اخبار ایران

تلاش‌های دوباره برای تشکیل استان آذربایجان مرزی/ نمایندگان مجلس حق دخالت در تقسیمات کشوری را ندارند

روزهای بروجرد- نماینده پیرانشهر و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، از تلاش‌های دوباره برای تشکیل استان آذربایجان مرزی خبر داد و گفت: طبق قوانین جاری کشور، تقسیمات کشوری مانند تبدیل ده به شهر یا تشکیل استان جدید جزو وظایف قوه مجریه است.

رسول خضری تاکید کرد: اگر نمایندگان با پیش‌نویس طرح مبادرت به انجام چنین کاری کنند، دخالت در کار قوه مجربه به‌ حساب می‌آید و چون بار مالی دارد طبق اصل ۷۵ قانون اساسی، خودبه‌خود این طرح رد می‌شود. اما متاسفانه در سال انتخابات برخی نمایندگان برای کسب رأی دست به چنین اقداماتی می‌زنند که نمی‌دانم رأی‌شان حلال است یا حرام.

این نماینده مجلس ادامه داد: ارائه طرح در راستای تقسیمات کشوری دخالت در کار قوای دیگر است. برای کسی که ادعای قانون‌گذاری دارد پسندیده نیست که قانون را دور بزند.

خضری با اشاره به منتفی شدن طرح تشکیل استان آذربایجان مرزی گفت: این طرح یک‌ بار منتفی شد، اما یک نماینده ادعا کرده آن را بار دیگر به راه انداخته و در کمیسیون شوراها مطرح‌ شده است. این فرد می‌خواهد تا انتخابات با این موضوع بازی کند، اما این کار اخلاقی نیست.

او توضیح داد: تقسیمات کشوری طبق قانون مصوب مجلس جزو وظایف قوه مجریه است نه قوه مقننه. نمایندگان به‌ عنوان قوه مقننه حق دخالت در تقسیمات کشوری را ندارند. اصل بر تفکیک قواست، مگر می‌شود قوه مجریه کار قوه مقننه را انجام دهد و برعکس؟ در این شرایط دولت هم می‌تواند قانون‌گذاری کند.

این نماینده مجلس در پایان گفت: دورخیز نمایندگان برای تشکیل استان به‌ دور از وظایف حوزه قانون‌گذاری آنهاست و جزو اختیارات نمایندگان به شمار نمی‌رود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close