اخبار بروجرد

اثر نویسنده و پژوهشگر بروجردی شایسته‌ تقدیر جایزه کتاب سال شناخته شد

روزهای بروجرد– در آیین اختتامیه سی و نهمین دوره جایزه کتاب سال ایران، «محمد گودرزی (ا.فرهیخته)» نویسنده و پژوهشگر بروجردی در بخش کلیات، شایسته تقدیر شناخته شد.

 آیین پایانی سی‌و‌نهمین دوره جایزه کتاب سال، امروز (۲۴اسفند‌ماه) با حضور سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، علیرضا مختارپور، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اهالی فرهنگ در تالار وحدت برگزار شد.  

محمد گودرزی، نویسنده و پژوهشگر بروجردی متولد ۱۳۴۴ است، وی در سال ۱۳۶۴ دیپلم اقتصاد اجتماعی گرفت و همان سال در رشته تاریخ دانشگاه تهران پذیرفته و در سال ۱۳۶۸ فارغ‌‌التحصیل شد و از محضر استادانی چون زنده‌یاد دکتر باستانی پاریزی و دکتر شیرین بیانی بهره برده است. تحصیلات تکمیلی خود را از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۹در رشته تاریخ ایران اسلامی در گروه تاریخ دانشگاه لرستان به انجام رساند.

زمانی که روزنامه و روزنامه‌نگاری در ایران پدید آمد از پیدایش آن در اروپا افزون بر دو قرن گذشته بود. پیدایش روزنامه در شهرستان‌ها با تأخیر بیشتری همراه شد. سوای تأخیر بلند زمانی، قصه روزنامه‌نگاریِ ایرانیان به داستانی پُر غصه و دردناک بدل شد که با همه‌ی تلخی‌ها، برای جوانان امروز و فردای این سرزمین، پند و اندرزِ فراوان دارد.

همزمانی رشد روزنامه‌نگاری با سیر سریع تحولات اجتماعی، مطالعه‌ی تاریخ جراید و مطبوعات ایران را جذاب‌تر کرده است. این کتاب کوشیده است با تکیه بر اسناد و منابع تاریخی، شکل‌گیری روزنامه‌نگاری سیاسی در شهر بروجرد، شهری در پهن‌دشت ایران بزرگ، در بستر تحولات اجتماعی دوره‌ی سرنوشت‌ساز میان انقلاب مشروطیت در سال ۱۲۸۵ و کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را بکاود و گوشه‌ای از تلاش‌های مشتاقانه و شکست‌های نومیدانه‌ی روزنامه‌نگاران ایرانی را بازگو نماید.

کتاب «تاریخ تحولات اجتماعی و روزنامه نگاری سیاسی در بروجرد» در ۶ فصل تنظیم شده است. در فصل اول «آغاز روزنامه‌نگاری در بروجرد تا پایان سلطنت رضاشاه» مطرح شده و در ادامه موضوعاتی چون «نگاهی به تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در ایران و بروجرد پس از شهریور ۱۳۲۰»، «مطبوعات بروجرد: بررسی روند انتشار روزنامه راز»، «روزنامه راز، روزنامه‌ای سیاسی، نگاهی رازگونه به بروجرد» و فصل آخر هم «روزنامه نگاری پس از روزنامه راز» ذکر شده است.

براساس اعلام دبیرخانه این مراسم در موضوع «علوم کتابداری، فرهنگ‌نامه‌ها، تاریخ ‌مطبوعات و روش تحقیق»  ۱۲ کتاب نامزد سی و نهمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران معرفی شدند و براساس رأی نهایی هیأت داوران، کتاب «تاریخ تحولات اجتماعی و روزنامه‌نگاری سیاسی در بروجرد ۱۳۳۲ـ۱۲۸۵، تألیف محمد گودرزی (ا. فرهیخته)، منتشر شده از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران‏‫، در این بخش شایسته تقدیر شناخته شد؛ چاپ اول این کتاب در اردیبهشت ۱۴۰۰ و چاپ دوم آن در مرداد ۱۴۰۰ روانه بازار نشر شده است.

 

منبع: ایبنا

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close