اخبار ایران

نتایج انتخابات آمریکا بازار ایران را تکان داد

روزهای بروجرد- حالا هر دو نامزد آمریکا خبر از پیروزی خود داده اند اما پیشتازی بایدن در آرای الکترال، بازارهای مالی را به استقبال پیروزی این نامزد دموکرات برده است.

به گزارش خبرآنلاین، بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از نتایج انتخابات آمریکا، بایدن شانس بالای پیروزی را در این انتخابات به دست آورده و حالا آماده ورود به کاخ سفید می شود. این چنین است که بازارهای مالی به استقبال پیروزی وی رفته اند و با سبزپوشی، از ورود رییس جمهور تازه استقبال کرده اند.

با این حال برخی منابع خبری به نقل از میچ مک کانل، رهبر اکثریت مجلس سنا تلویحا از احتمال کشیده شدن کار به دادگاه عالی خبر داده و اعلام کرده اند نباید از چنین اتفاقی متعجب شد.

بیشتر بخوانید:

اولین واکنش بازارهای ایران به انتخابات آمریکا

احتمال پیروزی بایدن و کاهش قیمت نفت

طبق قانون، فرد پیروز باید حداقل ۲۷۰ رای الکترال را به دست آورد و در صورت مشخص نشدن برنده به دلیل اختلاف کم آرا، دادگاه عالی تصمیم خواهد گرفت تا سرنوشت انتخابات چه شود. ترامپ در گفتگو با شبکه خبری فاکس نیوز پیش بینی کرده است بتواند با کسب ۳۰۶ رای الکترال برای دومین بار به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شود اما در عین حال تاکید کرده است قصد اعلام پیروزی زودهنگام را ندارد.

با این حال انتشار نتایج اولیه بورس های آمریکا، اروپا و اسیا را سبزپوش کرد. در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۲.۲۹ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۸ هزار و ۱۰۹.۱۲ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۲.۸۵ درصد صعود تا سطح ۳۴۶۵.۴۲ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۴.۰۵ درصد صعود در سطح ۱۱ هزار و ۶۰۶.۹۲ واحدی بسته شد.

همچنین در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص “فوتسی ۱۰۰” بورس لندن با ۱.۶۷ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۵۸۸۳.۲۶ واحد بسته شد. شاخص “دکس ۳۰” بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش ۱.۹۵ درصدی و ایستادن در سطح ۱۲ هزار و ۳۲۴.۲۲ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص “کک ۴۰” بورس پاریس با افزایش ۲.۴۴ درصدی در سطح ۴۹۲۲.۸۵ واحد بسته شد. در مادرید شاخص “ایبکس ۳۵” ۰.۴۵ درصد بالا رفت و به ۶۷۸۱.۹۰ واحد رسید.

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مختلفی داشتند؛ تا جایی که شاخص “نیک کی ۲۲۵” بورس توکیو ژاپن با صعود ۱.۷۱ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۶۹۵.۲۳ واحدی بالا رفت. شاخص “هانگ سنگ” بورس هنگ کنگ ۰.۲۱ درصد پایین رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۸۸۶.۱۴ واحد بسته شد. در چین شاخص “شانگهای کامپوزیت” صعود ۰.۷۶ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۸۱۳.۶۶ واحد بسته شد.

انتخابات

در استرالیا شاخص “اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰” بورس سیدنی با ۰.۰۷ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۶۰۶۲.۱۳ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص ” تاپیکس” ژاپن صعودی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است)

وضعیت بازارهای جهانی نفت

 با تقویت احتمال پیروزی بایدن، قیمت دلار در بازارهای جهانی کمی تقویت شد و همین امر در کنار مواضع بایدن در خصوص نفت، سبب شد قیمت نفت در بازارهای جهانی با کاهش روبرو شود. رویترز گزارش داد: بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۷۸ سنت معادل ۱.۸۹ درصد کاهش به ۴۰ دلار و ۴۵ سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه دسامبر هم با ۷۰ سنت معادل ۱.۷۹ درصد کاهش به ۳۸ دلار و ۴۵ سنت رسید.

ویوک دار تحلیلگر بانک کامنولث در این باره گفت: «دلیل اصلی افت قیمت در بازار نفت وضعیت حساس دلار آمریکاست. دست کم طی چند روز آینده و تا زمانی که تحولات انتخاباتی در آمریکا پایان نیابد نوسان ارزش دلار تداوم خواهد داشت.» با توجه به قیمت گذاری نفت به دلار آمریکا، هر زمان که ارزش دلار افزایش می یابد قیمت نفت تضعیف می‌شود.

جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که در مسیر پیروزی بر رقیب جمهوری خواه خود دونالد ترامپ قرار دارد. این دعا پس از ان مطرح شد که بایدن توانست در ایالت های مهم غرب میانه یعنی ویسکانسین و میشیگان به پیروزی برسد. در همین حال، ستاد انتخاباتی ترامپ در چند ایالت اقداماتی قضایی را برای جلوگیری از شمارش آرای پستی که عموما به سبد بایدن ریخته می شوند آغاز کرده است.

ریزش قیمت نفت و تقویت ارزش دلار البته افزایش نرخ در بازار جهانی طلا را در پی داشته است. قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی امروز با افزایش ۱۸.۵ دلاری به ۱۹۱۶ دلار رسید.

وضعیت بازارها در ایران

 در آخرین روز هفته اما بازارهای ایران نیز دستخوش نوسانی جدی شدند. قیمت هر دلار آمریکا درصرافی‌های بانکی تا مرز ۲۶ هزار و ۳۵۰ تومان پایین آمد که کاهشی بسیار بزرگ در محدوده دو هزار تومان در یک روز تلقی می‌شود. در بازار آزاد نیز قیمت دلار در مرز ۲۷ هزار تومان ایستاده است. گزارش ها نشان می دهد صرافان پیش بینی کاهش بیشتر قیمت را در ساعات و روزهای آینده دارند. بهای هر قطعه سکه نیز با تغییر سه کانال از ۱۵ میلیون تومان به ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا نیمه روز رسیده است اما خریدار چندانی در بازار نیست. بورس تهران امروز پنجشنبه تعطیل بود اما دیروز در واکنشی زودهنگام به انتخابات امریکا با افزایش شاخص روبرو شد. تحلیلگران معتقدند با تعدیل نرخ دلار، بورس کم کم وارد فاز ثبات خواهد شد.

 در عین حال ریزش ارزش دلار و تقویت پول ملی کاهش قیمت در بازارهای خودرو و دیگر بازارهای مرتبط با دلار را نیز به همراه خواهد آورد. برخی معتقدند قیمت‌ها روند کاهشی خود را تا هفته آتی و زمان اعلام قطعی نتایج آمریکا حفظ می‌کنند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close