اخبار ایران

تبعات و آثار تحریم دکتر ظریف چه خواهد بود؟

روزهای بروجرد- پس از اینکه آمریکا وزیر خارجه کشورمان را تحریم کرد و عنوان داشت دکتر ظریف سخنگوی سیاست های ایران است؛ گروه ترامپ شاهد واکنش های داخلی و خارجی بود؛ در داخل کشور آقای وزیر مورد حمایت قرار گرفت و از او به عنوان برند عقلانیت و منطق ایران نام برده شد و مسئولان کشورهای خارجی ضمن محکومیت این اقدام آمریکا، آن را خلاف عرف بین الملل و ممانعتی برای مسیر گفت وگو دانستند.

حال باید منتظر بود و دید آمریکا چه نوع محدودیت هایی برای وزیر خارجه گشورمان اعمال می کند. شفقنا در گفت وگو با کارشناسان تبعات و اهداف آمریکا و واکنش ایران در برابر این تحریم را مورد بررسی قرار داد:

فرجی راد: دیپلماسی دکتر ظریف بر افکار عمومی آمریکا تأثیر گذار است

سفیر اسبق ایران در نروژ به هدف و انگیزه آمریکا از تحریم دکتر ظریف اشاره کرد و گفت: هدف آمریکا از تحریم وزیر امور خارجه کشور، جلوگیری از تبلیغات و تأثیر دیپلماسی دکتر ظریف بر افکار عمومی آمریکاست. به هر حال به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک می شویم و گروه ترامپ نگران هستند که دموکرات ها از سفر دکتر ظریف به نیویورک در جهت تضعیف رقیب استفاده کنند و این به ضررشان در انتخابات می شود.

این تحریم ممکن است در سفرهای آقای ظریف به نیویورک اثر بگذارد

دکتر عبدالرضا فرجی راد در گفت وگو با شفقنا، درباره آثار و تبعات تحریم دکتر ظریف توسط خزانه داری آمریکا، اظهار کرد: از حدود یک ماه پیش صحبت این تحریم بود، آمریکایی ها مدتی سکوت کردند و در نهایت این تحریم انجام شد. تبعات این تحریم طبیعتاً بستگی دارد به اینکه آمریکایی ها چه اقداماتی را انجام دهند. آنچه مسلم هست این است که این تحریم ممکن است در سفرهای آقای ظریف به نیویورک اثر بگذارد.

در سفر اخیر آقای ظریف به نیویورک محدودیت ها بسیار شدید بود

یک استاد ژئوپلیتیک ادامه داد: در سفر اخیر آقای ظریف به نیویورک محدودیت ها بسیار شدید بود؛ اما سازمان ملل بیان کرده که برای تردد دیپلمات های ایرانی به سازمان ملل فرمولی عملی را ایجاد می کند. لذا بعید می دانم که آمریکا بخواهد کاملاً و صد در صد از تردد آقای ظریف به نیویورک جلوگیری کند چرا که اجرایی شدن چنین ممانعتی مورد اعتراض اعضای اصلی سازمان ملل قرار خواهد گرفت.

تأثیر تحریم آمریکا بر سفرهای وزیر امور خارجه ایران به سایر کشورها

فرجی راد گفت: اما در رابطه با سفرهای آقای ظریف به کشورهایی غیر از آمریکا، فعلاً بعید می دانم که سفرهای ایشان تحت الشعاع قرار گیرد، اما ما دو نوع کشور خواهیم داشت، یک دسته که احتیاط می کنند و در واقع فشارهای پنهانی آمریکا را مورد اجابت قرار می دهند و دنبال دردسر نمی گردند و به نحوی می توان گفت که با آمریکا همکاری می کنند، اینها از دسته کشورهایی هستند که در واقع ممکن است وقتی طرف ایرانی بخواهد به آن کشور سفر کند خیلی روی خوش نشان ندهند یا بالعکس دعوتی از وزیر خارجه ایران نداشته باشند. یک دسته دیگر کشورهایی هستند که با این اقدام آمریکا کاملاً مخالف هستند و دیپلماسی خود را پیش می برند و براساس ضرورت این کار را انجام می دهد.

احتمالاً سفرهای همتا به ایران افزایش یابد

او تصریح کرد: شاید این احتمال هم وجود داشته باشد که تحریم وزیر خارجه کشورمان در آینده طولانی مدت، بر روی سفرهای دکتر ظریف تأثیر بگذارد، اما از سوی دیگر ممکن است که سفرهای همتا به ایران افزایش یابد. در حال حاضر روز اول و دوم این اتفاق است و باید صبر کنیم و اولین عکس العمل آمریکایی ها را ببینیم. من تصور می کنم که تحریم آقای ظریف بیشتر مربوط به داخل آمریکاست.

