اخبار جهان

ترکیه خرید نفت از ایران را متوقف کرد

روزهای بروجرد- یک مقام دولتی ترکیه، که از او نام برده نشده، به رویترز گفته است که این کشور از اول ماه جاری خرید نفت از ایران را متوقف کرده است.
به گزارش بی‌بی‌سی؛ این مقام دولتی ترکیه با یادآوری اینکه ترکیه یکی از هشت کشور برخوردار از معافیت از تحریم نفتی ایران بود، گفته است که دولت این کشور در حال حاضر از تحریم نفتی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تبعیت می‌کند.

سه روز پیش، رویترز به نقل از منابع نفتی گزارش کرده بود که از اول ماه مه و لغو معافیت‌های شش ماهه قبلی، هیچ نفتکشی که در بنادر ایران بارگیری شده باشد وارد بنادر ترکیه نشده است. تحلیلگران گفته‌اند که ترکیه به جای ایران، نیاز نفتی خود را از عراق، روسیه و قزاقستان تامین می‌کند.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی در مورد توقف واردات نفتی ترکیه از ایران، به نقل از یک مقام دولتی ترکیه بدون ذکر نام او، گفته است که کشورش خرید نفت از ایران را “به خاطر رعایت تحریم آمریکا” متوقف کرده هرچند اساسا با این تحریم‌ها مخالف است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، این مقام دولتی که وزیر خارجه ترکیه را در سفر به فرانسه همراهی می‌کرد، گفته است که ترکیه “به عنوان متحد استراتژیک آمریکا” از تحریم نفتی علیه ایران تبعیت کرده است.

ترکیه و آمریکا در سازمان پیمان اتلانتیک شمالی – ناتو – عضویت دارند.

محدودیت صادرات نفتی ایران

تا قبل از خروج ایالات متحده از برجام، صادرات نفتی ایران به دو میلیون و ٥٠٠ هزار تا دو میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز بالغ می‌شد که پس از اجرایی شدن تحریم‌ها، به حدود یک میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه تنزل کرد.

اگرچه چند تن از مقامات آمریکایی از “به صفر رساندن” صادرات نفتی ایران سخن گفته‌اند، بسیاری از کارشناسان معتقدند که جمهوری اسلامی همچنان قادر خواهد بود با دادن تخفیف و تسهیلات ویژه، مقادیری نفت را به برخی خریداران خود بفروشد. تخمین زده می‌شود که فروش نفت ایران ممکن است به ٤٠٠ تا ٥٠٠ هزار بشکه در روز هم برسد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، توافق برجام را قابل قبول ندانسته و گفته است که این توافق مانع از تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات اتمی به خصوص پس از انقضای اعتبار برجام نخواهد شد.

او همچنین حکومت ایران را متهم کرده است که پس از لغو برجام، عواید ناشی از صادرات نفت را به جای بهبود اقتصادی این کشور، برای مقاصد دیگری به کار برده است.

به گفته مقامات آمریکایی، عواید نفتی ایران برای تامین مالی “گروه‌های تروریستی” منطقه، کمک به دولت بشار اسد، مداخله و ایجاد بی ثباتی در کشورهای دیگر، تشدید فشار بر مردم ایران و سوء استفاده مالی به کار رفت. آمریکا همچنین بخش‌هایی از برنامه موشکی بالستیکی ایران را مغایر “روح برجام” دانسته و خواستار توقف آن شده است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close