اخبار بروجردویژه ها

منطقه‎ای روی زمین یا هوا

روزهای بروجرد- زهره گودرزی: مجوز ساخت منطقه ویژه اقتصادی بروجرد سال ۸۹ از مجلس شورای اسلامی گرفته شد قرار بود این منطقه ویژه در بیش از ۵۷۰۰ هکتار و در شش فاز ساخته شود اما با گذشت ۹ سال هنوز خبری از اجرایی شدن آن نیست. 
چندسال پیش تابلوی در یکی از خیابان‎های بروجرد نصب شد و برای مدتی مردم بروجرد خوشحال از این موضوع که زمینه اشتغال در شهرستان فراهم شده اما بعد از چند سال و بدون هیچ خروجی تابلو برداشته شد.
به گزارش ایسنا، طی تفاهم‌نامه‌ای که ۲۰ شهریورماه ۱۳۹۳ بین استانداری لرستان و شرکت تولیدی، بازرگانی یاوران اقتصاد سحر(یاس) وابسته به حوزه علمیه بقیه الله(عج)تهران امضا شد این شرکت به عنوان مجری منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه آیت الله بروجردی معرفی و بعد از چند سال از این شرکت خلع ید و به شرکت بین‌المللی آباد راهان پارس واگذار شد که در حال حاضر این شرکت نیز عاملیت آن لغو شده است.
فعالیت منطقه ویژه اقتصادی از سال آینده
دو سال پیش علی کورانی‎فر معاون استاندار لرستان و فرماندار اسبق بروجرد در این باره، گفته بود: منطقه ویژه اقتصادی بروجرد سال آینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. 
وی تصریح کرد: شرکت آبادراهان پارس کننده کار است و توان مالی اجرای این پروژه مهم را دارد. 
فرماندار اسبق بروجرد خاطرنشان کرد: این شرکت کارنامه خوب و مشخصی در فعالیت‌های عمرانی داشته و کار اقتصادی کرده و حدود ۱۱ هزار نفر پرسنل دارد. 
کورانی‎فر اضافه کرد: مقدمات کار در حال فراهم شدن است که منطقه ویژه اقتصادی فعالیت خود را در بروجرد آغاز کند. 
وی بیان کرد: تلاش ما بر این است که برای سال آینده این منطقه ویژه فعالیت خود را آغاز کند. عملیات اجرایی این پروژه در شهرک صنعتی شماره ۲ شروع می‎شود. 
فرماندار اسبق بروجرد خاطرنشان کرد: مشکل و معارضی در تملک اراضی در محدوده منطقه ویژه اقتصادی بروجرد وجود ندارد. 
شهرک صنعتی شماره دو بروجرد به بهانه منطقه ویژه اقتصادی متوقف مانده است 
چند وقت پیش عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در این راستا به تشریح کامل کارهای منطقه ویژه پرداخت و اظهار کرد: شهرک صنعتی شماره دو بروجرد سال‎ها به بهانه اینکه سرمایه گذاری آمد و گفت می‎خواهم منطقه ویژه بزنم متوقف مانده است. 
وی با بیان اینکه این فرد در گذشته ادعا کرد ۵۷۰۰ هکتار می‌‎خواهم که تملک کنم و فرماندار وقت در مورد این منطقه به صورت تلویزیونی مصاحبه کرد که این کار در حال انجام است، افزود: همچنین خود در خفا اعلام کرد که امکان ندارد این پروژه انجام شود. 
گودرزی بیان کرد: چطور ممکن است سرمایه گذار ۵۷۰۰ هکتار زمین را تملک کرده و تغییر کاربری بدهد و بعد از چند سال برود و متاسفانه کسی هم مدعی او نشود؟ 
نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مملکت متعلق به مردم است و پای سفره آنان هستیم، ادامه داد: اگر احساس کردند من به منافعشان آسیب می‎زنم نباید ملاحظه کنند و مماشات داشته باشند. 
وی با اشاره به اینکه به زودی پرونده منطقه ویژه اقتصادی بروجرد در سازمان مناطق آزاد مطرح می‎شود، اضافه کرد: استاندار نامه را زده و وزیر وقت و قبل صنعت همچنین مدیران عامل اسبق و فعلی سازمان شرکت شهرک‎ها علی‎رغم تمامی موانعی که بوده همه موافق هستند. 
گودرزی خاطرنشان کرد: آنان گفته‎اند که اگر این منطقه را بدهند همین امروز شروع به ساخت گمرک آن می‎کنیم و سرمایه گذار مشخص شده اما معطل است چراکه این زمین از دست ماخارج شده؛ دلیلی ندارد این کار را بکنند. 
