اخبار ایران

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی: هیچ‌گونه مذاکره‌ای با آمریکایی‌ها نخواهیم كرد

روزهای بروجرد- سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفت که با توجه به بدعهدی، بدقولی و قلدرمآبی آمریکایی‌ها، راه هرگونه مذاکره با آنها بسته شده است.
«سیدعباس موسوی» در گفت‌وگویی با خبرگزاری صدا و سیما در خصوص ارسال کمک‌های خارجی به سیل زدگان و ممانعت آمریکا از ارسال کمک‌های نقدی به کشور ضمن ابراز تاسف و همدردی با سیل زدگان افزود: باید مجدداً قدردانی و تشکر جمهوری اسلامی ایران از کشورها، دولت‌ها و ملت‌هایی که کمک‌های خود را اعم از کمک‌های نقدی، غیرنقدی و لجستیکی به ایران ارسال کردند اعلام کنم و ما از سخاوتمندی این کشور‌ها بسیار سپاسگزاریم. وی گفت: برخی کشور‌ها چندین محموله کمک فرستاده و برخی دیگر اعلام آمادگی کردند که مجددا آماده ارسال کمک از طریق هلال احمر و صلیب سرخ جهانی به ایران هستند.
* هلال احمر تاکنون نتوانسته است هیچگونه کمک نقدی دریافت کند
سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه با اشاره به نقش تحریم‌های آمریکا در ارسال کمک به ایران افزود: متاسفانه به دلیل تحریم‌های ظالمانه، یکجانبه و غیرقانونی آمریکا و برخلاف شعار‌هایی که اعلام کردند تحریم‌ها مانعی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه نخواهد شد، اما هلال احمر تاکنون نتوانسته است هیچگونه کمک نقدی دریافت کند و حتی اعلام رسمی و علنی آن‌ها که بار‌ها اعلام کرده اند ما راه‌هایی را برای دریافت چنین کمک‌هایی باز کرده‌ایم، راه به جایی نبرده است. موسوی گفت: فشار روانی و تبلیغاتی سنگینی که آمریکا با این تحریم‌های غلط بر مراکز مالی و بانک‌های جهان اعمال کرده، آن‌ها را در دریافت و ارسال این کمک‌ها به ایران با مشکل روبرو کرده است. وی افزود: خوشبختانه در داخل کشور مردم و نهاد‌های مختلف اعم از دولتی، خصوصی، شرکت‌ها و نیرو‌های نظامی کمک‌های بی شائبه خود را از ملت و مردم عزیز ما دریغ نکرده اند که این کمک‌ها در کنار سایر کمک‌های خارجی بسیار بزرگ و قابل تقدیر است. موسوی با بیان اینکه اتکای اصلی ما در این حوادث به داخل بوده است، گفت: مجموعه وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌های ما توانسته‌اند با سازوکار‌هایی که در اختیار دارند برخی کمک‌های کشور‌های داوطلب را به داخل کشور ارسال کنند و این همکاری‌ها ادامه دارد تا انشاء الله تا آنجا که مقدور است بتوانیم از آلام مردم سیل زده و مصیبت زده بکاهیم.

* ادعای آمادگی آمریکا برای مذاکره بیشتر به شوخی شبیه است
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: با توجه به بدعهدی، بدقولی و قلدرمآبی آمریکا، راه هرگونه مذاکره بسته است. موسوی در خصوص سخنان اخیر برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درباره اعلام آمادگی آمریکا برای مذاکره با ایران افزود: سؤال ما هم این است که کدام مذاکره؟ وی گفت: مگر ما با آمریکایی‌ها به مدت دو و نیم سال مذاکره نکردیم، مذاکراتی که بیش از ۲۰۰ صفحه توافق انجام شد که آمریکایی‌ها بخش اصلی آن بودند، از طرفی مذاکراتی انجام شد که نتایج و جمع بندی آن بخشی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد شد.

*راه هرگونه مذاکره با آمریکا بسته شده است
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: با این سابقه و رویکردی که آمریکایی‌ها از آن صحبت می‌کنند، راه هرگونه مذاکره با توجه به بدعهدی، بدقولی و قلدرمآبی آنها بسته شده است. موسوی افزود: آمریکا وارد مذاکره‌ای شد که نتیجه آن به زعم دولت ترامپ مثبت نبود و تحلیل آن‌ها این است که در این مذاکرات سر آن‌ها کلاه رفته است، اما براساس قوانین و مقررات حقوق بین‌الملل و نظام بین‌الملل این موضوع هیچگاه دلیل نمی‌شود که دولتی زیر تعهدات دولتی دیگر بزند، به دلیل اینکه مذاکرات خوب نبود و یا به نفع آن‌ها نبوده است. وی با بیان اینکه فکر می‌کنم صحبت‌های هوک بیشتر به شوخی شبیه است، گفت: نه ایران درخواست مذاکره آن‌ها را جدی می‌گیرد و خودشان می‌دانند که این درخواست آن‌ها جدی نیست. سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: اگر آمریکایی‌ها اهل مذاکره و توافق بودند، برجام بهترین مذاکره و توافقی بود که می‌توانست همه کشور‌ها را به مقصد واحد برساند.

