اخبار بروجردویژه ها

مظنه دندان درد در بروجرد؛ از کاخ هایی به نام مطب تا نرخ هایی متفاوت

روزهای بروجرد- الهام شاهدپور: خیلی سال پیش برای پرکردن یک دندان در شهری مثل بروجرد فقط سه یا چهار گزینه پزشکان دندانپزشک پیش رو داشتیم که قیمتشان تفاوتی باهم نداشت و بدون نگرانی یک کدامشان را برای ترمیم دندان و راحت شدن از شر دردهای گاه و بیگاهش انتخاب می کردیم.

جای خوشحالی‌ست که حالا شمار مطب های دندانپزشکی با کاربری های مختلف در سطح شهرمان زیاد شده اما کار و بارشان هر کدام قاعده و قانون خود را دارد.

مثلا نرخ عصب کشی یک دندان در مطب یک پزشک متخصص دندان بدون روکش بسته به شماره دندان از ۸۰۰ هزار تا یک و نیم میلیون و همین دندان در مطب دندانپزشکان عادی بین ۷۰۰ تا یک میلیون تومان بعضا با روکش پر می شود.

جالب اینجاست در مطب برخی از این پزشکان که ظاهرا نیم نگاهی هم به نرخ های مصوب دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز دارند قاب کوچک این قیمت ها در گوشه ای نصب شده اما پس از معاینه مشخص می شود این نرخ ها هیچ کاربردی ندارند جز نقش بستن در همان قاب های کوچک روی گوشه دیوار!

قصه بعدی کمی بیشتر به چشم می آید و آن هم مطب های زیبا، مجلل و به اصطلاح کلاس بالای بسیاری از دندانپزشکان بروجرد است که از وضعیت دکوراسیون و مبلمان ویژه آنها و ایضا وسایل مورد استفاده در آنها از سقف های شیشه ای حیرت انگیز تا سیستم های گرمایشی و سرمایشی ناگفته پیداست که وضع کسب و کار دندانپزشکان با وجود وضعیت بد اقتصادی این روزهای اقشار مختلف جامعه که توان دندان کشیدن هم ندارند، سکه است.

نوش جانشان درس خوانده اند و این همه امکانات حاصل زحماتشان و درس خواندن هایشان است اما یک سوال و آن هم اینکه آیا نمایش این همه تجملات در مطب های پزشکان شهری مثل بروجرد که درآمد شهروندانش از متوسط پایین هم پایین تر آمده، هم وزن و هم پای پایتخت لازم است؟!

پزشکان محترم نمی‌توانند به جای این همه نمایش تجملات و ترویج این دکوراسیون حیرت انگیز قدری از قیمت های تحمیلی به مردم را کاهش دهند و یا اصلا از نرخ های مصوب علوم پزشکی تبعیت کنند که کسی برای راحت شدن از شر یک دندان درد ساده این همه متحمل هزینه های سنگین نشود!

کاش تنها قدری هر کداممان به فکر همنوعانمان بودیم تا به جای بنا کردن کاخ های آنچنانی در شهر کوچکی مثل بروجرد به نام “مطب” دردی از مردم شهرمان با دانش و توانمندی مان آرام می کردیم نه اینکه از جیب مردم ناتوان این چنین نمایش تجملات دهیم.

تگ ها

مقالات مشابه

1 thought on “مظنه دندان درد در بروجرد؛ از کاخ هایی به نام مطب تا نرخ هایی متفاوت”

  1. با سلام
    به قول شاعر
    اگر دردم یکی بودی چه بودی
    و گر غم اندکی بودی چه بودی
    به بالینم طبیبی یا حبیبی
    از ین هر دو یکی بودی چه بودی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close