اخبار ایران

عراقچی: خروج از برجام را در دستورکار داریم

روزهای بروجرد- معاون وزیر خارجه ایران گفت: ایران خروج از برجام را در دستورکار قرار داده، ولی به صورت مرحله به مرحله.

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان امشب (چهارشنبه) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به تشریح تصمیم امروز شورای عالی امنیت ملی کشورمان در توقف برخی از تعهدات برجامی پرداخت.

با پدیده‌ای به نام ترامپ و یک دولت تندرو در آمریکا مواجهیم

  •  بیش از دو سال است با پدیده‌ای به نام ترامپ و یک دولت تندرو در آمریکا مواجهیم که اعتقاد داشته و دارد که برجام بدترین و ننگین‌ترین توافق در تاریخ آمریکا بوده و با برجام ایران قوی‌تر و مقتدرتر در عرصه منطقه‌ای حضور یافته، اقتصادش گشایش یافته، نفتش را می‌فروشد، تحریم‌ها برداشته شده و از فصل هفت شورای امنیت خارج شده و با این جمهوری اسلامی که قوی شده و در منطقه اعمال قدرت می‌کند، باید برخورد شود. از ابتدا گفتند تحریم‌ها باید دوباره برگردد و زنجیرها را به خیال خود به دست و پای ایران ببندند و ایران را زمین گیر کنند که نتواند اعمال قدرت داشته باشد.
  • از ابتدا ترامپ شرایطی را ایجاد کرد که ما خودمان از برجام خارج شویم تا تقصیر خروج از برجام به گردن ایران بیفتد، ولی ایران با درایت و هوشمندی با این حرکت مقابله کرد بعد به شدت تلاش کردند اروپا را با خود همراه کنند. تلاش کردند مذاکرات جانبی را درخواست کنند که ایران با این پدیده انحرافی مقابله کرد و در نتیجه ترامپ به این نتیجه رسید که باید از برجام خارج شود.
  •  پس از آن سیاست فشار حداکثری علیه ایران را در پیش گرفتند که سیاست تعریف شده‌ای با همین عنوان است. این سیاست علیه کشوری اتخاذ می‌شود که قوی است. قدم به قدم فشارهایشان را سنگین‌تر کرده و ابعاد جدیدی به تحریم‌ها افزودند و ایران با درایت سعی کرد در دام تحریک آمریکا نیفتد و به دنیا و بقیه اعضای برجام فرصت دهد.
  • کمیسیون مشترک برجام چهار بار به خواست ایران تشکیل جلسه داد و دیگر کشورهای باقیمانده در بیانیه‌ها متعهد شدند که ایران در برجام باقی بماند و راه‌حل‌های عملیاتی در ۱۱ حوزه مختلف پیدا کنند.
  • در عمل موفق نشدند این راه‌حل‌ها را پیاده کنند. شاید به نظر من ترکیبی از دو باشد که شاید نخواستند و یا نتوانستند. اروپایی‌ها متعهد بودند یکسری کارها را انجام دهند قدم اول این بود یک کانال مالی و بانکی ایجاد کنند اول گفتند بانک‌های مرکزی را فعال می‌کنند که آمریکا پیغام داد آن را تحریم می‌کند بعد گفتند بانکی را اختصاص می‌دهیم آمریکا مقابله کردند و بعد سر اینستکس آمدند.
  • اروپایی‌ها کند در این مسیر حرکت کردند، چه نمی‌خواستند، چه نمی‌توانستند به حال ما فرقی نداشت، نتیجه این بود که به خاطر تعهدی که داده بودند و درخواستی که گفته بودند هفته‌ها را تمدید کردند و جلسات مختلف تشکیل دادیم و تا الان یک سال شده است که خویشتنداری هوشمندانه ایران یک برتری سیاسی و اخلاقی برای ما در سطح دنیا ایجاد کرد. اجماعی که آمریکا سعی می‌کرد علیه ما ایجاد کند با رفتارهای ما علیه آمریکا ایجاد شد.
  • آمریکا چهار بار برای کشاندن ایران به شورای امنیت تلاش کرد در همه اینها ناکام بودند چون جامعه بین‌المللی مخالفت می‌کرد. بعد کنفرانس ورشو را راه انداختند سعی کردند ائتلاف عربی را راه بیندازند که شکست خورد.
