اخبار ایران

واکنش لاریجانی به احتمال کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰

روزهای بروجرد- رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : من در وادی انتخابات ۱۴۰۰ نیستم.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در همایش بزرگداشت روز معلم در دانشگاه تربت حیدریه در واکنش به اشاره علیرضا رزم‌حسینی، استاندار خراسان رضوی مبنی بر حضور لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: استاندار با مطلبی که بیان کردند، قصد جان ما را دارند، ما در این وادی نیستیم.

وی در ادامه ضمن تبریک به معلمان، خطاب به آن‌ها، عنوان کرد: شما معلمان فارغ از مشکلاتی که مطرح کردید، خودتان می‌دانید در قلب ملت و مردم هستید و هیچ خانواده‌ای نیست که با معلم و مدرسه سرکار نداشته و دوستدار معلم نباشد. مشکلات وجود دارد و معمولاً گاه این مسائل شدت می‌گیرد، اما منزلت و کرامت معلم در هر مقطعی همیشه محفوظ است.

لاریجانی افزود: معلمان انسان‌های فهیمی هستند که آینده کشور را می‌سازند. ممکن است دردهایی داشته باشند که دارند، اما باشرافت زندگی می‌کنند، هر کاری را انجام نمی‌دهند و هر سخنی را نمی‌گویند. درد دارند، اما برای آینده کشور دردمندتر هستند. اگر سخنی می‌گویند، برای عزت کشور است، بنابراین مساله شخصی ندارند و قشر شریف و فهیمی در کشور هستند. زحمات معلمان، فرزندان مجاهد را در کشور ایجاد کرد. شما سازنده آن‌ها و اهل تربیت هستید، یعنی برای آینده می‌سازید. این معلمان هستند که فرزندان را متناسب با نیازهای زمان خود می‌سازند، بنابراین کار بزرگ و ارزشمندی برعهده شما است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید آیت الله مطهری، تصریح کرد: شهید مطهری یک معلم واقعی انقلاب بود. فکر انقلاب در تئوری‌ پردازی‌های او سامان پیدا کرد. اگر امروز در بحث‌های مختلف در کشور ایستادگی می‌بینید، این نتیجه افرادی مانند مطهری، بهشتی و رهبران صدر انقلاب اسلامی است که برای کشور بسیار زحمت کشیدند. یکی از خصوصیات ایشان این بود که برای کار علمی ارزش قائل بودند. مدرسه و دانشگاه برای این است که افراد فاضل و مبتکر تربیت کنیم. ایشان از این سنخ بود، هم خودش اهل فکر بود و هم افرادی که می‌پروراند اینگونه بودند.

وی ادامه داد: بیش از ۱۰۰ جلد کتاب از این ایشان منتشر شده که نشان‌گر این است که ذهن فکوری داشتند و کارهای ایشان در ساخت علم ارزشمند بود. زمانی به کارهای علمی با متدلوژی عقلانی می‌پرداختند، کاری به صف‌کشی دینی نداشتند، نقد می‌کنند، اما گاهی مفاهیم آن‌ها را نیز مورد تأیید قرار می‌دهند. در آثار ایشان نکات زیادی وجود دارد. افکار شهید مطهری بسیار جای کار دارد. به اساتید و معلمان توصیه می‌کنم به آثار ایشان توجه کنند که دریافت‌های نظام‌مند از تفکر اسلامی در آن است.

لاریجانی با اشاره به صحبت‌های نمایندگان معلمان و دغدغه‌های آن‌ها، گفت: مسائل شما را هم نماینده‌های خودتان و هم ما پیگیری می‌کنیم. زمانی که بودجه کشور نوشته می‌شود، پایه آن لایحه دولت است. دولت سقفی از درآمد دارد که بر اساس آن بودجه را تقسیم می‌کند، بدون استثنا در مجلس تاکید بر ارتقای منابع آموزش و پرورش است. امسال بیش از ۴ هزار میلیارد بودجه آموزش را اضافه کردیم. اینگونه نیست که دغدغه‌های شما معلمان انجام نمی‌شود. مردم خود به نمایندگان و دولت رأی داده‌اند. به آنچه در لایحه دولت به مجلس می‌آید، توجه می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشنهادی که نمایندگان معلمان مبنی بر کاهش سن بازنشستگی مطرح کردند، تصریح کرد: همه اطلاع دارید که صندوق‌های بازنشستگی چه وضعی دارند. باید این صندوق‌ها سرپا شوند تا نیازهای عزیزان را جبران کنند. اصلاحاتی را به ما دادند که برخی را در بودجه امسال جانمایی کردیم تا ظرفیت این صندوق‌ها را افزایش دهیم که بتوانند به بازنشستگان خدمات دهند. صندوق باید توانمند شود، کمبود دارد، امکاناتی دادیم که دولت باید آستین بالا بزند. سال قبل نیز این کار را کردیم، من تعجب می‌کنم که چرا این کار را انجام ندادند.

