز کاستن از اعتبار این افراد و پایین آمدن تابلوی خود نزد افکار عمومی، هیچ نتیجه ای نداشته و نخواهد داشت.

مرحوم شهید مرتضی مطهری از بدو انقلاب، در خلال بحث مشکل اساسی در سازمان روحانیت، چه نیکو نسبت به آفات روحانیت حکومتی هشدار دادند و با آسیب شناسی هوشمندانه، ارتزاق روحانیت از دست حکومت را موجب عوامزدگی روحانیت دانستند و بر این نکته تاکید کردند که این مدل مالی، موجب سلب آزادگی روحانیت در دفاع از حق و ترویج آن است.

به نظر می رسد که امروز نیز روحانیون یا مراجعی در کشور ما با حضور در مناصب مختلف کشور، نه تنها سقف معیشت را بر ستون شریعت بنا نهاده اند بلکه با فراموشی سنت مرجعیت شیعه، در حال مصادره آزادی اعلام مرجعیت به نفع حلقه محدودی از جمع خود هستند.

مشخص نیست یک عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با هر میزان توانایی و سابقه اجرایی، چگونه به خود اجازه می دهد اینگونه در برابر سنت ستبر مرجعیت شیعه در شیوه اعلام و پذیرش مرجعیت بایستد و مراجع نوظهور را به پایین آورده شدن تابلوهایشان حواله دهد. این تهدیدها متاسفانه، نشانه تبدیل شدن دین به ایدئولوژی و تلاش سازمان یافته بخش هایی از قدرت برای ایدئولوژیک کردن دین در عصر جمهوری اسلامی است.

ما اعضای شورای مرکزی انجمن وفاق و توسعه دانشجویان دانشگاه شیراز به عنوان یک تشکل دانشجویی با گرایش فکری اصلاح طلبانه در این دانشگاه، ضمن اعلام حمایت از مواضع و رویکرد روحانیون و مراجع وفادار به سنت مرجعیت شیعه و معقتد به لزوم حفظ حریم مرجعیت با ساختار قدرت سیاسی، اعلام می کنیم که به هیچ وجه نباید اجازه داد آزادی اعلام مرجعیت به عنوان یک سنت ریشه دار، این چنین دست مایه فشار، زور و بدعت قرار گیرد و در این مسیر باید، با دفاع از تکثر در فهم دینی و به رسمیت شناختن قرائت های مختلف از دین، ضمن احترام به نظر مردم در پذیرش و انتخاب مرجع تقلید خود، به تقویت باور دینی در جامعه مدرن امروز از این طریق کمک کرد.

در پایان، ضمن قدردانی از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، برای شما در این مسیر پر فراز و نشیب آرزوی توفیق داشته و یقین داریم که بقای سنت آزادی مرجعیت در شیعه بیش از هرچیز، مرهون تلاش های مجدانه و محققانه حضرتعالی و امثال شما در وفاداری، عقیده و عمل به این مسیر است.

و السلام علی من اتبع الهدی

شورای مرکزی انجمن وفاق و توسعه دانشجویان دانشگاه شیراز»

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close