لرستان

تونل اسپژ برای تکمیل به ۴۵۰ میلیارد تومان نیاز دارد

روزهای بروجرد– معاون ساخت و مهندسی اداره کل راه و شهرسازی لرستان با اشاره به اینکه برای تکمیل تونل اسپژ ۴۵۰میلیارد تومان نیاز است، گفت: در صورت تامین ریالی، تکمیل این پروژه تا بهره‌برداری کامل دو سال زمان نیاز دارد.

فارس: گودرز باباعباسی با اشاره به اینکه اجرای تکمیل تونل الشتر – بروجرد «اسپژ» شهرستان سلسله را به بیرانشهر متصل می‌کند، اظهار کرد: تونل اسپژ با طول ۱۹۷۰ متر، با حذف گردنه پرسک علاوه بر افزایش ایمنی محور باعث کاهش حدود ۶۰ کیلومتر مسافت بین شهری الشتر به بروجرد می‌شود.

او عنوان کرد: عملیات اجرایی تونل تیرماه ۹۴ از محل اعتبارات استانی شروع و با توجه به کمبود شدید اعتبار و در حالی که پیشرفت قابل قبولی داشت پس از گذشت یک سال از شروع عملیات اجرایی دی ماه ۹۵ تعطیل شد.

معاون ساخت و مهندسی اداره کل راه و شهرسازی لرستان گفت: پس از پیگیری‌های انجام شده پروژه پس از ۵ سال تعطیلی اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ دارای ردیف اعتبار ملی و به چهار خطه‌های منتهی به مرکز استان ملحق شد.

باباعباسی عنوان کرد: در دور اول سفر رئیس جمهور به استان نیز ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه مصوب شد که از این میزان با تخصیص و پرداخت ۳۳ میلیارد تومان نقدی و ۷ میلیارد بصورت اوراق خزانه عملیات اجرایی آن پس از توافق مجدد با پیمانکار قبلی یعنی جهاد نصر لرستان از سر گرفته شد.

به گفته او ۳۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان دیگر نیز در قالب اوراق خزانه به پروژه تخصیص داده شده که در چرخه مالی اداره راه و شهرسازی و در مرحله پرداخت به پیمانکار است. 

معاون ساخت و مهندسی اداره کل راه و شهرسازی لرستان با اشاره به اینکه برای تکمیل پروژه ۴۵۰ میلیارد تومان نیاز است، گفت: در صورت تامین ریالی، تکمیل این پروژه تا بهره‌برداری کامل دو سال زمان نیاز دارد.

بابا عباسی در ادامه صحبت‌های خود، بیان کرد: با توجه به تعطیلی چند ساله پروژه و وجود آب‌های زیرزمینی در محل حفاری، تونل تا سقف پر از آب شده بود، ابتدا ضمن تخلیه آب تونل توسط پیمانکار، مجددا مشاور پروژه نسبت به بررسی و تحلیل مجدد وضعیت پایداری و ریزش دیواره‌ها و سقف تونل اقدام و تمهیدات لازم اندیشیده شده همچنین عملیات تحکیمات لازم «مش بندی و شاتکریت» انجام شد. 

او اظهار کرد: در قسمت ورودی تاکنون ۶۴۰ متر حفاری هدینگ تونل و ۲۵۰ متر حفاری بنچ انجام شده است و در حال حاضر با توجه به وجود آب در سینه کار عملیات پمپاژ آب در حال انجام است که به محض فراهم شدن شرایط عملیات پیشروی این جبهه از کار از سر گرفته می‌شود.

معاون ساخت و مهندسی اداره کل را و شهرسازی لرستان با اشاره به اینکه برای افزایش سرعت پروژه به طور همزمان در قسمت خروجی تونل عملیات حفاری نیز درحال انجام است، عنوان کرد: با توجه به جنس نامناسب زمین در قسمت خروجی «کاملا واریزه‌ای»عملیات حفاری تنها با چکش هیدرولیکی میسر است و تاکنون ۸۰ متر طول حفاری و تحکیمات اولیه آن انجام شده است.

باباعباسی خاطر نشان کرد: پس از اتمام حفاری تونل تحکیمات اصلی تونل (لاینینگ) انجام خواهد شد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close