وی اضافه کرد: کار مجلس همین است. صندوق‌ها را سرپا کردیم، دولت نیز باید امکاناتش را فراهم کند. یکی از توصیه‌هایی که شد، این بود که بازنشستگی را کاهش دهند و این باعث ایجاد مشکل شده است. توان اجرایی برای صندوق وجود ندارد، بنابراین کسی که کار کرده و بازنشسته شده، کمبود منابع دارد و ضرر می‌کند. برخی پیشنهادات ممکن است برای قشر محدودی مفید باشد که برای قشر عظیمی مشکل ایجاد می‌کند. باید پیشنهادات بررسی شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: رتبه‌بندی معلمان نیز اصرار مجلس بود. طبق اصل ۷۵ قانون، مجلس راسا نمی‌تواند کاری که بار ملی دارد را انجام دهد، باید لایحه بیاید. ما فشار آوردیم تا لایحه داده شود، اگر دولت بار ملی را حل کند، مطابق قانون مشکلی وجود ندارد. ما فشار آوردیم و پیگیر بودیم. ما این مشکل را داریم و کار ساده‌ای نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به معیشت معلمان، گفت: در خصوص معیشت معلمان تا جایی که می‌توانستیم انجام دادیم. زمانی که کمبود وجود دارد، باید به گونه‌ای تنظیم کنیم که اساتید و معلمان بتوانند زندگی کنند. تصویب کردیم تا حداقل معیشت را طوری تنظیم کنیم که وضع از سطح پایین بیشتر باشد. دولت روی ۲۰ درصد اصرار داشت. امسال در مجلس با توجه به شرایط کشور، باید به طبقه با درآمد کمتر، بیشتر توجه شود، بنابراین ۴۰۰ هزار تومانی را پایه قرار دادند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ادبیات ما باید به گونه‌ای باشد که همه وحدت داشته باشیم، عنوان کرد: دیروز رهبر در سخنان خود به این نکته اشاره فرمودند. وقتی حریفی دارید که از تمام ابزارها برای فشار استفاده می‌کند، باید درونتان منسجم بوده و با هم باشید. همه ما در یک کشتی هستیم. ممکن است تصور کنید که چرا اینگونه شد؟ آیا راه دیگری بود؟ مگر نگفتند می‌خواهیم در مساله هسته‌ای توافق کنیم، جمهوری اسلامی نیز پذیرفت، بیش از ۲ سال مذاکره کرده و به توافق رسیدند، بعد موجود عجیب و غریبی زیر این قرارداد زده و خلاف قوانین بین المللی فشار آورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ترامپ ۱۲ مورد نوشت و گفت که اگر بپذیریم، حرفی ندارد. این ۱۲ مورد شرف ملت را زیر پا می‌گذارد و حقوق ملت ایران را به ذلت می‌کشد، بنابراین باید بایستیم و صبور باشیم، در این صورت این موجود نالایق مجبور است تمکین کند، وگرنه جلوتر می‌رود. اگر امروز در مقابل آمریکا نایستیم، چند قدم جلوتر می‌آید، بدتر از کاری که با عربستان کرد، پولش را می‌گیرد و تحقیرش می‌کند، اما ملت ایران اینگونه نیستند، پس مدیران کشور باید از حقوق ملت دفاع کنند.

وی ادامه داد: شرایط سخت است، اما باید با تلاش بیشتر این شرایط را تغییر داد، باید تولید کشور را راه انداخت تا ثروت ایجاد شود. اگر اقتصاد توانمند شود، شرایط کشور تغییر می‌کند. باید روی پای خود بایستیم. شما معلمان بخش مهمی از استقامت هستید. مجلس نسبت به معلمان با حساسیت پیگیر است و تا جایی که می‌تواند کمک می‌کند. در این دوره باید با انسجام، وحدت و همکاری تلاش کنیم تا این دوره را بگذرانیم.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close