اخبار ایران

بازگشت به تنظیمات کارخانه!

روزهای بروجرد- حسن روحانی رییس جمهور در سفر خود به تبریز گفت: «موضوع بنزین را به وزیر کشور و شورای امنیت کشور واگذار کردم. این را من به وزیر کشور گفتم این مصوبه و تصمیم ما است. گفتم اجرایش با شما و صداوسیما. بروید و به من هم نگویید و هر وقت شما مناسب دیدید بروید و اجر اکنید. شبی که اجرا شد من هم نمی‌دانستم که این هفته است یا آن هفته. گفته بودم که هر شبی مناسب بود اجرایش کنید. من هم صبح جمعه فهیدم قیمت تغییر کرده، چون به شورای امنیت کشور واگذار کرده بودم البته قیمت در سران سه قوه مصوب شده بود.»

سخنان روحانی انتقاد شدید منتقدان و البته حامیان او را در پی داشت. آنها این سوال را مطرح کردند که چگونه رییس دولت از زمان اجرای یکی از مهمترین طرح‌های اقتصادی دولت بی‌خبر بوده است. از این منظر، سخنان روحانی برای همه شنوندگان غیر قابل باور بود و حتی او به دروغگویی نیز متهم شد.

نظر برخی فعالان سیاسی این بود که روحانی برای فرار از مسئولیت، تقصیر را بر گردن وزیر کشور انداخته است. در این میان حسام الدین آشنا مشاور رییس جمهور برای تلطیف فضا در توییتی نوشت «سخنان رییس جمهور نشانه نهایت اعتماد و اعتقاد راسخ او به توانمندی‌های رحمانی فضلی بوده است.» اگر اغراق نباشد، باید گفت زمانی که آشنا این جملات را می‌نوشته، خودش لبخندی بر لب داشته است؛ چه آنکه بعید است این جملات برای خود او باورپذیر باشد.

از طیف حامیان دولت، عبدالله رمضان زاده می‌نویسد: «‏آقای رئیس جمهور. ‏من سخن شما را در مورد بی اطلاعی از تاریخ اجرای سیاست جدید بنزین باور نکردم و گمانم بر این است که بسیاری دیگر از مردم ایران نیز چنین باوری ندارند. ‏وای بر ما اگر راست گفته باشید و از چنین موضوعی بی اطلاع بودید.»

از طیف منتقدان دولت، عزت الله ضرغامی در توییتی نوشت: «مدیران فرق بین سیاست و راهبرد را با رویه و روش و تاکتیک نمی‌دانند. راهبرد صحیح کنترل مصرف بنزین کجا و شوک نیمه شب دولت در گرانی سه برابری بنزین کجا؟»

به گزارش رویداد۲۴ عمده جریان‌های سیاسی موضع اخیر رئیس جمهور را تخطئه می‌کنند. آن‌ها می‌گویند روحانی واقعا خبر نداشته یا برای فرار از مسئولیت این حرف را زده است؟ همزمان انتقادات از رحمانی فضلی هم افزایش یافته و طرح استیضاح او در مجلس مطرح شده است.

منتقدان رحمانی فضلی بار‌ها قصد استیضاح او را داشته‌اند، اما پشت او به حمایت لاریجانی گرم بوده است. حالا که اصولگرایان پروژه حذف لاریجانی‌ها را کلید زده‌اند، بعید نیست رحمانی فضلی هم قربانی این بازی شود و اصولگرایان به خاطر حذف لاریجانی و روحانی به خاطر کاهش فشار‌ها و نمایندگان مجلس برای اینکه یک کاری کرده باشند، وزیر کشور را در مسلخ استیضاح ببرند؛ وزیری که البته تاثیر حضورش در کابینه هیچگاه مشخص نبوده و انتخاب او صرفا بر پایه نزدیکی با طیف لاریجانی بوده است.»

آنگونه که منتقدان روحانی می‌گویند، او به جای قبول مسئولیت و تلاش برای آرام کردن فضا، به گونه‌ای صحبت می‌کند و پس از کشته شدن معترضان، جوری می‌خندد که گویا اصلا ماجرا ربطی به دولت و تصمیمات آن ندارد.