  • ما به اروپا و چین و روسیه فرصت کافی دادیم تا به نقطه‌ای رسیدیم که آمریکا اعلام کرد سیاست فروش نفت صفر را دنبال می‌کند و مجوزها را تمدید نمی‌کند و ما در نقطه‌ای قرار گرفتیم که به لحاظ اخلاقی و سیاسی به همه فرصت داده بودیم.سیاست آمریکا قابل اغماض نبود و تصمیم گرفته شد که ما وارد پروسه کاهش برخی تعهدات شویم.
  • حرفی که اروپایی‌ها به ما زدند این بود که در این یک سال متوجه شدند چقدر به اقتصاد آمریکا وابسته هستند.
  •  ایران دنبال نتیجه بود و دنبال منافعش هست و ما دنبال منافع خودمان حرکت می‌کنیم.
  • این تصمیم ایران از نقض برجام نیست، استفاده از ابزارهای داخل برجام برای تامین منافع مردم ایران است و به معنای خروج از برجام و نقض برجام هم نیست. براساس بند ۲۶ و ۳۶ برجام این حق را داریم از این ابزارها برای تامین منافع‌مان استفاده کنیم.
  • ما خروج از برجام را در دستورکار داریم. ایران خروج از برجام را در دستورکار قرار داده، ولی به صورت مرحله به مرحله ولی آمادگی دارد اگر طرف‌های مقابل تعهداتشان را انجام دهند به مرحله قبل برگردد. ایران امروز اعلام کرد به محدودیت خود برای میزان ذخایر خود در آب سنگین و اورانیوم قائل نیست.
  •  ما در مرحله اول یکی از ستون‌های برجام را هدف قرار دادیم. اگر خواسته‌های ما بعد از ۶۰ روز وارد گام دوم نشود و گام دوم را از الان برای آنها مشخص کرده‌ایم. بعد از آن ما به ۳.۶۷ درصد پایبند نخواهیم بود و هر درصد غنی سازی بخواهیم انجام می‌‌دهیم.
  • در گام دوم کار دیگری صورت می‌گیرد که بحث اراک است. در طراحی قرار بود و هست که کشورهای عضو برجام به ما کمک کنند و کارگروهی با حضور ایران و ۱+۵ که الان ۱+۴ شده تشکیل شد. در طول یک سال گذشته این روال مدرن سازی اراک به خوبی پیش نرفت، علت آن هم ترسی بود که کشورهای برجام از همکاری با ایران داشتند چون شرکت‌های معتبر هسته‌ای آنها درگیر شدند و از ترس تحریم شدن یک مقدار تعلل‌هایی صورت گرفت. در نامه رئیس جمهور گفتیم انتظار داریم اراک به پروسه تکمیل خود برگردد. دیزاین‌های اولیه انجام شده قرارداد تجهیزات بسته شده و باید به مسیر برگردیم.
  • اگر به تعهداتشان عمل نکردند راکتور تحقیقاتی اراک را با طراحی و تکنولوژی خودمان می‌سازیم.
  • ما تصویر واضح جلوی چشم کشورهای طرف برجام قرار دادیم و در عین حال آمادگی خود را برای مذاکره اعلام کردیم.
  • اگر در این مراحل گام به گام کشورهای ۱+۴ یا هر یک به تنهایی یا آمریکا به شورای امنیت مراجعه و سعی کنند قطعنامه‌های گذشته را برگردانند یا قطعنامه جدیدی صادر کنند، ایران یک پاسخ قاطع و محکم خواهد داد. رئیس جمهور پاسخ را کاملا در نامه ذکر کرده و ابعادش را گفتند و ترجیح دادند باز نشود.
  • کشورهای عضو برجام می‌دانند شورای امنیت خط قرمز ایران است و اگر این خط قرمز رعایت نشود، برجام به طور کامل از بین خواهد رفت.
  • واکنش‌های اروپایی‌ها بسیار محتاطانه بوده و از اظهارنظرهای دقیق پرهیز کرده‌اند. واکنش روسیه و چین روشن بود. لاوروف به صراحت اعلام کرد آنچه رخ داده تقصیر آمریکاست و چینی‌ها همین موضع را گرفتند ولی اروپایی‌ها هنوز در حال مشورت هستند، تماس‌هایی را با ما داشتند، در حال ارزیابی شرایطند می‌دانند آمریکا بازی را به هم زده است. اروپا درست است در تامین خواسته‌های ایران موفق نبوده ولی به لحاظ سیاسی از ایران حمایت کرده است.
  • مکانیسم‌های مشابه اینستکس را با هند، ترکیه و خیلی کشورهای دیگر در حال انجام هستیم.
