اخبار بروجرد

خیابان قاآنی بروجرد/ قاآنی کیست؟

روزهای بروجرد- شاید این سئوال در ذهن برخی بروجردی ها بوجود آمده که قاآنی که نام یکی از قدیمی ترین خیابان های بروجرد است چه شخصیتی داشته و از چه زمان و به چه دلیل نام یکی از خیابان های شهر را بخود اختصاص داده است؟

میرزا حبیب الله شیرازی متخلص به قاآنی فرزند محمدعلی گلشن از شعرای نامدار عهد قاجار است. وی در سال ۱۲۲۳ هجری قمری در شیراز متولد شد، تحصیلات مقدماتی را در همان شیراز گذراند. او در اوان جوانی عازم مشهد شد تا در آنجا به ادامهٔ تحصیل بپردازد. در سفر به تهران شعری در مدح فتحعلی شاه سرود و از وی لقب مجتهد الشعرا گرفت.

قاآنی در ادبیات عرب و فارسی مهارت کافی یافت و به حکمت نیز علاقهٔ سرشاری داشت. او با زبانهای فرانسه و انگلیسی نیز تا حد زیادی آشنایی داشت.

همچنین در ریاضیات، کلام و منطق نیز استادی مسلم به شمار می‌رفت. دیوان اشعار وی بالغ بر بیست هزار بیت است. او کتابی به نام پریشان به سبک گلستان در نثر نگاشت. قاآنی در سال ۱۲۷۰ هجری قمری در تهران وفات یافت و درحرم حضرت عبدالعظیم مدفون شد

وی در سفری که در همراهی ناصرالدین شاه به بروجرد داشت. ابیاتی وزین در مدح زیبایی و خرمی شهر بروجرد برای شاه می خواند و بمدت ده روز در همین منطقه سکونت داشته است .

علاقه وی به بروجرد باعث شد ک چندین سفر دیگر به شهر بیاید و حتی در این منطقه باغی بخرد ک به باغ قاآنی و بعدها به محله قاآنی و بعدها به خیابان قاآنی شهرت یافته است..

این شعر معروف از اوست که در جواب بیت معروف ناصرالدین شاه گفته است..

تا كه پدیدار شد بهار بروجرد
شد چو بهشت برین دیار بروجرد

باغ و گلستان به دست باد بهاری
خرمن گل می كند نثار بروجرد

گفت یكی بیت نغز ناصر دین شه
تا ببری پی به اعتبار بروجرد

گر چه سپاهان بهشت روی زمین است
لیك نیرزد به یك بهار بروجرد

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close