اخبار بروجردویژه ها

روستای لک‌لک‌ها کجاست؟

روزهای بروجرد– روستای حاشیه بیشه دالان بروجرد میزبان صدها لک‌لک‌ها هست که هرساله شاهد تخم‌گذاری و زادآوری آن‌ها هست.

البته ورود این مهمانان بهاری به این منطقه قصه تازه‌ای نیست و اهالی روستاهای حاشیه بیشه دالان از گذشته‌ شاهد مهاجرت لک‌لک‌ها به این منطقه بودند و لک‌لک‌ها را نماد صلح و خوش‌اقبالی می‌دانند.

نکته قابل‌تأمل این است که برخی از اهالی این روستا هرسال قبل از برگشتن لک‌لک‌ها بر روی مکان‌های بلند و حتی با نصب تیرهای فلزی مخصوص شرایطی برای درست کردن لانه مهیا می‌کنند و مردم با آن‌ها انس و نزدیکی دارند و می‌توان گفت همزیستی با این پرنده زیبا و مراقبت از آن‌ها به فرهنگ مردمان این منطقه تبدیل شده است.

روستای کپرجودکی هرساله شاهد ورود لک‌لک‌ها به روستا هست و لک‌لک‌ها از قدیم‌الایام تاکنون هرساله به این روستا مهاجرت می‌کنند.

مردم این روستا لک‌لک‌ها را دوست دارند و هرساله قبل از برگشتن آن‌ها لانه‌های آن‌ها را بازسازی کرده و به هیچ‌کسی اجازه نمی‌دهیم که برای این پرندگان مزاحمت ایجاد کند.

روستای کپر جودکی در شهرستان بروجرد، بخش شیروان واقع شده است با توجه به زادآوری هرساله این پرنده در این روستا و روستاهای مجاور و احترام و علاقه خاص مردم این مناطق به این پرنده و اعتقاد به حاجی بودن آن احتمال کشته شدن توسط عامل انسانی تا حدود زیادی منتفی است.

زهرا علیرضایی رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بروجرد دراین‌باره به ایسنا، گفت: یکی از علت‌های که هرساله لک‌لک‌ها به این روستا مهاجرت می‌کنند نزدیک بودن به تالاب بیشه دالان است.

وی تصریح کرد: اهالی منطقه هیچ‌گونه اذیت و آزاری به آن‌ها نمی‌رسانند طی سال‌های خیلی دور یک جفت لک‌لک در این روستا بوده که در حال حاضر به ۴۰ جفت رسیده است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بروجرد خاطرنشان کرد: چندین سال بوده که لک‌لک‌ها در این روستا حضور دارند ولی اطلاعات دقیقی وجود ندارد که بدانیم آیا همان لک‌لک‌های قبل هستند که مجدد برمی‌گردند یا اینکه جایگزین هستند.

علیرضایی اضافه کرد: متأسفانه طی سال‌های گذشته به دلیل برق‌گرفتگی تعدادی از آن‌ها از بین می‌رفتند که در این راستا به کمک اداره برق این مشکل مرتفع شده است.

وی بیان کرد: در این راستا نیز برای ترانس حفاظ درست‌شده چون بیشتر برق‌گرفتگی‌ها براثر برخورد با ترانس برق بوده است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بروجرد ادامه داد: اقدامات زیادی در راستای تبدیل‌شدن این روستا به روستای گردشگری طبیعی شده است.

علیرضایی عنوان کرد: سنگ‌فرش روستا توسط بنیاد مسکن انجام شده و برای رونق روستا اقدامات زیادی انجام شده است.

 

گزارش: زهره گودرزی(ایسنا)

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close