اخبار بروجرد

نان بی‌کیفیت سر سفره بروجردی‌ها

روزهای بروجرد- شهروندان و نانوایان بروجردی معتقدند آرد مورداستفاده دراین شهرستان کیفیت مطلوبی ندارد.

فاطمه کاظمی: این روزها که مشکلات مختلف ازجمله قطع مکرر برق، کم‌آبی، گرانی کالاهای اساسی، گرمای بی‌سابقه و چالش‌هایی از این دست، مردم را کلافه کرده‌است، کیفیت پایین نان مصرفی بروجردی‌ها نیز مزید بر علت شده تا یک نان خوش هم از گلوی آنان پایین نرود. کیفیت پایین نان مصرفی مردم دراین شهر سبب شده این کالای مصرفی مهم شهروندان، بیشتر از چند ساعت قابل استفاده نباشد و همین موضوع ضایعات و دورریز نان را در بروجرد بیشتر کرده‌است. دراین میان برخی شهروندان و نانوایان بروجردی دلیل بی‌کیفیت بودن نان‌ها دراین شهر را استفاده از آرد باکیفیت نه‌چندان مطلوب می‌دانند؛ موضوعی که معتقدند سبب افزایش حجم ضایعات نان دراین شهر شده‌است.

مشکل از آرد است

خانم گودرزی یکی از شهروندان بروجردی ساکن محله صفا، با نامناسب دانستن کیفیت نان دراین شهر می‌گوید: بیشتر اوقات نان سنگکی که می‌خریم، کیفیت مناسبی ندارد. اکثر نانوایی‌های لواش‌پز نان باکیفیتی به دست مردم نمی‌دهند و پس از چند ساعت غیرقابل مصرف می‌شود. کیفیت بقیه نان‌ها هم بهتر از این نیست.

وی ادامه می‌دهد: به نظرم مشکل از آرد است که سفید بوده و کیفیت ندارد. این آرد به‌صورت آزاد ازسوی نانوایان تهیه می‌شود و آن‌گونه که مشخص است، بر کیفیت آن نظارت‌های کافی اعمال نمی‌شود. گودرزی می‌افزاید: در شهر بروجرد کمبود نان نداریم، اما کیفیت پخت در تعداد قابل‌توجهی از نانوایی‌ها واقعا مناسب نیست. حال دلیل فنی آن چیست، من نمی‌توانم اظهارنظر کنم. اما همین‌قدر می‌توانم بگویم که نانی که مصرف می‌کنیم، کیفیت مناسبی ندارد و بخش زیادی از آن دورریز می شود. واقعا مانده‌ایم غم تهیه گوشت، برنج، مرغ و میوه گران را بخوریم یا مصرف نان بی‌کیفیت بروجرد را تحمل کنیم.

نان‌های سنتی بی‌کیفیت

مریم نظامی، دیگر شهروند بروجردی ساکن محله مدرس که از مناطق نسبتا مرفه‌نشین این شهر محسوب می‌شود هم می‌گوید: نانی که تهیه می‌کنیم، هم زود بیات می‌شود و هم معمولا سیاه و سوخته است و در پخت آن دقت کافی صورت نمی‌گیرد. انواع نان‌ها همین وضعیت را دارد و از آن‌جایی که عادت به خوردن نان‌های فانتزی نداریم، مجبوریم نان‌های سنتی بی‌کیفیت را مصرف کنیم که دردسرهای خاص خود را دارد.

وی درباره اینکه همه محله‌های بروجرد همین وضعیت را دارند یا نه، اظهار می‌کند: می‌توانم بگویم که تقریبا بیشتر محله‌های شهر با چنین مشکلی مواجهند، چراکه به‌نظرم مشکل از آرد است، نه نانوایی‌ها که حالا پایین شهر باشند یا بالای شهر. دوستان و اقوام ما که در مناطق بالاتر یا پایین‌تر از محله ما زندگی می‌کنند هم به کیفیت نان انتقاد دارند و ناراضی هستند. این روزها گلایه از کیفیت نامناسب نان در بروجرد، ربطی به محل زندگی ندارد و تقریبا می‌توان گفت به مشکلی فراگیر تبدیل شده‌است.