گروه ترامپ نگران تأثیر منفی دیپلماسی عمومی ظریف بر افکار عمومی آمریکاست

سفیر اسبق ایران در مجارستان در مورد هدف آمریکا از تحریم دکتر ظریف گفت: به نظر من هدف آمریکا از تحریم آقای ظریف، بیشتر جلوگیری از تبلیغات و تأثیر دیپلماسی دکتر ظریف بر افکار عمومی آمریکاست. به هر حال به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک می شویم و گروه ترامپ نگران هستند که حزب دموکرات، کاندیدای ریاست جمهوری دموکرات و به طور کلی دموکرات ها از سفر دکتر ظریف به نیویورک در جهت تضعیف رقیب استفاده کنند و این به ضررشان در انتخابات می شود. همچنین گروه ترامپ نگران است تبلیغات و دیپلماسی آقای ظریف بر افکار عمومی آمریکا تأثیر منفی بگذارد لذا از طریق چنین تحریم هایی سعی در کنترل وضعیت دارند.

دکتر ظریف باید به تبلیغات خود ادامه دهد و دیپلماسی عمومی را پیش ببرد

فرجی راد در مورد اینکه ایران باید نسبت به تحریم وزیر امورخارجه توسط آمریکا، چه واکنش نشان دهد، گفت: برخلاف دفعات قبل که آمریکا اقتصاد ایران و برخی از شرکت ها را مورد نشانه قرار داد و تحریم کرد، این بار تحریم شخصی صورت گرفته است لذا کار خاصی نمی توان انجام داد، ایران و دکتر ظریف باید به تبلیغات خود ادامه دهد و دیپلماسی عمومی را پیش ببرد؛ آنچه آمریکایی ها می خواهند اتفاق نیفتد، طرف ایرانی باید سعی کند که اتفاق بیفتد تا تحریمی که کردند خنثی شود.

تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی: تحریم وزیر خارجه مغایر عرف بین المللی و بدعت خطرناکی در نظام حقوقی بین المللی است

تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه اقدامات آمریکا در تحریم وزیر خارجه یک کشور، مغایر عرف بین المللی و بدعت خطرناکی در نظام حقوقی بین المللی است، گفت: ما وزرای خارجه متعددی داشتیم و همه آنها اغلب به آمریکا سفر می کردند و اظهار نظر و انتقاد داشتند، اما جنس رفتاری و صحبت آقای ظریف و ادله های اقناعی که در مورد مسایل مختلف دارند، استثناست. دکتر ظریف به برندی از ایران تبدل شده است، برند ایرانی که منطقی و عقلایی رفتار می کند، خوشیندار و خواهان تفاهم و مفاهمه و امنیت صلح است؛ به همه این دلایل آمریکا دنبال ساکت کردن اوست.

ممکن است از صدور روادید برای آقای ظریف به منظور شرکت در نشست سازمان ملل خودداری شود

امیرعلی ابوالفتح در گفت وگو با شفقنا درخصوص تحریم دکتر ظریف از سوی خزانه داری آمریکا، اظهار کرد: آنچه تاکنون آمریکایی ها در خصوص قرار گرفتن افراد در لیست تحریمی خود اعمال می کردند، این است که حساب بانکی شخص و خانواده او را مسدود و اموال توقیف می شود، این شخص دسترسی به نظام بانکی امریکا را پیدا نمی کند و به او ویزا داده نمی شود البته آقای ظریف هیچ وقت درخواست ویزا به خاک آمریکا را نداشته، ولی چون مقر سازمان ملل در نیویورک است و باید به عنوان وزیر خارجه به نیویورک سفر کند، ممکن است که این بار به این بهانه از صدور روادید برای آقای ظریف به منظور شرکت در نشست سازمان ملل خودداری شود. این مسایل می توان آثار و تبعاتی باشد که معمولاً متوجه کسی می شود که در فهرست تحریم ها قرار می گیرد.