  • ظاهرا اروپایی‌ها فردا یک جلسه غیررسمی سران را دارند و دوشنبه یک جلسه رسمی شورای وزیران اتحادیه اروپاست و فکر می‌کنم موضع رسمی را در آن جلسه اعلام کنند منتظریم اروپا موضع خود را به صورت روشن بیان کند. خواسته‌های ما روشن است.
  • درباره تمدید این فرصت ۶۰ روزه بستگی دارد خواسته‌های ما چگونه تامین شود ما قصد تنش نداریم مهم منافع ایران است. ما به برجام تعصب و علقه و وابستگی نداریم به آنچه وابستگی داریم منافع مردم ایران است. در ۲ ماه آینده این دو ماه قابل تمدید نیست، مگر اینکه خواسته‌های ما تأمین شود.
  • خواسته ما در بخش نفتی فروش نفت به میزان سابق است. اروپا و چین و روسیه تعهد کردند نفت ما به قبل برگردد و باید فرمول‌هایی پیدا شود که فروش نفت ما تضمین شود به قبل و تضمین شود که درآمدهای نفتی برای ما در دسترس باشد. باید اینستکس را به شکلی راه‌اندازی کنند که کل درآمدهای نفتی ما به آن منتقل شود و محدود به مواد غذایی و دارویی نیست باید همه موارد را در بربگیرد. در حوزه نفتی باید به حالت سابق برگردد یا مسیر خود را به حالت قبل شروع کند.
  • آنچه اطمینان دارم این است که اگر احساس کنیم منافعمان تامین می‌شود و خواسته‌هایمان می‌رسد ممکن است ۶۰ روز به ۷۰ روز تبدیل شود ولی اگر برای زمان خریدن باشد، خیر. من به سفرای ۱+۴ گفتم ما اصلا وارد بازی خرید زمان نمی‌شویم و یک سال به شما وقت دادیم و متاسفانه استفاده نشده و این ۶۰ روز آخرین پنجره دیپلماسی است که امیدواریم استفاده کنند.
  •  موضع رئیس جمهور روشن بود ما خواهان اجرای برجام هستیم نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد. هیچ تغییری در برجام صورت نخواهد گرفت ما آماده مذاکره درباره برجام و موضوعی فراتر از برجام نخواهیم بود. سال گذشته اروپایی‌ها خیلی وارد این فضاها شدند ما همان موقع با قاطعیت رد کردیم و گفتیم تا وقتی برجام به تجربه موفق برای مردم ایران تبدیل نشود به هیچ مذاکره‌ای فکر نمی‌کنیم چه برسد وارد شویم.
  •  اروپایی‌ها بارها گفته‌اند برجام یک توافق امنیتی است و با امنیت بین‌الملل و اروپا سر و کار دارد حتما منطقه ما بدون برجام امن‌تر نخواهد بود. منطقه ما از لیبی تا افغانستان کلکسیونی از تنش‌ها و درگیری‌ها را داریم، تنها یک مشکل بود که از طریق دیپلماسی حل و فصل شد و آن برنامه هسته‌ای ایران بود که یک راه‌حل معقول برد – برد تعریف شد.
  • ترامپ می‌خواهد تنها دستاورد دیپلماسی در منطقه ما را از بین ببرد. امنیت در منطقه ما بر امنیت در اروپا تاثیر دارد. اروپایی‌ها به شدت نگران هستند، بحث مهاجرت که از سمت سوریه صورت گرفت بحران عظیمی در سوریه ایجاد کرد که دولت‌ها را در کشورهای اروپایی تغییر داد و به شدت نگرانند، اگر در منطقه به سمت تنش‌ها و درگیر‌ی‌ها برویم اروپا به شدت متاثر خواهد شد.
  • بحث اعمال فشار بر اروپا نیست فشار خود به خود وارد خواهد شد. ما در ۴۰ سال گذشته میزبان برادران از افغانستان، عراق و آذربایجان و … بودیم و ملت ایران سخاوتمندانه پذیرایی کردند. همین الان بیش از سه میلیون افغان در ایران حضور دارند بیش از دو میلیون فرصت شغلی را برادران خوب افغان در ایران اشغال کرده‌اند و سه تا پنج میلیارد یورو از کشور ما خارج می‌کنند. حدود ۴۶۸ هزار دانش آموز افغان در مدارس ایران رایگان تحصیل می‌کنند و هر دانش آموز در سال برای ما ۶۰۰ یورو هزینه دارد. بیش از سه هزار دانشجوی افغان در ایران هستند ولی این آموزش‌ها هزینه دارد نزدیک ۱۵ هزار یورو هزینه دارد و از خدمات درمانی بهره‌مند می‌شوند. با کمال میل پذیرای آنها هستیم ولی برای ما هزینه دارد.
