اخبار جهان

پنی موردنت پیشتاز نظرسنجی؛ از مواضع گزینه اصلی جانشینی جانسون در مورد ایران چه می‌دانیم؟

روزهای بروجرد- نتیجه یک نظرسنجی نشان می‌دهد که پنی موردنت، وزیر تجارت بین‌المللی بریتانیا بخت اصلی برای جانشینی بوریس جانسون در مقام رهبری حزب محافظه‌کار این کشور و مقام نخست‌وزیری است. 

براساس نظرسنجی موسسه «یوگاو» اعضای حزب محافظه‌کار در بین نامزدهای رهبری این حزب پنی موردنت را به رقبایش از جمله ریشی سوناک، وزیر پیشین دارایی ترجیح می‌دهند. در این نظرسنجی که با مشارکت ۸۷۶ عضو حزب محافظه‌کار انجام شد پنی موردنت گزینه مورد نظر ۲۷ درصد از شرکت‌کنندگان برای رهبری حزب بود.

کمی بادناک، عضو مستعفی کابینه بوریس جانسون پس از پنی موردنت با ۱۵ درصد در این نظرسنجی در چایگاه دوم قرار دارد. این در حالی است که ریشی سوناک و لیز تراس، وزیر خارجه کنونی با کسب نظر مثبت ۱۳ درصد از اعضای حزب به طور مشترک در جایگاه بعدی قرار دارند. 

روند انتخابات درون حزبی محافظه‌کاران بریتانیا به این ترتیب است که نمایندگان این حزب در مجلس عوام در هر دور از رای‌گیری یکی از نامزدها را از گردونه رقابت حذف می‌کنند. در نهایت اعضای حزب محافظه‌کار جانشین بوریس جانسون را از بین دو نامزدی که از طرف نمایندگان مجلس عوام با بیشترین اقبال روبرو شوند انتخاب خواهند کرد.

پنی موردنت در دور اول رای‌گیری از سوی نمایندگان محافظه‌کار مجلس عوام پس از ریشی سوناک در جایگاه دوم قرار گرفت. این در حالی است که ناظم زهاوی، وزیر دارایی جدید و جرمی هانت، وزیر خارجه پیشین در همان دور اول از گردونه رقابت حذف شدند. 

با بخت‌های اصلی جانشینی بوریس جانسون در مقام نخست‌وزیری بریتانیا آشنا شوید

از مواضع سیاسی پنی موردنت چه می‌دانیم؟

پنی موردنت پس از دور اول رای‌گیری از سوی برخی از نمایندگان حزب در مجلس عوام به دلیل موضع‌گیری‌هایش در دفاع از افراد تراجنسیتی و حقوق آنها مورد انتقاد قرار گرفت. 

وزیر تجارت بین‌المللی بریتانیا پیش از این در سال ۲۰۱۹ در کابینه ترزا می، نخست‌وزیر سابق این کشور به عنوان وزیر دفاع فعالیت کرده بود. او اولین زنی است که در بریتانیا به مقام وزارت دفاع رسیده است. پنی موردنت در سال ۲۰۱۹ همزمان با افزایش تنش‌ها بین ایران و قدرت‌های جهانی در خلیج فارس گفته بود که لندن برای «کمک به متحدانش» در راستای «مهار تهدید» ایران آمادگی دارد. 

او چند ماه بعد به دنبال سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین در ایران در حالی که هنوز مقامات ایران مسئولیت این حادثه را برعهده نگرفته بودند بر لزوم کشف «حقیقت» تاکید کرده بود. 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close