دولت کنونی آمریکا به هیچ معیار، ضابطه، قاعده و قانونی پایبند نیست

او ادامه داد: ولی از آنجایی که دولت کنونی آمریکا به هیچ معیار، ضابطه، قاعده و قانونی پایبند نیست و هر آنچه در توانش باشد انجام می دهد، مثلاً بخشی از سازمان نظامی کشور و رهبر یک کشور را تحریم می کند، چیزی که تاکنون سابقه نداشته است لذا می توان تصور کرد که در مورد آقای ظریف هم چنین رویکردی را در پیش بگیرد، ضمن اینکه نسبت به آقای ظریف بسیار حساسیت و کینه وجود دارد که ایشان را تحریم کردند.

او گفت: اگر روزی شنیده شود که هتلی خارج از آمریکا به دلیل تهدید این کشور، به آقای ظریف اتاق نداده، یا مقام سیاسی یک کشور تهدید شود که با وزیر خارجه ایران دیدار نکند یا به هواپیمای ظریف اجازه فرود در فرودگاهی داده نشود، خیلی جای تعجب ندارد چرا که آمریکایی ها هر آنچه در توانشان هست و هر آنچه ما تصور می کنیم و قدرتش را دارند و هر آنچه ما تصور نمی کنیم و ممکن است که بعدها محقق شود به کار می گیرند.

تحریم آقای ظریف مغایر با حقوق بین الملل است  

ابوالفتح تحریم دکتر ظریف از بعد حقوق بین الملل را مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: تحریم آقای ظریف مغایر با حقوق بین الملل است چون وزیر خارجه فرد نظامی نیست که به او اتهام حمایت از تروریست و اقدامات تروریستی بزنند یا فعال اقتصادی نیست که او را متهم کنند تحریم ها را دور زده است. در بیانیه وزرارت خارجه آمریکا صراحتاً آمده که به دلیل تبعیت وزیر خارجه از رهبر ایران و پیشبرد سیاست های رهبر ایران در خارج از کشور و انعکاس مواضع ایران در خارج از کشور، آقای ظریف تحریم شده است. لذا آمریکایی ها از این جهت تلاش می کنند در همه این بخش ها مانع تراشی کنند و اجازه ندهند صدای سیاست های رهبر ایران از طریق وزیر خارجه اعمال شود و مواضع ایران به گوش جهانیان برسد و در واقع مانع تحرکات دیپلماتیک وزیر خارجه ایران شوند. این موارد می تواند رخ دهد و حتماً یک رویه بسیار بدی را در نظام بین الملل ایجاد می کند و می تواند به یک عرف تبدیل شود که از این به بعد آمریکایی ها به راحتی یک وزیر خارجه را تحریم کنند، امروز وزیر خارجه ایران و بعدها وزرای خارجه چین، کره شمالی، ترکیه و روسیه و…

تحریم ظریف بدعتی برای هرج و مرج در دنیای دیپلماتیک است

او افزود: تحریم وزیر خارجه یک کشور، الگوی بدی است و ممکن است به تدریج دیگر کشورها هم چنین اقدامی را انجام دهند بدین ترتیب که کشوری تصمیم می گیرد وزیر خارجه کشور دیگر را تحریم کند و آن احترام جمعی که کشورهای جهان به دستگاه دیپلماسی یا مقامات ارشد دستگاه دیپلماسی یکدیگر می گذاشتند از بین می رود و ممکن است نوعی هرج و مرج در دنیای دیپلماتیک رخ دهد.

بیشتر نمایش سیاسی تحریم ها برای دولت ترامپ اهمیت دارد

تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی در پاسخ به اینکه تحریم وزیر امور خارجه کشور بر تردد دیپلماتیک مسئولان سایر کشورها به ایران و بالعکس، تأثیرگذار است؟ گفت: بله می تواند تأثیرگذار باشد. اما نباید بدبین شویم، یک نمونه بارز بیان می کنم، سپاه پاسدارن در لیست تروریستی قرار گرفت، ظاهراً آمریکایی ها به لحاظ عملی خیلی کار خاصی انجام نداند و تنها با سر و صدا اعلام شد که سپاه در لیست تروریستی قرار گرفت، اما برخورد و درگیری پیش نیامد و تعرضی به یک عضو سپاه انجام ندادند، اقدامی برای بازداشت یک مقام سپاهی یا فرمانده سپاهی به این بهانه که این شخص عضو گروه ترویستی است، صورت نگرفت. یا اصطکاکی در خلیج فارس بین نیروی دریایی سپاه که وظیفه تأمین امنیت را دارد با تردد کشتی های آمریکایی رخ نداد و در واقع به نظر می رسد که بیشتر نمایش سیاسی این اقدامات برای دولت ترامپ اهمیت داشت و در نهایت اتفاق خاصی رخ نداد. شاید در مورد تحریم دکتر ظریف هم همین اتفاق بیفتد یعنی این اعلام انجام شده و حتماً پر سر و صداست و همه اعتراض می کنند ولی شاید آمریکایی ها خیلی مانع تراشی نکنند. اینکه ممکن است روادید به آقای ظریف ندهند تا به نیویورک برود قابل تأمل است و می توان فرض را بر این گذاشت که آمریکایی ها چنین می کنند. اما اینکه بخواهند مانع سفر یک وزیر خارجه به ایران شوند و بگویند که چون تو با ظریف دیدار کردید تحریم می شوید، بعید به نظر می رسد. البته باز هم تأکید می کند که از دولت فعلی آمریکا هر کاری بگویید بر می آید و باید منتظر بود و دید که آمریکا چه رویه ای را در پیش می گیرد.

