اخبار ایران

ماجرای دام‌هایی که به طمع افزایش قیمت روی دست دامداران ماند

روزهای بروجرد- دست اندرکاران بازار می‌گویند برای حل چالش دام‌هایی که به طمع افزایش بیشتر قیمت، روی دست دامداران مانده و وزن‌شان بطور غیرمعمول افزایش یافته دولت باید به کمک بیاید.

به گزارش مهر، درحالی که دامداران از انباشت دام در کشور و لزوم آزاد شدن صادرات خبر می دهند و معتقدند حدود ٣٦٠ هزار راس دام سبک و سنگین در کشور انباشت شده است قیمت گوشت گوسفندی بعد از عید قربان مجددا افزایش یافته و فعالان صنعت دلیل این مساله را کمبود عرضه به بازار عنوان می کنند.

در همین زمینه، علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفتگو با مهر درباره اینکه دامداران مدعی هستند که با انباشت دام در کشور مواجه شده ایم، چرا عرضه دام به بازار کاهش یافته است؟، اضافه کرد: برخی دامداران دام های خود را نگه داشته اند و وزن این دام افزایش زیادی داشته به طوری که از شرایط کشتار تهران خارج شده و در این استان جذب نمی شود چون هم قیمت دام و هم وزن آن بالاست.

وی درباره اینکه آیا این دام ها فقط در استانهای مبدا و همجوار جذب می شوند؟، گفت: در این استانها نیز جذب کم است و خریدار وجود ندارد. این دام ها در حدود ۷۰ تا ۸۰ کیلوگرم وزن و نزدیک به دو میلیون و ۶۰۰ هزارتومان تا دو میلیون و ۷۰۰ هزارتومان قیمت دارند. بنابراین هر کسی از عهده خرید آنها بر نمی آید.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی درباره اینکه آیا با افزایش وزن، کیفیت گوشت دام کاهش می یابد؟، اضافه کرد: گوشت چرب می شود و شما اگر بعنوان مشتری به مغازه مراجعه کنید این نوع گوشت را خریداری نمی کنید. زمانی که وزن دام از ۵۰ تا ۵۵ کیلوگرم بالاتر می رود گوشت آن چرب می شود و در استان تهران خریدار ندارد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی به این پرسش که بنابراین دامداران خودشان مقصر هستند که از عرضه به موقع دام هایشان به بازار خودداری کرده اند؟، پاسخ داد: در واقع آنها تصور می کردند شرایط امسال نیز مانند سال قبل خواهد بود. ابتدای سال نیز وضعیت بارندگی و مراتع خوب بود، دام ها را چرا بردند و نگه داشتند و حالا که با چنین بازاری مواجه شده اند می گویند چه کنیم.

ملکی ادامه داد: این دام ها الان جذب بازار نمی شود اما در ایام محرم با فعالیت تکایا و …  این دام ها خریداری و جذب بازار خواهد شد.

ملکی درباره اینکه آیا فکر می کنید در حال حاضر دام با وزن مناسب برای عرضه به بازار نداریم یا اینکه دامداران باز دام ها را برای فرصت مناسب تر نگه داشته اند که قیمت را بالا ببرند؟، افزود: دام داریم نگاه آنها به این است که حدود دو هفته دیگر به آغاز ماه محرم مانده است.  

ملکی درباره اینکه بنابراین دامداران با عدم عرضه به موقع دام ها یکی از عوامل اختلال در بازار گوشت قرمز هستند؟، گفت: بله، دام را به طمع اینکه قیمت آن بالاتر برود می دارند و وزن دام هم بالا می رود. آنها تصور می کنند مانند پارسال که با کمبود مواجه شدیم و توانستند دام هایشان را به قیمت های ایده آل بفروشند، امسال هم ممکن است چنین شرایطی برایشان فراهم شود.

گسیل دام به عراق در ایام اربعین

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی درباره اینکه برخی دامداران درخواست آزاد شدن صادرات دام را داشته اند، افزود: آنان همیشه به دنبال این کار بوده اند. برخی افراد به دنبال صادرات  هستند و تلاش می کنند با سوژه هایی که به کار می گیرند مجوز صدور دام بگیرند. معمولا برای محرم دام زیادی از کشور به عراق روانه می شود؛ بویژه برای اربعین این اتفاق زیاد رخ می دهد و  با پول آنها مقرون به صرفه تر نیز هست. تمام این موارد دیدگاه هایی است که پشت سر این عدم عرضه وجود دارد.