مشکل کجاست؟

انتقاد شهروندان بروجردی از کیفیت نانی که مصرف می‌کنند درحالی‌است که برخی نانوایان بروجردی معتقدند مشکل از کیفیت آرد است. یک نانوای بروجردی دراین باره می‌گوید: کیفیت آردی که در اختیار ما قرار می‌گیرد، چندان مناسب نیست. به دلیل نامرغوب بودن آرد، خمیر حاصل از آن هم سست می‌شود و این خمیر از انسجام لازم برای پخت نان مرغوب برخوردار نیست. علی شاهوردی ادامه می‌دهد: برای جلوگیری از سستی خمیر، ناگزیر به افزودن نمک بیش ازحد استاندارد به آن می‌شویم که این موضوع خود عاملی برای بروز مشکلات دیگری می‌شود. به‌عنوان مثال نمی‌توانیم وزن استاندارد موردنظر را رعایت کنیم. گلایه‌های شهروندان هم براین اساس است. واکنش اداره غله گلایه‌های مردم و برخی نانوایان بروجردی از کیفیت نامناسب نان دراین شهر درحالی مطرح می‌شود که برخی مسئولان این شهرستان معتقدند مشکل چندانی دراین حوزه وجود ندارد.

علی شاهرودی، رئیس اداره غله و خدمات بازرگانی بروجرد معتقد است که این شهر ازنظر کیفیت نان، درسطح استان جزو بهترین‌هاست و سابقه پخت نان سنگک این شهرستان، درکل استان بیشتر است. وی دراین باره می‌گوید: آرد مصرفی در نانوایی‌های بروجرد تفاوت خاصی با بقیه آردها ندارد. این آرد به‌صورت شبکه‌ای تهیه می‌شود؛ به این صورت که هرماه از طریق سامانه ویژه، به ما اعلام می‌شود که آرد را از کدام شهرستان تهیه کنیم و تحویل نانوایی‌ها دهیم. حال ممکن است سامانه مربوط، کارخانه آرد دورود یا کارخانه ممتاز الیگودرز را اعلام کند. به تبع کل استان، ما هم از همین کارخانه‌ها و طی ۳ مرحله در ماه، آرد را خریداری و وارد می‌کنیم.

شاهرودی با بیان اینکه عده‌ای فکر می‌کنند آرد مرغوب و باکیفیت ویژه شهرهای بزرگ یا شهرهای خاصی است، می‌افزاید: اصلا این‌طور نیست. حتی نانوا با ورود به سامانه و وارد کردن کد ویژه، می‌تواند آرد را خریداری کند.

این مسئول تأکید می‌کند: میزان سبوس‌گیری در هر نان متفاوت است. هر قدر سبوس بیشتر باشد، کیفیت نان بیشتر است، اما در افکارعمومی تصور دیگری وجود دارد و مردم نان سفید بدون سبوس را باکیفیت‌تر می‌دانند. آرد تازه، مانند برنج تازه، موقع پخت سست و نامناسب عمل می‌آید و گاه این اتفاق افتاده و تعدادی از نانوایی‌ها به‌دلیل داشتن آرد تازه، نتوانسته‌اند نان خوبی دست مردم بدهند.

شاهرودی اضافه می‌کند: این موضوع مقطعی‌ است و وقتی آرد مدتی بماند و کهنه شود، بهتر عمل می‌آید. مشکل این‌جاست که در بروجرد، براساس تقاضای مردم و به‌روز خریدن نان، نمی‌توان آرد تازه را برای مدتی در انبار نانوایی نگه داشت.

تأیید فرماندار

توضیحات رئیس اداره غله و خدمات بازرگانی بروجرد درحالی‌است که فرماندار ویژه بروجرد هم کیفیت نه‌چندان مناسب نان را دراین شهرستان تأیید می‌کند و حق را به شهروندان بروجردی می‌دهد. دراین میان اگرچه پیگیری‌های خبرنگار همشهری برای گفت‌وگو با «احمد گودرزیان» بی‌نتیجه ماند، اما وی چندی قبل به خبرگزاری تسنیم گفته بود: «متأسفانه مدتی‌ است که با عدم کیفیت خوب نان در شهرستان بروجرد مواجهیم و مردم هم از این بابت گله‌مندند. ما هم این موضوع را تأیید کرده و حق را به همشهریان بروجردی می‌دهیم.»

وی همچنین اضافه کرده بود که آرد مصرفی بروجرد از استان خوزستان تامین می‌شود و همین موضوع، سبب اعتراض مردم شده‌است، چرا که معتقدند این آرد از کیفیت بالایی برخوردار نیست و با آرد مصرفی استان و شهرستان بروجرد متفاوت است.

 

منبع: همشهری آنلاین

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close