ظریف به برندی از عقلانیت و منطق ایرانی تبدیل شده است

ابوالفتح  در مورد اینکه چرا آمریکایی ها نسبت به ظریف کینه دارند و برای اقدامات و صحبت های او مانع تراشی می کنند؟ اظهار کرد: ما وزرای خارجه متعددی داشتیم و همه آنها اغلب به آمریکا سفر می کردند و اظهار نظر و انتقاد داشتند، اما جنس رفتاری و جنس صحبت آقای ظریف، ادله های اقناعی که ظریف انجام می دهد، استثناست، به علاوه اینکه دکتر ظریف از سوی افکار عمومی ایران حمایت می شود. در واقع دکتر ظریف تنها یک وزیر خارجه و بخشی از دولت نیست بلکه ظریف به برندی از ایران تبدل شده است، برند ایرانی که منطقی و عقلایی رفتار می کند، خوشیندار و خواهان تفاهم و مفاهمه و امنیت صلح است؛ این پدیده در یک فردی به نام دکتر ظریف حلول پیدا کرده است. برداشت و تصور دولت آمریکا این است که آقای ظریف برند ایران است، در همین ۲۴ ساعته بارها اشاره کردند که ظریف دستگاه توجیح گر نظام است.

تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی ادامه داد: از نظر آمریکایی ها ظریف می تواند افکار عمومی را قانع کند که ایران راه درست و آمریکا راه غلطی می رود، می تواند ادبیات سازی و واژه سازی کند، واژه تیم «بی» را بسازد که بارها و بارها در رسانه های داخلی آمریکا بازتاب داشته و به آن استناد کردند، اگر یک حرف بی پایه و اساسی بود، مورد استقبال قرار نمی گرفت. ظریف انگشت گذاشته روی نقطه ای که آن نقطه، نقطه آسیب پذیر ایالات متحده است. تمام اینها باعث می شود که کینه آمریکا نسبت به ظریف ایجاد شود.

او گفت: نکته دیگری که وجود دارد، این است که عمدی یا سهوی، مدتی بود که به نظر می رسید آقای ظریف در حاشیه قرار گرفته و انتقادات و شکافی نسبت به ایشان وجود دارد و آن برند مورد حمایت بخشی از حاکمیت نیست، این امید آمریکایی را افزایش داده بود و تصور می کردند که این تفکر در ایران روبه افول است، اما با اتفاقاتی که در چند روز اخیر افتاد و نامه گله آمیزی که آقای ظریف به رهبری نوشته بود و رهبری ایشان را مورد حمایت کامل قرار داد، نشان داد که در داخل کشور علی رغم اینکه ممکن است اختلاف نظرهایی و تفاوت دیدگاه هایی وجود داشته باشد، اما وقتی مباحث استراتژی و کلان پیش می آید، آقای ظریفی که تصور می شد در حاشیه قرار گرفته مورد حمایت عالی ترین مقام کشور قرار می گیرد و این مساله یک دستی در کشور را نشان داد. اینجا بود که امریکایی ها متوجه شدند که با این ظریف باید برخورد کاملی انجام دهند.

تحریم وزیر خارجه نشان داد آمریکا از شکاف اندازی بین بخش های جامعه نا امید شده است

ابوالفتح تصریح کرد: آمریکا مقداری امید داشت که با شکاف اندازی بین تفکر ظریف و دیگر بخش های جامعه بتواند بر کلیت نظام فشار وارد کند و ایران شرایط آمریکا را بپذیرد، اما این اتفاق نیفتاد و در نهایت آمریکایی ها تصمیم گرفتند آقای ظریف را تحت فشار قرار دهند.