فرید ابراهیمی از کاربران توییتر به جملات وزیر کشور و روحانی و تناقض‌های آنها اشاره کرده و می‌نویسد ‏«وزیر کشور: از ۲۴ ساعت قبل، ۲۰هزار کارگر جایگاه‌های سوخت از زمان اجرای طرح افزایش قیمت بنزین اطلاع داشتند. روحانی: من هم مثل شما روز جمعه فهمیدم قیمت بنزین تغییر کرده است. یعنی ۲۰ هزار کارگر خبر داشتن، رئیس جمهور مملکت خبر نداشته است؟»

به گزارش رویداد۲۴ به جز اطلاع جایگاه‌های سوخت، از عصر روز ۲۴ آبان، با اطلاع قبلی نهادهای مسئول، تقریبا تمام رسانه‌های اصلی از زمان اجرای طرح سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین اطلاع داشتند. در این شرایط اینکه رییس جمهور بگوید از ماجرا خبر نداشته، کمی دور از واقعیت به نظر می‌رسد.»

حسن اسدی زیدآبادی از فعالان تحکیمی نوشته «‏لطفا یک داوطلب، اخبار بعد از گرانی بنزین را هم به آقای ‎روحانی بدهد؛ مثلا بگوید بر اثر همین تصمیمی که شما اصلا خبر نداشتید، تعداد زیادی ایرانی کشته شدند؛ بدون اینکه حتی یک‌نفر خارجی به سمت ایرانی‌ها شلیک کرده باشد. آری اینچنین است! آقای رئیس شورای عالی «امنیت» و پاسدار «حقوق ملت»

یکی از کاربران اصلاح طلب در توییتر نوشت: «‌‎روحانی اگر راست گفته که اطلاعی از زمان اجرای طرح افزایش قیمت بنزین نداشته که وای بر ما با داشتن همچین ‎رئیس جمهور‌ی. اگر هم دروغ گفته که باز وای بر ما که ‎احمدی نژاد را به خاطر دروغگویی نقد می‌کردیم و حالا ساکتیم.»

احسان سلطانی از فعالان سیاسی اصلاح طلب که موضع سیاست خارجی ظریف را حمایت می‌کند، نوشته ‏«خنده‌های رئیس‌جمهور کشور با ۲۴ میلیون رای را ببینید. پس از یک هفته بحران عمیق در کشور با ۱۴۳ کشته و ۷ هزار بازداشتی، می‌خندد و می‌گوید خودم هم خبر نداشتم؛ من هم مثل شما؛ واگذار کردم به وزیر کشور و شورای امنیت گفتم هر کاری دلتان خواست بکنید، به من هم چیزی نگویید. کاش کمی شرم داشتید»

پژمان موسوی روزنامه نگار در تحلیلی نسبتا مفصل به سوی دیگر ماجرا اشاره کرده و نوشته «روحانی در تبریز با قهقهه گفت که اقناع افکار عمومی برای آغاز سهمیه‌بندی را به شورای امنیت و ‎صداوسیما واگذار کرده است. معنای این حرف فقط شانه خالی کردن از مسئولیت نیست؛ این حرف یعنی مسئولیت اقناع ‎افکار عمومی را به دستگاه‌هایی داده‌اید که هر چه هستند، ‎اقناعی و ‎ارتباطی نیستند.»

او در تحلیل خود نوشته «‌‏دولتی که از رییس دولت تا وزرا مدیرانش جملگی هر روز از ‎صداوسیما می‌نالند و عملکرد آن را برای مردم مقابل ‎دولت تفسیر می‌کنند، چطور وظیفه‌ی اقناعِ بزرگترین تصمیمِ دولتشان را به آن نهاد واگذار کرده‌اند؟ این ‎تناقض از کجا می‌آید؟»

موسوی در ادامه نوشته «‏دولت بی‌شمار موسسه و نهاد و ‎رسانه و سازمان و تشکیلات دارد؛ چطور حال که معلوم شده از قبل برای سهمیه‌بندی برنامه داشته‌اند، به تشکیلاتشان از قبل ماموریت نداده‌اند تا با ‎افکار عمومی حرف بزنند و آن‌ها را اقناع کنند؟ پس این همه استاد دانشگاه که در خدمت دولتند، دقیقا چکار می‌کنند؟»

به گزارش رویداد۲۴ چه روحانی از زمان طرح خبر داشته و چه نداشته [که حتما اطلاع داشته] نافی مسئولیت او نیست و در حالیکه رحمانی فضلی در آستانه استیضاح قرار دارد، با گفتن این جمله که «همه چیز را به صدا و سیما و وزارت کشور محول کردم» نمی‌تواند نقش خود را نادیده بگیرد. گویا روحانی پس از اتخاذ چندین موضع اصلاح طلبانه، در سال‌های پایانی ریاست جمهوری خود، با تنظیمات کارخانه و جناح محافظه کار بازگشته است!

تگ ها

مقالات مشابه

1 thought on “بازگشت به تنظیمات کارخانه!”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close