احداث منطقه ویژه اقتصادی بروجرد با بخش خصوصی مفیدتر است
بختیار رازانی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد آخرین وضعیت منطقه ویژه اقتصادی بروجرد اظهار کرد: قبل از سال ۸۹ مناطق ویژه بایستی حتما مصوبه مجلس داشتند و این پیشنهاد دولت بوده است. 
وی عنوان کرد: منطقه ویژه بروجرد از مناطقی است که از سال ۸۹ مصوبه مجلس را اخذ کرده و متولی اصلی مناطق ویژه در کشور شورای عالی مناطق آزاد و ویژه بوده که مسئولیت آن با آقای دکتر بانک است. 
این مسئول ادامه داد: در کشور می‌تواند هر کسی را به عنوان سازمان متولی منطقه ویژه اقتصادی انتخاب کرد و بستگی به شرایط مالی و اقتصادی آن متولی دارد مثلا در استان که این منطقه ویژه اقتصادی را داریم، تحت عنوان منطقه ویژه لرستان شرکت شهرک‌های صنعتی استان متولی آن است. 
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان عنوان کرد: خیلی از مناطق هستند که ایمیدرو(سازمان توسعه معادن) متولی آن هستند. 
وی گفت: در بروجرد بنا بود حالا که مصوبه مجلس داریم، دنبال زمین دیگری برویم تا این مهم اجرایی شود که سهل و راحت‌ترین زمینی که می‌توانستند در نظر بگیرند شهرکی است که آنجا منطقه‌ای ویژه است.
رازانی بیان کرد: تمام مراحل را طی کرده بودیم اما در نهایت روی واگذاری با مشکل مواجه شدیم چون شهرک‌های صنعتی و اراضی صنعتی شهرک اموال دولتی محسوب می‌شود و واگذاری این اموال تابع قوانین خودش است و این جور نیست که با هر قیمت و شرایطی به بخش خصوصی داده شود، لذا در این قسمت با مشکل مواجه شدیم و بخش خصوصی نیز از ادامه کار منصرف شد. 
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان عنوان کرد: الان مصوبه مجلس منطقه ویژه اقتصادی موجود است فقط یک سرمایه‌گذار نیاز دارد تا زمینی را از مستثنیات اراضی ملی و منابع طبیعی بگیرد و این مهم را اجرایی کند که یکی از گزینه‎ها هم می‌توانند شرکت شهرک‎ها باشد. 
وی افزود: اعتقاد داریم بخش خصوصی کارآمدتر است و اگر ورود پیدا کند ایجاد و احداث منطقه ویژه شاید مفیدتر واقع شود و زودتر به اهداف برسیم. 
رازانی یادآور شد: اولویت سیستم شورای عالی مناطق ویژه استفاده از بخش خصوصی است، چنانچه بخش خصوصی توانمندی پیدا شود و بتواند از زمین مورد نیاز را مهیا و یا از منابع طبیعی و یا اشخاص تملک کند این مهم قابلیت اجرایی خواهد داشت. 
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان اظهارکرد: منطقه ویژه اقتصادی بروجرد مصوبه مجلس دارد قبلا یک نفر را به دولت معرفی کردند و دولت مصوبه داد به عنوان سازمان مسئولی منطقه ولی به هر دلیل موضوع آن کنسل شد. 
رازانی تصریح کرد: با توجه به اینکه منطقه ویژه اقتصادی بروجرد یک منطقه عمومی هست هم از طریق وزیر وقت صنعت معدن و هم از طریق استاندار درخواست شده است که شرکت شهرک ‎ ها با توجه یه سابقه ‎ ای که دارد یه عنوان سازمان متولی منطقه ویژه لرستان به عنوان سازمان متولی منطقه ویژه بروجرد نیز  بشود. 
وی خاطرنشان کرد: درخواست آن را داده شده و در دبیرخانه شورای عالی مناطق در حال بررسی است اگر این مجوز را به ما دادند که ما متولی منطقه ویژه اقتصادی بروجرد می‎شویم و آن اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. 
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان اضافه کرد: اگر مجوز به ما ندادند که ما به عنوان متولی در شهرک صنعتی شماره ۲ کارهای شهرکی را انجام خواهیم داد و زیرساخت‎های لازم برای استقرار واحدهای صنعتی فراهم خواهد شد. 
رازانی بیان کرد: در صورت واگذاری شرکت شهرک‎ها به عنوان متولی اگر در هر مقطعی از کار یک بخش خصوصی توانمند و قوی خواهان سازمان متولی باشد می ‎ توانیم آن را واگذار کنیم. 