  • ولی وقتی تحریم‌های آمریکا اثر کند و منابع مالی ایران محدود شود و فروش نفت به صفر برسد، درآمدهای نفتی ما کم شود البته موفق نخواهند شد و فروش نفت ما به صفر نخواهد رسید و به همین خاطر ایران مجبور است سیاست‌های ویژه‌ای را اتخاذ کند و ممکن است به نقطه‌ای برسیم که نتوانیم هزینه‌ها را تأمین کنیم و از برادران افغان بخواهیم که کشور را ترک کنند. نمی‌خواهم تنش یا نگرانی در بین اتباع افغان ایجاد کنم ولی می‌خواهم صحنه را ترسیم کنم. اگر آمریکا بخواهد به سیاست تحریم ادامه دهد اگر مجبور شویم مسئولیت آن به عهده آمریکا خواهد بود.
  • بحران در افغانستان را آمریکا ایجاد کرد نه ما و خودشان باید هزینه‌ها را متقبل شوند نه ایران.
  • بولتون و آمریکایی ها دنبال فضاسازی و جنگ روانی برای شکستن روحیه مردم ایران هستند. البته این تجربه شکست خورده ۴۰ سال گذشته است. در حوزه روانی سعی می‌کنند و نگرانی از درگیری نظامی ایجاد کنند، با بررسی‌هایی که ما و دوستان نظامی ما انجام دادند کاملا روشن می‌کند یک فضاسازی و جنگ روانی است. ناوی که ۲۵ روز پیش آمریکا را در برنامه روتین در منطقه ترک کرده به شکل دیگری جلوه می‌دهند. همه اینها فضاسازی است و جای نگرانی البته برای نظامیان ما هست آنها وظایف خود را بلدند و آمادگی دارند. مردم ایران مطمئن باشند توان نظامی و دفاعی ما از یک طرف و قدرت دیپلماسی و مقبولیت بین‌المللی ایران از طرف دیگر باعث خواهد شد کسی فکر حتی برخورد نظامی با مردم ایران را نتواند بکند.
  • نشست کارشناسی در طول ماه‌های گذشته داشتیم و عمده آن درباره اینستکس بود. اینستکس و نهاد ایرانی متناظر آن هم در ایران ثبت شده است دیروز مدیر عامل طرف ایرانی با طرف اروپایی با تیم‌هایشان جلسه داشتند و احتیاج است مقررارتی را تنظیم و راهکارهایی را برقرار کنند. دیروز پیشرفت داشته ولی کند است. انتظار ما از اینستکس فراتر از این است. این دو جلو می‌روند و سازوکار مالی اروپا متوقف نشده ولی از سرعت لازم برخوردار نیست.
  • جلسه دیروز پیشرفت خوبی داشته در تدوین سازوکارها دو شرکت کارشان را انجام دادند و دوستان ما در وزارت خارجه با اروپایی‌ها در حوزه‌های نفتی و … جلسه داشتند و در آن حوزه هیچ تغییر خاصی رخ نداده است. امروز هشت صبح سفرا را خواستم و نامه‌ها را دادم.
  • سفر پامپئو به منطقه و عراق در راستای سیاست آمریکا و فشار حداکثری است. آمریکاییها کشور به کشور شرکت به شرکت و بانک به بانک حرکت می‌کنند و سعی می‌کنند حلقه فشار را بر ایران بیشتر کنند. سفر پامپئو به عراق منتظریم نتایج آن را مشخص‌تر بشنویم ولی ظاهر آن برای اعمال فشار بیشتر بر عراق است. میزان زیادی گاز و برق به عراق صادر می‌‌کنیم و آمریکایی‌ها چاره‌ای ندارند به عراق مجوز بدهند. کل سفر در راستای سیاست فشار آمریکاست و یکی از اهدافشان همسایگان ما است.

همچنین طی نامه دیگری که امروز صبح توسط وزیر امور خارجه کشورمان برای خانم موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور خارجی و سیاست امنیتی ارسال شد جزئیات اقدامات ایران به اطلاع ایشان به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام رسید.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close