اخبار ایران

تحلیل معاون وزارت اطلاعات از پس و پیش دیماه ۹۶

روزهای بروجرد- یکی از معاونان وزارت اطلاعات روز چهارشنبه ضمن اشاره به پیشنهاد «امتیازات فرابرجامی» بخشی از هیات حاکمه‌ی آمریکا به ایران، و با ارائه‌ی گزارش و تحلیلی از وضعیت کشور از دیماه ۹۶ تاکنون، گفت که پیشنهاد در نظر گرفتن «سخنگو» برای وزارت اطلاعات در دست بررسی است.

به گزارش انصاف نیوز از این جلسه که با حضور جمعی از نمایندگان رسانه‌ها به مناسبت آخرین روز هفته‌ی این وزارتخانه برگزار شد، او گفت که به نظرش تغییر در مناسبات وزارت اطلاعات و رسانه‌ها لازم است؛ در حالی که ایران در وضعیت باثبات و امن به سر می‌برد اما خبرهای حوزه‌ی امنیتی به گونه‌ای است که بیشتر فضای جامعه را مخدوش می‌کند و مخاطب تصور می‌کند که انگار وضعیت مطلوب نیست.

این مقام ارشد وزارت اطلاعات سپس درباره‌ی تحریم‌های جدید آمریکا با بیان اینکه آمریکا، اسرائیل و عربستان در خط مقدم فشارها هستند، به سه راهبرد آنها اشاره کرد: مقابله و محدودسازی نقش ایران در منطقه و ضربه به «خط مقاومت»، محدودسازی و مقابله با توان موشکی و صنعت هسته‌ای به عنوان یکی از راه‌های تولید قدرت، ایجاد و تبدیل بحران در داخل از طریق تبدیل مسایل اقتصادی و اجتماعی به بحران امنیتی.

او گفت که آنها از رشد هژمونیک ایران به ضرر آمریکا احساس ناراحتی می‌کنند و برای همین می‌خواهند نفوذ ایران را کاهش دهند. اسرائیل تا حدود دو سال پیش ایران را به عنوان تهدید دور می‌دانست اما حالا ایران را تهدیدی نزدیک احساس می‌کند. عربستان نیز وقتی روندهای منطقه‌ای را می‌بیند، می‌گوید که اگر غافل شویم بعدی نوبت ماست. لذا برخوردهای این جریان همگی از موضع انفعال است.

پیش و پس از دیماه ۹۶

معاون وزارت اطلاعات درباره‌ی حوادث دیماه سال ۹۶ گفت: در دیماه ۹۶ که از مشهد شروع شد، آمریکایی‌ها و همسوهایشان پیش‌بینی می‌کردند که نارضایتی وجود دارد و محبوبیت دولت هم کاهش پیدا کرده، اما تصور نمی‌کردند که در آن مقطع اتفاقی بیافتد. البته آنها هیچ نقشی در ایجاد دی ۹۶ نداشتند اما بعد از آن بلافاصله فراخوانی در واشنگتن دادند و در جلسه‌ای بررسی کردند که حالا چه باید کرد. در آن جلسه گفتند که حوادث دی ۹۶ مثل آتش شومینه بود که باید به کل ساختمان گسترش داده شود. می‌گفتند باید تلاش کنیم که اعتراضات را به کل جامعه گسترش بدهیم و با خیابان‌های شلوغ مواجه شویم.

او درباره‌ی چند حادثه‌ای که ناشی از حوادث دیماه بود، گفت: یکی خروج ترامپ از برجام. یکی تشکیل گروه اقدام ایران که ساماندهی شد برای هماهنگی سیا، خزانه‌داری و وزارت خارجه‌ی آمریکا برای هجمه به ایران. برآیند آنها یک «تابستان داغ» بود با توجه به افزایش نرخ دلار و اعتراضاتی که در جریان بود. برای همین موضوع مذاکره را مطرح کردند.

این مقام امنیتی سپس به برخی هزینه‌ها برای عملیاتی کردن فشارها اشاره کرد، از جمله تولید محتوا در فضای مجازی و هزینه‌هایی که برای تقویت و گسترش فیلترشکن‌ها شده است؛ فیلترشکن‌هایی مثل سایفون که به غیر از تسهیل دسترسی به فضای مجازی، اطلاعات کاربران را هم جمع آوری و تحلیل می‌کند.

او می‌گوید که سایفون از یکی دو میلیون کاربر قبل از فیلتر تلگرام، به ۳۰ میلیون کاربر رسید که اکثر آنها ایرانیان بودند. او ضمن پیچیده خواندن موضوع فیلترینگ تلگرام، اما گفت که فیلترینگ انجام شده هم اصولی نبوده است.

معاون وزیر اطلاعات با بیان اینکه علی رغم نوسانات ارزی و اعتراضاتی از جمله هفت تپه و کارگران پالایشگاهی، کامیون‌داران و دیگر مسایل خوزستان «اما تابستان اتفاقی نیافتاد»، ادامه داد: به تحریم‌های ۱۳ آبان امیدوار بودند که باز هم اتفاقی نیافتاد. می‌خواستند که ۲۲ بهمن هم نقطه عطف اعتراض گسترده‌ای شود با تصویر سازی‌هایی از جمله با بزرگنمایی دوران پهلوی و نیز این ادعا که ضعف‌های اقتصادی به دلیل هزینه‌ی ایراد در جبهه‌ی مقاومت است.

این مقام ارشد امنیتی تشتت در هیات حاکمه‌ی آمریکا را بی‌سابقه خواند و برای مثال به جریانی اشاره کرد که معتقد به فشار برای به زانو درآوردن ایران است و جریانی که پیام داده اگر به پای میز مذاکره بیایید؛ حتی حاضریم امتیازاتی فرابرجامی هم بدهیم.

او تصریح کرد که تمام نیروهای مختلف در نهادهای تصمیم‌گیر در حال رسیدن به یک سیاست واحد برای چگونگی «مقابله‌ی هوشمندانه» و به دور از احساسات هستند با هدف سخت کردن امکان عملی تحریم جدید نفتی.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close