چندی پیش خبری مبنی بر اینکه مجوز منطقه ویژه اقتصادی بروجرد لغو شده است که این امر موجب نگرانی و ناراحتی مردم بروجرد شد که در این راستا از مسئولین استانی و شهرستانی جویای این امر شدیم. 
مصوبه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بروجرد مشکل قانونی ندارد 
دکتر سید موسی خادمی استاندار لرستان در رابطه با مصوبه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بروجرد، اظهار کرد: احداث این منطقه در بروجرد از مصوبات مجلس شورای اسلامی است که به تصویب شورای محترم نگهبان رسیده و مراحل قانونی خود را طی کرده و هیچ‌گونه مشکلی ندارد. 
وی تصریح کرد: آنچه که در جلسه اخیر هیئت دولت لغو شده عاملیت شرکت خصوصی تعیین شده برای عملیات اجرایی این منطقه ویژه است. 
استاندار لرستان خاطرنشان کرد: لغو عاملیت شرکت یادشده به دلیل عدم آمادگی برای اجرای این پروژه علی‎رغم پیگیری‎های زیاد بود. 
خادمی اضافه کرد: پس از مذاکره با سازمان مناطق آزاد و موافقت استان  مقرر شد عاملیت شرکت خصوصی لغو و یکی از نهادهای دولتی عاملیت را به عهده گیرد. 
وی تاکید کرد: اصل مصوبه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در بروجرد همچنان پایدار است. 
موانع از آغاز عملیات اجرای منطقه ویژه اقتصادی بروجرد جلوگیری کرده است
عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس چند روز پیش در جمع خبرنگاران در این باره، اظهار کرد: اگر موانع پیش‌رو نبود، تاکنون عملیات اجرایی این منطقه آغاز شده بود. 
وی ادامه داد: چرا حامیان سرمایه‌گذاری که توانایی انجام کار را نداشته اما ادعای تملک ۵ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی این منطقه را داشت و به مدت سه سال کار را به تعویق انداخت، در این باره پاسخگو نبودند. 
نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس عنوان کرد: اکنون نیز در شرایطی که موافقت‌ها در سطح مسئولان کشوری اخذ شده، در روزهای اخیر به یک مقام مسئول در دبیرخانه مناطق آزاد گفته شده است که دست نگهدارید، می‌خواهیم سرمایه‌گذار جدید بیاوریم. 
گودرزی خاطرنشان کرد: معتقدم اگر موانع نباشد، می‌توان بسیاری از کارها را انجام داد و به نتیجه رساند. 
وی بیان کرد: البته با همه این تفاسیر اعتبار ۲ میلیارد تومانی به منظور تکمیل زیرساخت‌های شهرک صنعتی شماره ۲ در اشترینان اختصاص یافته و همزمان با آن کار منطقه ویژه اقتصادی دنبال می‌شود. 
منطقه ویژه اقتصادی بروجرد مصوبه مجلس دارد
علاءالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی در گفت‎وگو با ایسنا در این‏باره، اظهار کرد: خبر لغو مجوز منطقه ویژه اقتصادی بروجرد تکذیب شده است. 
وی تصریح کرد: منطقه ویژه اقتصادی بروجرد مصوبه مجلس دارد و دولت نمی‎تواند مصوبه مجلس را لغو کند. 
نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس خاطرنشان کرد: شرکت آبادراهان به دلیل عدم رضایت قیمت زمین عقب نشینی کرد. 
منطقه ویژه اقتصادی به تصویب شورای محترم نگهبان رسیده است
عبدالرحیم رحیمی معاون استاندار و فرماندار بروجرد نیز در این‏‎باره، اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی به تصویب شورای محترم نگهبان رسیده و مراحل قانونی خود را طی کرده است. 
وی تصریح کرد: اصل کار سرجایش هست فقط عاملیت شرکت خصوصی لغو شده است. 
فرماندار بروجرد خاطرنشان کرد: طبق آخرین خبر ظاهرا قرار است خود دولت کار را انجام دهد. 
از اهداف اصلی احداث منطقه ویژه اقتصادی بروجرد توسعه صنعت، رونق تولید، واردات تکنولوژی و صادرات محصولات و ایجاد اشتغالزایی برای جوانان این شهرستان است.
منطقه ویژه اقتصادی با بهره‌گیری از مزایایی مانند معافیت‌های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی و… به سهولت و تسریع در فرآیندهای صادرات و واردات کمک می ‎ کنند.
همچنین این مناطق در راستای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال فناوری به توسعه کشور فعالیت می‌کنند که امید می‎رود هرچه زودتر این منطقه تعیین تکلیف شود تا گره‎ ای از اشتغال این شهرستان باز کند. 
تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close