اخبار ایران

انتقاد تند روحانی از شنود بي ضابطه: با شنود نمی‌شود مردم را محاکمه کرد

روزهای بروجرد- رییس جمهور با تبریک هفته قوه قضاییه و گرامیداشت یاد و خاطره شهید دکتر بهشتی تاکید کرد: راه رسیدن به امنیت، آزادی، رفاه و عزت کشور، حرکت در مسیر اسلام،  امیرالمؤمنین(ع)، امام(ره) و  شهید بهشتی است و همه باید برای خدمت به مردم بیش از پیش تلاش کنیم.

رئیس جمهور در جلسه هیات دولت با بیان اینکه در قوه قضائیه، تمام افراد از دیدگاه اسلام، امیرالمؤمنین(ع) و شهید بهشتی باید یکسان دیده شوند، افزود:  اینکه اهل کدام قوم، گروه و حزب است و چه لهجه‌ای دارد و یا اینکه قبلاً راجع به من قاضی و دستگاه قضا چه اظهارنظری کرده است را باید فراموش کند و قاضی باید به متن پرونده و قانون متعهد باشد.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه استقلال دستگاه قضایی و قاضی برای ما بسیار مهم است و استقلال قضایی به عنوان مهم‌ترین رکن در عدالت و احقاق حقوق مردم و امنیت فکری و اجتماعی در جامعه است، تصریح کرد: هیچ مقام ،حزب و وزیر، وکیل، امیر، سرداری حق ندارد در حکم قاضی دخالت کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه دست آن قضاتی را که مستقل هستند ، می‌بوسیم که خداوند را ناظر اعمال خودشان می‌دانند و تحت فشار این و آن قرار نمی‌گیرند، ادامه داد: چه بسیارند قضات پاکدامن و اگر هم کسی نیست، همانطوری که اخیراً دستگاه قضایی اعلام کرد، اگر کسی در مسیر صحیح حرکت نمی‌کند باید با او برخورد شود.

دکتر روحانی تاکید کرد: امنیت جامعه را قوه قضاییه درست می‌کند و سرمایه‌گذاری، محیط کسب و کار، رشد اقتصادی، آبروی مردم و حقوق عامه مردم با قوه قضاییه انجام می‌شود.

رئیس جمهور افزود: اینکه قاضی چارچوب حقوق‌اش طبق قانون اساسی، تا کجاست و آیا بخاطر شکایت یک فرد، می‌تواند حقوق عامه را زیر پا بگذارد، بخاطر اینکه ماشین من خسارت دیده و من شکایت کردم، می تواند آن اتوبان را کلاً ببندد و می‌گوید که من تشخیص می‌دهم که این اتوبان را ببندم چون در آن تصادف شده است و چه مقدار و تا کجا حق دارد و در حقوق عامه تا کجا می‌تواند دخالت کند.

دکتر روحانی ادامه داد: آیا او می‌تواند بخاطر ضعف مدیریت، مدیر را در راهرو دادگستری ببرد؟ اگر یک قطار تأخیر کرد بخاطر اشکال مدیریت، دادستان می‌تواند راننده لوکوموتیو را به زندان ببرد که چرا تأخیر کردی چون یک مسافر با موبایل شکایت کرده است. آیا می تواند خلبان را پایین بکشد و ببرد دادگاه که یک مسافر شکایت کرده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه اشکال مدیریت در راهروی دادگستری حل نشده و راه و مسئول خودش را دارد و اگر مشکلی پیش آمد، وزیر مربوطه یا مقام بالاتر مسئول است، گفت: آیا بازرسی قوه قضائیه حق دارد در مدیریت دخالت کند؟ در قانون، سال‌ها پیش یک کلمه‌ای گنجانده و مجوز داده شد که اینها مداخله کنند.