خودداری دامداران از عرضه، دلیل انباشت دام است

همچنین مدیرکل مرکزاصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به انباشت دام در دامداری‌های کشور، گفت: طبق بازدیدهایی که از دامداری‌هایی کشور داشتیم و گفتگوهایی که با دامداران انجام دادیم دام‌های موجود در دامداری‌ها حدود ۴ الی ۵ ماه قبل که کشور به گوشت نیاز داشت باید وارد بازار می شده است.

مختارعلی عباسی با بیان اینکه دامداران از عرضه دام‌های پرواری خود به بازار در آن زمان خودداری کرده اند، اظهارداشت: چون پیش بینی آنها این بود که قیمت‌ها بالاتر خواهد رفت.

وی با اشاره به کاهش ۱۸ درصدی کشتار در آن زمان، افزود: دلیل این مساله فقط قاچاق دام از کشور نبود بلکه خودداری دامداران از عرضه دام به بازار هم بود و این مساله از وزنی که الان دام‌ها دارند کاملاً قابل تشخیص است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه دام‌های مذکور باید چند ماه قبل به بازار عرضه می‌شدند، ادامه داد: در حال حاضر نیز قیمت‌ها کاهش یافته و دامداران چندان مایل نیستند که دام‌هایشان را با این قیمت‌ها عرضه کنند.

عباسی تصریح کرد: برای حل این مشکل ما تدابیری را در نظر گرفته ایم از جمله اینکه روند واردات کندتر شود تا دامداران بتوانند دام‌های خود را بفروشند و دچار چالش نشوند.

فعلا نیازی به ازادسازی صادرات نیست

با این حال مرتضی رضایی، معاون امور دام وزارت جهاد در گفتگو با مهر بحث عدم عرضه دام از سوی دامداران به بازار را تایید نکرد و در این زمینه گفت: هر تولیدکننده‌ای برنامه‌ریزی‌های اقتصادی خود را دارد و در این زمینه تصمیم می‌گیرد که دام خود را چه زمانی وارد بازار کند.

رضایی در پاسخ به پرسش دیگر مهر مبنی بر اینکه دامداران خواستار صادرات دام‌های انباشت شده از کشور هستند، گفت: اگر میزان دام به حد اشباع برسد و روی دست تولیدکننده بماند؛ به گونه‌ای که آنها ضرر کنند، صادرات به منظور تنظیم بازار، آزاد می‌شود اما در حال حاضر در این نقطه قرار نداریم.

سه پیشنهاد به دولت برای حل مشکل بازار گوشت

براساس این گزارش، کارشناسان معتقدند وزارت جهاد کشاورزی باید برای جلوگیری از زیان تولیدکننده و تنظیم بازار گوشت قرمز در ایام محرم و صفر که تقاضا افزایش می یابد باید از هم اکنون تدابیر لازم را اتخاذ کند یکی از راهکارها این است که دولت گوشت را از تولیدکنندگان خریداری، ذخیره و در ایام پرمصرف بعنوان ذخایر چرخشی از آن استفاده کند یا اینکه به دامداران اجازه بدهد دام خود را صادر کنند و با ارز حاصل از این صادرات، دولت اقدام به واردات گوشت به منظور تنظیم بازار نماید.

در همین زمینه سید احمد مقدسی،رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران در گفتگو با خبرنگار مهر  گفت: ما به وزارت جهاد پیشنهاد کردیم فروشگاه های مربوط به سازمان مرکزی تعاون روستایی یا شرکت پشتیبانی امور دام را در اختیار  تولیدکنندگان قرار دهد تا بتوانیم گوشت گوساله  را به صورت مستقیم با قیمت کیلویی ٧٥ هزارتومان به مصرف کنندگان عرضه کنیم.

وی تصریح کرد: با این اقدام دست واسطه ها هم کوتاه می شود و گوشت با قیمت ارزان بدست مصرف کننده می رسد.

مقدسی تصریح کرد: دلیل افزایش قیمت گوشت گوسفندی نیز تقاضای خارج از عرف در عید قربان بوده و این مساله مقطعی و گذاراست.

وی درباره اینکه گفته می شود دولت می تواند گوشت را به صورت توافقی از دامداران خریداری و در ایام پرتقاضای محرم به بازار عرضه کند، افزود: اگر دولت گوشت را با نرخ مناسب( قیمت تمام شده تولید بعلاوه یک سود مناسب) از دامداران خریداری کند، ما با این طرح موافق هستیم و گوشت لازم را در اختیار دولت قرار می دهیم.

مقدسی گفت: یا اینکه دولت اجازه بدهد ما دام های انباشت شده را صادر کنیم و ارز حاصل از این کار صرف واردات گوشت شود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close