لرستان

مرمت بیش از ۶۰ بنا و پل تاریخی لرستان در سال ۹۷

روزهای بروجرد- معاون میراث‌ فرهنگی استان لرستان از مرمت بیش از ۶۰ بنا و پل تاریخی این استان با اعتباری معادل ۶۷میلیارد ریال در سال  ۹۷ خبر داد.

زهرا بهاروند، معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان، در گفتگو با آریا این آثار را شامل خانه، کاروانسرا، امامزاده، قلعه، حمام، باشگاه افسران، سربازخانه و باغ و پل تاریخی همچون مجموعه طباطبایی ها، خانه های رحمتی، گودرزی و حاتمی، کاروانسرای میرزا سید رضا، امامزاده احمد بن نورزوعلی و مقبره امامزاده قاسم، حمام های افراونده، جور و گیجالی و پل های کشکان، آفرینه، کاکارضا، کلهر، پلدختر، شکسته، چالان چولان، مرمت قلعه و حمام هزار جریب و… عنوان کرد.

بهاروند خرید و تملک محوطه قلعه فلک الافلاک با اعتباری معادل ۱۴۰ میلیارد ریال و پرداخت ۲۸۰ میلیارد ریال از مطالبات آزادسازی عرصه و حریم این قلعه را از دیگر اقدامات شاخص حوزه میراث فرهنگی در سال گذشته اعلام کرد.

وی مرمت مجموعه طباطبایی های شهرستان بروجرد و واگذاری دو بنای خانه مصری و مغیث الاسلام این مجموعه به بخش خصوصی، افتتاح فاز اول موزه خانه افتخارالاسلام در این شهرستان و مرمت فاز دوم بافت تاریخی بروجرد، مطالعه و افتتاح فاز نخست موزه نسخ خطی در بروجرد با اعتباری بالغ بر ۲۵۰۰ میلیون ریال  را از جمله اقدامات سال گذشته دانست.

 بهاروند ثبت ۷ اثر طبیعی، ۸ اثر معنوی، ۳۱ اثر غیرمنقول در فهرست آثار ملی و تهیه بیش از ۲۰۰ پرونده ثبت آثار ملی، تعیین حریم ۹ محوطه و بنای تاریخی که سه مورد ان به تصویب رسیده را از دیگر فعالیت های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان برشمرد.

معاون میراث فرهنگی استان لرستان با اشاره به مرمت ۶۸ شی منقول فرهنگی از موزه قلعه فلک الافلاک و مجموعه داران خصوصی از خرید ۳۰ مورد املاک موجود در عرصه تپه ها و محوطه های تاریخی استان خبر داد.

به گفته بهاروند سال گذشته ۳۰ کارگاه مرمتی در سطح استان فعالیت داشته است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close