اخبار بروجرد

خودکشی دومین علت مرگ بین سنین ۱۵ تا ۲۹ سال است

روزهای بروجرد- رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: خودکشی دومین علت مرگ بین سنین ۱۵ تا ۲۹ سال است که پیشگیری و ارتقای سطح آگاهی افراد نقش مهمی در کاهش این آسیب اجتماعی دارد.

محمد کاکاوند در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد سومین علت مرگ گروه سنی ۱۵ تا ۴۴ سال اختلال‌های روانپزشکی و خودکشی است، افزود: برای پیشگیری از خودکشی باید در راستای ارتقا سطح آگاهی پرسنل بهداشتی، ارتقا سطح آگاهی معلمان، مشاوران مدارس و مدیران، ایجاد نگرش صحیح و ارتقا سطح آگاهی جامعه، ارائه خدمات پبشگیری از خودکشی در نظام مراقبت اولیه سلامت و کاهش میزان دسترسی به ابزارهای موجود مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: آموزش‌ها این امکان را فراهم می‌کند تا مقابل سختی‌ها و شکست‌هایی که در زندگی پیش می‌آید تاب آوری داشته باشند بر این اساس بحث پیشگیری و ارتقای آگاهی افراد اهمیت ویژه ای دارد که این مهم باید در سطح خانواده، مدرسه و جامعه با اجرای برنامه‌های متعددی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد بیان کرد: به منظور پیشگیری از اختلال‌های روانپزشکی، کمیته‌ای در شبکه بهداشت و درمان بروجرد با عنوان کمیته پیشگیری از اختلالات روانپزشکی تشکیل شده و این کمیته تلاش دارد با همکاری همه دستگاه‌های اداری در راستای کاهش اختلالات روانپزشکی در جامعه اقدامات جدی انجام دهد.

کاکاوند اضافه کرد: از جمله برنامه‌های این کمیته آن است تا در صورت همکاری دانشگاه علوم پزشکی لرستان بخش روانپزشکی در بیمارستان چمران بروجرد ایجاد شود.

وی ادامه داد: بر اساس‬ آخرین‬ پیمایش‬ ملی‬ سلامت‬ روان‬ ‬ در‬ جمعیت‬ ۱۵ تا‬ ۶۴‬ سال‬ ‬ هرگونه‬ اختلال‬ روانپزشک‬ ۲۳.۶‬ درصد، ‬هرگونه‬ اختلال‬ خلقی‬ ۱۴.۶ درصد، اختلال‬ اضطرابی‬ ۱۵.۶‬ و‬ هرگونه‬ ‬ اختلال‬ سایکونیک‬ اولیه‬ ۰.۵‬ درصد‬ است.

‬ ‬ رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: میزان اقدام به خودکشی در سال ۹۷ در بروجرد ۵۱۶ مورد بوده که از این تعداد ۲۲ نفر فوت نمودند و این آمار در سال ۹۶ برابر با ۳۷۷ مورد فوت ناشی از خودکشی ثبت شده است.

کاکاوند به موارد کاهش فوت ناشی از خودکشی در سال ۹۷ اشاره کرد و افزود: در سال ۹۷ با کاهش چهار درصد موارد فوت ناشی از خودکشی مواجه بوده‌ایم.

وی تاکید کرد: برای پیشگیری از اختلالات روانپزشکی و کاهش آمار خودکشی به زودی دوره‌های آموزشی پیشگیری از خودکشی برای مجموع کارکنان ادارات بروجرد از سوی مرکز بهداشت برگزار خواهد شد.

رییس شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: سالانه بیش از ۸۰۰ هزار نفر در جهان به دلیل خودکشی می‌میرند و به ازا هرخودکشی ۱۰ تا ۲۰ برابر اقدام به خودکشی وجود دارد.

کاکاوند افزود: آمارها نشان می‌دهد هر ۴۰ ثانیه یک نفر در سراسر جهان بعلت خودکشی میمیرد و هر سه ثانیه یک نفر اقدام به خودکشی می‌کند.

وی میانگین خودکشی در جهان را ۱۱.۴ در صد هزار نفر عنوان کرد و ادامه داد: بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت و درمان میانگین خودکشی در ایران ۵.۲ در صد هزار نفر است و این رقم در لرستان ۱۲.۴ است.

رییس شبکه بهداشت و درمان بروجرد بیان کرد: در ایران ۹۵.۷ درصد اقدام به خودکشی با یک اختلال روانپزشکی همراه است و شایع‌ترین آنها اختلالات خلقی و در مرحله بعدی اختلال مصرف مواد است.

کاکاوند اضافه کرد: بر اساس آمار اداره ثبت مرگ در ایران میزان خودکشی در استان‌های غرب کشور ۲ تا ۵ برابر متوسط کشوری است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close