اخبار بروجردویژه ها

مرمت پنج بنای تاریخی در بروجرد به اتمام رسید

روزهای بروجرد- رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد گفت: مرمت و بهسازی پنج بنای تاریخی و باستانی در این شهرستان به اتمام رسید.

حجت اله یارمحمدی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: مرمت و بهسازی این بناهای تاریخی در قالب استحکام بخشی، کف سازی، احیا بخش های آسیب دیده، رفع اضطرار، بدنه سازی انجام شده است.

وی افزود: این بناها شامل مجموعه خانه طباطبایی‌ها، خانه الافتخار السلام، حمام اشترینان، خانه تاریخی حاتمی و حمام تاریخی روستای گیجالی است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد بیان کرد: اجرای ساماندهی راه پل تاریخی قلعه حاتم، مرمت سرای حافظیه، مرمت سرای قیصریه و سرای یوسفیه در بازار بروجرد از سوی ستاد بازآفرینی از دیگر پروژُه های در حال اجرا است.

یارمحمدی اضافه کرد: برای اجرای طرح مرمت این بناهای تاریخی بیش از چهار میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات سال ۹۷ هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۸۰ هکتار از وسعت شهر بروجرد بنای تاریخی است، ادامه داد: مرمت و حفاظت از آثار تاریخی توسط ستاد بازافرینی با نظارت میراث فرهنگی شهرستان انجام می‌شود.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد یادآور شد: کار مرمت بناهای تاریخی کاری مستمر بوده و براساس اولویت بناهای در معرض خطر عملیات نجات بخشی و استحکام بخشی آن انجام می‌شود.

وی مجموع آثار تاریخی شناسایی شده شهرستان بروجرد را ۴۰۰ اثرعنوان کرد و افزود: تاکنون ۱۷۵ اثر تاریخی این شهرستان ثبت ملی شده و مقدمات ثبت ۱۰ بنای تاریخی و ارزشمند دیگر نیز در حال انجام است.
یارمحمدی گفت: تاکنون در بروجرد ۲ میراث معنوی و یک میراث طبیعی ثبت شده است.
وی اضافه کرد: مرمت و نگهداری از بناهای تاریخی برعهده سازمان میراث فرهنگی است و براساس اولویت بناهایی دارای موقعیت اضطراری بهسازی و بازسازی می‌شود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close