اخبار بروجردویژه ها

نگاهی به انتخابات مجلس نهم و دهم در بروجرد با مصوبه جدید مجلس

روزهای بروجرد- نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را به تصویب رساندند که در صورت تایید شورای نگهبان شیوه برگزاری انتخابات مجلس که در اسفندماه امسال برگزار خواهد شد دگرگون می شود.

بر همین اساس از هر حوزه انتخابیه فرعی صرفا نامزد یا نامزدهایی که حداقل ۱۵ درصد از آرای صحیح ماخوذه آن حوزه را کسب کرده‌اند مجاز به کسب حوزه استانی و تناسبی می باشند.

جزییات بیشتر مصوبه مجلس را اینجا بخوانید.

برای روشن شدن ابعاد این طرح می توان دو انتخابات مجلس نهم و دهم در حوزه شهرستان بروجرد را با تطبیق با قانون جدید این گونه تحلیل کرد:

مجلس نهم

مجموع آرای اخذ شده در مجلس نهم در بروجرد ۱۲۸۵۹۷ رای بود که ۱۵ درصد آرا ۱۹۲۹۰ رای خواهد شد یعنی از ۱۵ نامزدی که در بروجرد بودند کسانی که آرای آنها بیش از ۱۹۲۹۰ رای بوده آرای شان در باقی شهرهای استان محاسبه خواهد شد.

بنابراین از میان ۵ نفر زیر دو نفری که تعداد آرای شان از باقی در سطح استان و شهرستان بیشتر باشد به عنوان نماینده بروجرد انتخاب خواهد شد. در این طرح ممکن است نفر اول و دوم در شهرستان در شمارش آرای استانی نتوانند به مجلس راه یابند و مثلا نفرات چهارم و پنجم رای شان در استان بیشتر شود و پیروز انتخابات شوند.

علاءالدین بروجردی ۴۱۱۵۳
هادی مقدسی ۳۰۰۴۶
بهرام بیرانوند ۲۹۹۶۵
فاطمه مقصودی ۲۴۰۸۶
شهاب گودرزی ۱۹۷۴۳

مجلسی دهم:
در مجلس دهم مجموع آرای اخذ شده ۱۴۷۳۷۱ رای بود که ۱۵ درصد آرا عبارت است از ۲۲۱۰۶ رای، یعنی با قانون جدید مجلس آرای ۶ نفر از ۲۵ نامزد انتخابات شهرستان بروجرد در سطح استان شمرده خواهد شد و مابقی به دلیل به حد نصاب نرسیدن ۱۵ درصد آرای شهرستان، آرای سطح استانی نیز برای آنها محاسبه نخواهد شد.

علاءالدین بروجردی ۳۰۴۶۶
هادی مقدسی ۲۹۱۰۸
عباس گودرزی ۲۷۵۲۷
فاطمه مقصودی ۲۶۸۱۵
محمد ابوالفتحی ۲۵۳۵۸
حمیدرضا صارمی ۲۵۲۹۹

البته این طرح برای اجرایی شدن نیاز به تاییدیه شورای نگهبان دارد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close