* آمریکا ۴۰ سال است به تحریم و ما هم به مقاومت و دور زدن تحریم‌ها عادت کرده‌ایم
موسوی درباره اعلام مواضع آمریکا و عدم تمدید برخی معافیت‌های نفتی افزود: آمریکا ۴۰ سال است که به تحریم و ما هم به مقاومت و دور زدن تحریم‌ها عادت کرده‌ایم. وی گفت: ما انتظاری جز این از آمریکا نداشتیم، زمانی هم که با آمریکایی‌ها مذاکره می‌کردیم، مذاکرات بر پایه عدم اعتماد و پیش بینی چنین شرایطی این مذاکرات جلو رفت.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: با تغییر دولت در آمریکا و دولت جدید، ماهیت اصلی و واقعی آمریکا را نشان داد و ما به این جمع بندی رسیدیم که با این دولت و کشور، نه تنها نمی‌شود مذاکره کرد بلکه حتی نمی‌شود در مورد کوچکترین مباحث بین المللی با آن‌ها صحبت کرد و در تعامل بود. موسوی با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام با اهداف مختلفی انجام شد، گفت: یکی از اهداف آن‌ها این بود که منتظر بودند جمهوری اسلامی ایران واکنش احساسی و یا غیرمترقبه‌ای انجام دهد تا آن‌ها و جنگ طلبانی که فعلاً در آمریکا روی کار هستند به اهداف مدنظرشان برسند. وی افزود: در کنار جنگ طلبان و تندرو‌ها در آمریکا، رژیم صهیونیستی که چیزی جز نابودی ایران و تشتت در ملت ایران و نیز برخی کشور‌های مرتجع منطقه که حضور ایران را به عنوان قدرت منطقه‌ای و جهانی و با نفوذ برنمی‌تابند، قرار دارند.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این‌ها فرصت را در این شرایط جدید مغتنم شمردند و با حضور تندرو‌ها و جنگ طلبان در هیأت حاکمه آمریکا، قدم‌هایی را طراحی کردند که اولین گام آن خروج از برجام و سپس بازگشت تحریم‌های یکجانبه و غیر قانونی آمریکا بود. موسوی افزود: باید گفت تحریم‌هایی که از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده هیچ پشتوانه حقوقی و بین‌المللی ندارد و کاملا غیر قانونی است. وی با بیان اینکه هیچ کشوری به لحاظ حقوقی، بین‌المللی و قانونی مجاز به تبعیت از این تحریم‌ها نیست، گفت: تحریم از سوی یک کشور قلدر علیه کشوری مستقل است، کما اینکه بعد از اعلام خروج آمریکا از برجام شاهد بودیم که هم شرکای ایران در برجام و هم بسیاری از کشور‌های مستقل در جهان، از آن  تبعیت نکردند بلکه اعلام انزجار و آن را محکوم کردند و از جمهوری اسلامی ایران خواستند که در برجام باقی بماند.

* شرکای برجامی ما نتوانسته‌اند به تعهداتشان عمل کنند
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: البته شرط ایران نیز بهره مندی از مزایای اقتصادی و منافع برجام بود که متاسفانه تاکنون آنچه که باید و شاید محقق نشده و شرکای برجامی ما به ویژه اروپایی‌ها، یا نخواسته و یا نتوانسته‌اند علیرغم شعار‌ها، لفاظی‌ها و اعلام آمادگی که مطرح می‌کردند رفتار کنند. موسوی با بیان اینکه این رفتار باعث شد آمریکایی‌ها جری‌تر شده و گام به گام جلو بیایند، گفت: معافیت‌هایی که اخیرا برای خرید نفت از ایران لغو کرده‌اند در همین راستا است.، البته این اقدام چیز جدیدی نیست، زیرا تمام این تحریم‌هایی که در حال حاضر مطرح است در روزی که آقای ترامپ و رژیم آمریکا از برجام خارج شد عملا اعمال شد و برگشت و اینها با هدف تاثیرگذاری بر افکار عمومی در داخل کشور است، سعی کردند این تحریم‌ها را به صورت مرحله‌ای اعلام کنند تا اثرات خاص خود را داشته باشد.

* امیدواریم مشتریان نفت ایران در عمل هم جلوی یکه‌تازی‌های آمریکا بایستند
وی در ادامه با اشاره به عدم تمدید معافیت نفتی ایران افزود: باید ببینیم که مشتریان نفت ما در دنیا چه برخوردی با این تصمیم آمریکا می‌کنند، همانگونه که تحریم‌ها غیرقانونی و یکجانبه و بی اساس و براساس قلدری آمریکا بوده و معافیت‌هایی که لغو کردند نیز در این راستا است، ضمن اینکه ارزش حقوقی و بین‌المللی ندارد، امیدواریم مشتریان نفت ایران همانطور که برخی از آنها تاکنون در مقابل یکه تازی‌ها و قلدرمآبی آمریکا در کلام ایستادند، در عمل هم ایستادگی کنند چرا که هم منافع ما و آنها و به طور کلی منافع جهان در این است که بالاخره یک جایی یکجانبه‌گرایی و قلدرمآبی آمریکا باید زیر سؤال برود، محکوم شود و جلوی آن گرفته شود. موسوی در پایان در پاسخ به این سؤال که مواضع کشور‌های خریدار نفت ایران از جمله چین و هند به این تحریم‌ها چه بوده است، گفت: این را دوستان وزارت نفت ما بهتر می‌توانند پاسخ دهند، اما تا آنجا که خبر داریم، مشتریان اصلی نفت ما با این تصمیم مخالفند و باید ببینیم در عمل چه اتفاقی خواهد افتاد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close