صحبت های ظریف مورد پسند است و آمریکا دنبال ساکت کردن اوست

او در پاسخ به اینکه در شرایط فعلی و تحریم وزیر امور خارجه کشور، ایران باید چه واکنشی داشته باشد؟ گفت: آقای ظریف باید مورد حمایت همگان قرار گیرد و توضیح داده شود که علت برخورد با ظریف چیست، برخورد با ظریف تنها برخورد با وزیر خارجه و حکومت ایران نیست بلکه به این دلیل است که صحبت های آقای ظریف مورد پسند است و آمریکا دنبال ساکت کردن اوست.

اقدامات آمریکا مغایر عرف بین المللی و بدعت خطرناکی در نظام حقوقی بین المللی است

تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی بیان کرد: اگرچه اختلاف نظر وجود دارد و هیچ انسان و نهادی حتی وزیر خارجه و دستگاه دیپلماسی بی خطا و بی اشتباه نیست، اما اکنون نیاز است که همه بگویند ما همین برند و تفکر و نهادی هستیم که ظریف نشان می دهد.  در خارج از کشور هم قطعاً باید کارهای صورت گیرد و به لحاظ تبلیغاتی عنوان شود که اقدامات آمریکا مغایر عرف بین المللی و بدعت خطرناکی در نظام حقوقی بین المللی است. رسانه ها باید در این زمینه ها اطلاع رسانی کنند و افکار عمومی را آگاه نمایند.

تا مدتی گله گزاری های داخلی فروکش کند یا در جلسات خصوصی مطرح شود

ابوالفتح در پایان تأکید کرد. حداقل تا مدتی باید گله گزاری هایی که از سوی دو طرف مطرح شد، فروکش کند و اگر نقدی هم هست این نقدها در اتاق های در بسته باشد و در جلساتی که تصمیم گیری می شود علنی و آشکار نباشد، به همان اندازه که اجماع ملی پشت سر وزیر امور خارجه جموری اسلامی باشد، اقدامات آمریکایی را بیشتر می توان خنثی کرد.

رفیق دوست: تحریم وزیر خارجه کشور هیچ اثری نخواهد داشت/ ظریف ایران حقیقی را به مردم آمریکا معرفی کرد

وزارت خزانه داری آمریکا تحریم هایی را علیه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اعمال کرد. محسن رفیق دوست در گفت وگو با شفقنا در مورد آثار و تبعات تحریم دکتر ظریف، اظهار کرد: بنده به عنوان مسئول پشتیبانی جنگ در زمان جنگ تحمیلی می گویم، از این تحریم ها زیاد داشتیم و ایران مانند همیشه باید هر تحریمی را به فرصت تبدیل کند.

او گفت: آقای ظریف بسیار انسان شریف، متدین و ولایتی و قانون دوست است. سفرهای ظریف به آمریکا و صحبت های ایشان با مردم آمریکا بسیار اثرات خوبی داشت و ایشان توانست ایران حقیقی را به جهان و به خصوص مردم آمریکا معرفی کند.

رفیق دوست با بیان اینکه ایران ظریف های بسیاری دارد، خاطرنشان کرد: آمریکا آقای ظریف را تحریم کرد، ما هم باید آمریکا را تحریم کنیم و به جای آقای ظریف، معاونین ایشان را به آمریکا و سازمان ملل بفرستیم. معتقدم هیچ چاره ای جز مقابله محکم در برابر آمریکا نداریم.

او معتقد است که تحریم های آمریکا به خصوص تحریم آقای ظریف هیچ آثاری به همراه نخواهد داشت چرا که انقلاب اسلامی ایران با تکیه به هیچ فردی پا برجا نیست و آنقدر قدرتمند در دنیا هست که هر چه تحریم شود، قوی تر گردد.

رفیق دوست در پاسخ به اینکه تحریم های بی اثر آمریکا علیه ایران نشانه چیست؟ گفت: این تحریم ها نشانه استیصال آمریکاست، هیمنه ابرقدرتی آمریکا با ایران شکسته شده و به قول سفیر سوئیس در ایران که حافظ منافع آمریکاست، آمریکا تلاش می کند که هر طور شده این هیمنه را برگرداند و به گفته بسیاری از کسانی که سیاست را تفسیر می کنند این حرکات باعث می شود اتفاقی که در شوروی افتاد و این کشور از هم پاشید، زمینه فروپاشی آمریکا هم اکنون فراهم است و شاید ترامپ آخرین رییس جمهور ایالات متحده باشد!

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close