اخبار بروجردویژه ها

طرح پیاده راه سازی سه راه جعفری بروجرد یکی از سه طرح اصلی بازآفرینی شهری در لرستان

روزهای بروجرد- رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی لرستان گفت: بروجرد دارای بیشترین بافت فرسوده در استان است که یکی از شهرستان های مورد هدف در برنامه های بازآفرینی شهری به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، برزو بردی نشین در جلسه ستاد بازآفرینی شهری که در محل شهرداری بروجرد برگزار شد گفت: بروجرد با دارا بودن ۱۳ محله و سکونتگاه غیر رسمی در استان دارای بیشترین میزان سکونت گاه‌های غیر رسمی است که جمعیت قابل توجهی نیز در این بخش‌ها سکونت دارند.

وی گفت: بنا بر برنامه بازآفرینی بافت‌های فرسوده مطابق برنامه ششم توسعه باید در کل کشور ۲ هزار و ۷۰۰ منطقه مورد بازسازی قرار گیرد که بنا بر هیمن برنامه سالانه باید ۲۷۰ محله مورد هدف باشد.

بردی نشین افزود: در بروجرد برای امسال پنج محله بعنوان هدف در برنامه بازآفرینی شهری در نظر گرفته شده است که شامل سه محله با بافت فرهنگی و ۲ سکونتگاه غیر رسمی است.

رئیس اداره عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی لرستان گفت: طرح پیاده راه سازی سه راه جعفری بروجرد یکی از سه طرح اصلی بازآفرینی شهری در لرستان بعد از خرم اباد و الیگودرز است که باید زوایای مختلف این طرح مورد بررسی قرار گیرد تا بعد از شروع کار، مشکلات پیش رو منجر به تعطیلی پروژه نشود.

وی یادآور شد: در اجرای طرح پیاده راه سازی راسته بروجردی‌ها در خرم آباد حین اجرای طرح در مراحلی با مشکلاتی مواجه شد که ناگزیر از تعطیلی ان شد بنابراین در اجرای طرح مشابه آن در بروجرد باید نهایت دقت نظر صورت گیرد تا نیمه تمام گذاشتن آن منجر به بی اعتمادی و نارضایتی مردم نشود.

بردی نشین گفت: در طرح‌های با بافت فرهنگی و تاریخی باید میزان مداخلات در آن در طرح مورد توجه قرار گیرد و نباید هویت تاریخی و فرهنگی آن را با تغییرات مواجه کرد.

رئیس اداره عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی لرستان گفت: باید از ظرفیت کاسب‌های محل بهره گرفت و با توجیه آنها که این طرح به نفع آنهاست، از توان و نفوذ آنها در اجرای طرح بهره گرفت.

وی تاکید کرد: فازبندی طرح یک اولویت مهم است که باید از سوی مشاور طرح مورد توجه قرار گیرد.

۱۳ محله مورد هدف بازآفرینی شهری در بروجرد

پارسا رئیس اداره راه و شهرسازی بروجرد گفت: بروجرد دارای ۱۳ محله و سکونتگاه غیر رسمی با بافت‌های فرسوده است که در عین حال ۴۰ درصد جمعیت را در خود جای داده‌اند.

وی افزود: ۲۷۰ هکتار از این محلات دارای بافت تاریخی و مابقی در شمار بافت‌های فرسوده هستند.

رئیس اداره راه و شهرسازی بروجرد یادآور شد: طی سال ۹۷ میزان هشت میلیارد تومان در بخش بازآفرینی شهری در نظر گرفته شد که از این میزان ۲ میلیارد آن برای طرح پیاده راه سازی سه راه جعفری است.

وی گفت: طرح سه راه جعفری دارای ۴۰۰ متر طول، ۲۰ متر عرض و هشت هزار متر سطح است که باید در روند اجرای آن مسائل اجتماعی آن نیز مورد توجه باشد.

اعتبار طرح باید دقیقاً مشخص شود

فلاح معاون عمرانی فرماندار بروجرد گفت: در طرح پیاده راه سازی سه راه جعفری بروجرد هیچ گونه افق دیدی وجود ندارد و ما نمی‌دانیم این طرح قرار است چگونه انجام شود که با توجه به اینکه قلب شهر است ضرورت دارد تمام جوانب آن مشخص شود.

وی گفت: اعتبار و پول مورد نیاز برای اجرای این طرح باید بدرستی مشخص و مهیا شود و اینگونه نباشدکه در میانه‌های راه با این عنوان که پول نداریم رها شود.

فلاح با تاکید بر مساله ترافیک این منطقه گفت: ما هنوز در شورای ترافیم شهر به نتیجه نهایی برای در نظر گرفتن مسیر جایگزین در حل رفع ترافیک این منطقه نرسیده‌ایم و بنا بر آزمون و خطا مسیرهای جایگزین را مشخص می کینم.

معاون فرماندار افزود: بنابراین در نظر گرفتن مسیر جایگزین عبور و مرور در حین اجرای این طرح باید چاره اندیشی درستی صورت گیرد و بعد وارد اجرای آن شد.

وی گفت: کف سازی آن باید در مرحله بعد از جداره سازی و نماسازی باشد تا منجر به دوباری کاری نشود.

بروجرد شهری با قدمت تاریخی

رحیم جافری شهردار بروجرد گفت: بروجرد یکی از شهرهای با بافت تاریخی و با قدمتی دیرینه است که هسته مرکزی شهر نیز با دارا بودن بناهایی همچون مسجد جامع و بازار قدیم شهر نمایی تاریخی شهر را نشان می‌دهد.

وی افزود: هر گونه تغییری در چنین مناطقی با مقاومت‌هایی همراه است که همین نکته اجرای بازآفرینی این منطقه را حساس‌تر می‌کند که لاجرم باید قبل از شروع کار مساله ترافیک منطقه، تأسیسات شهری اعم از آب، برق و گاز و تلفن در آن ساماندهی شود و بعد از تعریف دقیق به پیمانکار سپرده شود.

شهردار بروجرد گفت: با توجه به قدمت و آوازه‌ای که بروجرد دارد باید در اجرای چنین طرح‌های کلیدی خیلی دقت نظر صورت گیرد که نیمه تمام یا رها کردن طرح‌های شهری منجر به بی اعتمادی مردم نشود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close