اخبار بروجرد

واکنش ها به طرح جدایی اشترینان از بروجرد از سوی عباس گودرزی

روزهای بروجرد- عباس گودرزی، نماینده بروجرد چندی پیش در مجلس خواستار تبدیل شهر اشترینان به شهرستان شد. وی در مصاحبه با رادیو بروجرد بار دیگر از این موضوع دفاع کرد و یکی از دلایل آن را افزایش اعتبارات نام برده است.

این اظهارات واکنش های زیادی در فضای مجازی بروجرد داشته است که در ادامه به چند مورد اشاره می‌شود:

—————————–

محمد لیریایی: در نقد پیشنهاد جدایی بخش اشترینان از شهرستان بروجرد باید گفت، اصولن چنین پیشنهادهایی اگر به سرانجام برسد برای منطقه بسیار شوم خواهد بود. چه بسا که همه ی کمبودهای منطقه پشت نام شهرستان شدن، پنهان می ماند و قطعن موجب برون رفت از بودجه مناطق کم برخوردار خواهد شد.

نمونه بارز آن، جدایی بخش رومشکان از شهرستان کوهدشت است که این شهرستان تازه تاسیس همچنان دارای مرکز بهداشت است و از بیمارستان خبری نیست و هم میهنان آن منطقه برای کوچک ترین کار اداری یا درمانی به شهر کوهدشت می روند.

توصیه من به شهروندان اشترینان این است ک در قالب شهرستان بروجرد، در پی حل مسایل گسترده دیار خود باشند و از هیجان شهرستان شدن دوری کنند که پایانی جز پشیمانی ندارد.

” نوم آباد و شهر ویرو ” ان شاالله که این مثل لری، شامل حال مردمان دلیر و شایسته ی اشترینان خوش آب و هوا نشود.

—————————–

علی زنده دل: درباره پیشنهاد خوب جداشدن اشترینان از بروجرد باید بگویم بافت شهری اشترینان سنخیت بیشتری با بافت روستایی اطرافش دارد پس در صورت مهاجرت روستاییان به شهر اشترینان، این عزیزان هم از نظر بُعد مسافت میان روستا و مرکز اداریشان راحت تر هستند هم از نظر فرهنگی تعارضی نخواهند داشت و آسیب کمتری می بینند.

—————————

سامان روحبخشان: در مورد پیشنهاد جدایی بخش اشترینان از شهرستان بروجرد:

پیشنهاد جدایی تنها بخش باقی مانده شهرستان بروجرد که روزگاری نه چندان دور تمام نیمه شرقی استان لرستان فعلی از جمله الیگودرز، ازنا، دورود و بروجرد را شامل می شد، آنهم از سوی یکی از دو نماینده شهرستان بروجرد، بیشتر‌ از آنکه عجیب باشد، غم انگیز است.
دیگر چه اتفاقی باید بیفتد تا احساس بدبختی بیشتری بکنیم!؟
علی رغم توضیحات نسبتا مفصل آقای عباس گودرزی که سعی در توجیه فنی این موضوع داشتند، کماکان فکر می کنم این پیشنهاد با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی ارتباط مستقیمی دارد.

سخن کوتاه میکنم و فقط به ذکر این نکنه بسنده میکنم که اگر قرار باشد به توجیه جناب عباس گودرزی عمل شود لاجرم باید همه بخشها و حتی دهیاری ها را به شهرستان تبدیل کرد و مثلا شهرستان ملایر در ۴۰ کیلومتری ما به پنج شهرستان و شهرستان خرم آباد در ۸۰ کیلومتری ما به ۴ شهرستان تبدیل شود.

حاج عباس عزیز!
ضمنا بخش چالانچولان که به زور از بروجرد جدا شد و کماکان همه کار و بارشان در بروجرد انجام می شود، از اولویت بیشتری برخوردار است. لطفا ترک اولی نکنید!

جناب گودرزی!
اگر توجیه تان را فقط برای نزدیک شدن به ایام انتخابات مطرح نکرده اید لطفا پیش نویس طرحی را در مجلس تهیه کنید که همه بخشهای مستعد(!) به شهرستان تبدیل شوند از جمله بخشهای دو شهرستان فوق الذکر و بخش چالانچولان.

ضمنا اگر ارتقا تقسیمات کشوری موجب توسعه است، لطفا به خواسته به حق و ۴۰ ساله مردم بروجرد در مورد بازگشت به حق قدیمی قبل از سال ۱۳۵۲ خورشیدی و تبدیل شدن به مرکز استان توجه کرده و لااقل یکبار در این خصوص صحبت کنید تا لااقل مثل همکاران سلف و خلفتان دست کم حرفی زده باشید.