دکتر روحانی تصریح کرد: در جلسه سران سه قوه و شورای هماهنگی اقتصادی این را تصویب و ابلاغ کردیم که دستگاه بازرسی کشور، حق ندارد قبل اش نظر دهد و به وزیر بگوید که من احساس می‌کنم این کار را بکنی آن طور می‌شود. این را لغو و به این دستگاه ابلاغ کردیم؛ به دلیل اینکه مدیریت مختلف می‌شود.

رئیس جمهور با طرح این سوال که چه کسی مسئول است؟ دستگاه اجرایی مسئول اداره کشور است یا یک قاضی یا مأمور امنیتی مسئول اداره کشور است؟ ، گفت: باید به داد تفکیک قوا برسیم؛ دستگاه قضائی هم باید مستقل باشد. همچنین حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها باید مشخص کنند، حق علم قاضی تا کجاست؟ اینکه می‌گویید قاضی علم پیدا کرده این علمش کجا حجت است؟ آیا هر کجا قاضی علم پیدا کرد، حجت برای حکم است؟

دکتر روحانی اظهار داشت: در بعضی موارد شیوه خاصی برای اثبات جرم نیاز دارد و علم قاضی تنها به درد نمی‌خورد؛ در بعضی موارد ممکن است علم قاضی به درد بخورد اما علم کدام قاضی؟ یک قاضی همینطور علم پیدا می‌کند؟ به قول علما قطع قطاع است، علمی که هر قاضی و حقوقدان دیگری اگر آن پرونده را خواند به علم برسد؛ باید صد در صد باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه آیا می‌توانیم با شنود مردم را محاکمه کنیم؟، افزود: با شنود نمی‌شود مردم را محاکمه کرد؛ در شنود، یک سرباز یا کارمند معمولی این نوار را پیاده می‌کند؛ نمی‌فهمد که چه است؛ قبل و بعدش نمی‌فهمد که چه می‌گوید.

دکتر روحانی ادامه داد: در دولت یازدهم دستگاه اطلاعاتی راجع به مسئولیت یک آقایی گفته بود که این آقا فلان جا، فلان چیز را گفته، پس صلاحیت ندارد؛ گفتم بیاورید ببینیم چه گفته؛ وقتی آورد دیدیم این فرد شوخی کرده است؛ وقتی یک مسئول شنود، شوخی و جدی را نمی‌تواند بفهمد؛ او چطور می‌تواند مبنای کار یک قاضی باشد.

رئیس جمهور تصریح کرد: در شورای عالی امنیت ملی در زمان خودش مشخص کردیم، مجوز شنود فقط در جرایم سازمان یافته نظیر تروریسم و مواد مخدر می‌تواند داده شود؛ همینطوری که نمی‌شود برای هر کسی شنود گذاشت و بر مبنای آن قضاوت کرد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه حتی اگر پدری برای پسر خود شنود بگذارد بعد از یکسال رابطه آنها بهم می خورد، گفت: مردم در حرف های عادی و معمولی شان خیلی چیزهای شوخی و جدی می‌گویند. قرینه حالیه و قرینه محالیه است و نمی شود که فردی بر مبنای گوش کردن به این حرف ها قضاوت کند.

دکتر روحانی با بیان اینکه امام خمینی (ره) دو نفر قاضی عالیرتبه درجه یک این کشور را عزل کرد بخاطر اینکه به شنود توجه کرده بودند، گفت: امام(ره) روی این مسایل حساس بود و اجازه نمی داد.

رئیس جمهور با اشاره به فرمان ۸ ماده‌ای امام راحل، تصریح کرد: امام می‌گوید “اگر وارد خانه‌ای شدید فکر کردید اینجا تروریست است ولی دیدید اشتباه کردید تروریست نبود ولی بساط قمار و شراب و همه چیز است.  اگر بیایید بیرون تعریف کنید که در این خانه من مشروب و آلات قمار دیدم تو را باید شلاق بزنیم. چون اشاعه فحشا کردید”. درحالی که گاهی ابزار می‌گذارند برای اینکه برسند به این روز خوش که چی، کجا در حریم خصوصی، چه کار کرده، به تو چه ربطی دارد حریم خصوصی مردم.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close