——————————

باسلام
در خصوص فرمایش جناب گودرزی باید بگم نه تنها اشترینان بلکه بخش اعظم روستاهای منطقه سربند شهرستان شازند، چالانچولان دورود و بیرانشهر خرم آباد با اینکه جز محدوده شهرستان بروجرد به شمار نمی روند ولی به طور کامل از امکانات خدماتی، درمانی ، آموزشی و بهداشتی بروجرد استفاده می‌کنند.

در واقع از خدمات بروجرد استفاده می‌کنند ولی بودجه ای در قبال این جمعیت به بروجرد تعلق نمی گیرد ، اگر نظرات مرکز استان رو راجع به عدم تخصیص بودجه قابل توجه به شهرستان بروجرد پیگیری کرده باشید وسعت کم حوزه شهرستان رو بهانه می‌کنند علی رغم جمعیت ۳۵۰ هزار نفری
پس جناب گودرزی آدرس غلط ندهید اگر دنبال دریافت بودجه بیشتر هستید به دنبال الحاق روستاهای ناحیه سربند و سیلاخور به بروجرد باشید تا حوزه شهرستانی بروجرد از نظر وسعت با جمعیتش همخوانی پیدا کند نه اینکه با این کارتون تیشه به ریشه بروجرد بزنید.

——————————

با سلام
آیا ارتقاء اشترینان به ضرر بروجرد است ؟
فارغ از نگاه جناحی و نظر عباس گودرزی مبنی بر ارتقاء باید به یک بررسی ساده دست زد تا متوجه کم و کیف موضوع گشت .
مدل جدایی دورود از بروجرد با ارتقاء اشترینان کاملا متفاوت است .
آن هم از جنبه فرهنگی و سیاسی .
در آن دوران دورود بخش بروجرد بود اما در انتخابات مجلس به نماینده ازنا رای می دادند در حقیقت تحت نفوذ سیاسی بروجرد نبود .
موضوع دیگر اینکه شهرستان آران و بیدگل را بروید بررسی کنید که جزای از کاشان بود و امروز شهرستانی مستقل است .
اما چه اتفاقی در آران و بیدگل افتاد .
واحد بین الملل دانشگاه علوم پزشکی کاشان در آران و بیدگل است .
دانشگاه آزاد در آنجا واحد دارد و به زودی دانشگاه فرهنگیان کشور آنجا یک واحد مستقر می کند و می توان گفت تا همینجاش این شهرستان تازه تاسیس در حوزه علوم پزشکی از بروجرد بسیار جولو تر است .
اتفاقا بحث تشکیل استان کاشان جدی تر از بروجرد هم شده است .
هم اکنون ۴۰۰واحد صنعتی در حوزه فرش ماشینی با اشتغال ۱۶هزار نفر در آران بیدگل تشکیل گردیده است .

——————————

در مورد اظهارات آقای گودرزی نکته ای که باید توجه بشه اینه که خود شهرستان بروجرد همین الان هم از نظر وسعت یکی از کوچکترین شهرستان های ایران محسوب میشه چه برسد که به دو قسمت هم تقسیم شود.

به بیان دیگر پمپ بنزین جوجو در ابتدای جاده اشترینان می شود نقطه پایانی شهرستان بروجرد دقت بفرمایید شهرستان نه شهر!

یعنی بدون اینکه شما از دیوارهای شهر بگذری به پایان بروجرد رسیده ای
قیاس آران و بیدگل با اشترینان و بروجرد با کاشان در این مورد خاص از اساس اشتباه است چرا که وسعت شهرستان کاشان بدون در نظر گرفتن آران و بیدگل سه برابر شهرستان بروجرد است و همین الان ۸ شهر در محدوده شهرستان کاشان وجود دارد.
عجیب است که در شهرستان بروجرد تنها شهر موجود بجز بروجرد اشترینان است که جناب گودرزی می خواهد آن را هم از بروجرد جدا کند.

جناب گودرزی اگر به فکر بروجرد هستی چندین دهستان بزرگ بروجرد قابلیت تبدیل شدن به شهر را دارند این طور هم اعتبارات بیشتری برای شهرستان در نظر گرفته خواهد شد و هم زادگاهت را چنین کوچک و بی اثر نخواهی کرد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close