اخبار بروجرد

«بیشه‌دالان» چشم به راه پایان روزهای بی‌مهری/ تالاب نیمه جان، جانی تازه می‌گیرد

روزهای بروجرد- بیشه دالان یکی از تالاب‌های بروجرد است که که طی سال‌های گذشته رنج‌های بسیاری را به خود دیده تا اینک خسته از نامهربانی‌ها، چشم به راه معجزه‌ای برای حیات دوباره است.

به گزارش فارس، امروز و پس از سال‌ها چشم‌انتظاری بالاخره جلسه‌ای با محوریت واگذاری تولی‌گری تالاب بیشه دالان این شهرستان برگزار شد.

بیشه دالان یکی از تالاب‌های لرستان است که طی سال‌های گذشته رنج‌های بسیاری را به خود دیده تا اینک خسته از نامهربانی‌ها، چشم به راه معجزه‌ای برای حیات دوباره است.

پس از مدت‌ها امروز و در جلسه‌ای موضوع واگذاری تولی‌گری این تالاب به اداره‌کل محیط زیست لرستان نهایی شد، تا از این پس این اداره مسوول حفظ، احیاء و نگهداری این تالاب ارزشمند باشد.

دست به گریبانی با چالش‌هایی که تمامی ندارند

رییس اداره محیط زیست طبیعی اداره‌کل محیط زیست لرستان گفت: در بهترین شرایط سالانه تولید آب در حوزه آبریز تالاب بیشه دالان بروجرد بیش از ۹۰ میلیون مترمکعب است.

امیر زند اظهار کرد: مساحت اولیه این تالاب ۹۱۳ هکتار بوده که بخش‌هایی از آن به ساکنان روستاهای مجاور واگذار شده و بخش‌هایی نیز در تصرف عدوانی اهالی است.

وی با اشاره به مهمترین مشکلات پیش روی این تالاب بیان کرد: توسعه باغات بالادست در محدوده ونایی، توسعه کشاورزی محصولات پر آب‌بر، تخلیه و برداشت آب‌های ورودی از طریق زهکش‌ها و پمپاژهای غیرقانونی بخشی از مهمترین چالش‌هایی است که تالاب بیشه دالان با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. 

رئیس اداره محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست لرستان عنوان کرد: تغییر اقلیم و کاهش دبی آب، لایروبی و تعمیق بستر رودخانه و افزایش برداشت‌ها توسط روستاهای اطراف و بالادست و نقش آن در کاهش آورد رودخانه از دیگر چالش های تالاب است.

زند خاطرنشان کرد کرد: از سویی در کنار توسعه زهکشی‌ها در بالادست، ورود فاضلاب‌ها، زباله‌ها و فضولات دامی به تالاب به تهدیدی برای حیات آن تبدیل شده است.

وی افزود: همچنین آتش‌سوزی‌های پایان فصل خشک توسط کشاورزان آسیب‌های قابل توجهی را به درختچه‌ها، درخت‌ها و نیزارهای تالاب وارد کرده است.

رئیس اداره محیط زیست طبیعی اداره‌کل محیط زیست لرستان در خصوص نقش مسائل اجتماعی تالاب‌نشینان و تاثیر آن بر حیات بیشه دالان گفت: ترجیح عمومی اهالی حاشیه تالاب خشکاندن و تبدیل آن به اراضی کشاورزی است.

زند با اشاره به مناقشات تالاب‌نشینان بر سر آب و زمین، ادامه داد: در کنار مشکلات مدیریتی، باید از عدم تنوع مشاغل و وابستگی بالای مشاغل موجود به منابع آبی تالاب به عنوان یکی دیگر از چالش‌ها و تهدیدهای پیش روی آن یاد کرد.

حفظ منافع جوامع محلی اولویت اول است

مدیرکل محیط زیست لرستان گفت: تالاب‌های استان از مهم‌ترین تالاب‌های کوهستانی غرب کشور به شمار می‌روند.

مهرداد فتحی بیرانوند اظهار کرد: دو تالاب بیشه دالان بروجرد و گری‌بلمک پل‌دختر در بین ۱۱ تالاب کشور قرار دارند که اعتباری به منظور اجرای برنامه مدیریت زیست بومی در آن‌ها ابلاغ شده است.

وی در خصوص واگذاری تولی‌گری تالاب بیشه دالان از منابع طبیعی به محیط زیست لرستان، بیان کرد: همه برنامه‌هایمان را با اولویت حفظ منافع جوامع محلی اجرایی می‌کنیم.

مدیرکل محیط زیست لرستان تاکید کرد: بر این اساس در کنار احیای تالاب‌ها، با اجرای برنامه‌های مشارکتی می‌کوشیم منافع بیشتری را برای مردم منطقه تامین کنیم، تا این تصور وجود نداشته باشد که احیای تالاب به معنای به خطر افتادن منافع مردم همجوار آن است.

فتحی بیرانوند ادامه داد: برنامه ما این است در قالب یک کار علمی و اجرایی در قالب حوزه‌هایی مانند اکوتوریسم، پرورش‌ماهی و گردشگری به دنبال تأمین منافع همسایگان تالاب‌ها باشیم.
مالکیت تالاب همچنان در اختیار منابع طبیعی است 

در ادامه مدیرکل منابع طبیعی لرستان گفت: واگذاری تولی‌گری تالاب بیشه دالان به معنای انتقال مالکیت نیست، چرا که مالکیت آن همچنان در اختیار منابع طبیعی خواهد بود.

شیرزاد نجفی با اعلام آمادگی کامل در خصوص واگذاری مدیریت این تالاب به محیط زیست اظهار کرد: از مجموع ۹۱۳ هکتار مساحت اولیه تالاب هم اکنون غیر از اراضی واگذار شده به روستاییان، بخش‌های در تصرف محیط زیست و اراضی تصرف شده قریب ۶۴۳ هکتار باقی مانده است.

احیای بیشه دالان‌؛ یک تیر و چند نشان

در ادامه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان گفت: با واگذاری مدیریت بیشه دالان، محیط زیست مسوولیت حفاظت، نگهداری و احیاء تالاب و برخورد با متصرفین غیر قانونی را بر عهده دارد.

گودرز امیری اظهار کرد: از مجموع اراضی تالاب به استثنای ۱۱۶ هکتار در گذشته به مردم واگذار شده و ۷۷ هکتار دیگر از طریق منابع طبیعی باید تعیین تکلیف شود، مابقی اراضی تحویل اداره‌کل محیط زیست لرستان خواهد شد.

وی عنوان کرد: محیط زیست باید تضمین بدهد طرح مورد نظر برای این تالاب را ظرف سه ماه آینده نهایی، تصویب و اجرایی کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان افزود: با اجرای این طرح می‌توان در سطح شهرستان و استان اعتباراتی را برای تالاب در نظر گرفت.

امیری تاکید کرد: با حفظ و احیای هر چه بیشتر این تالاب می‌توان برنامه‌هایی را در حوزه‌های گردشگری، آبزی‌پروری و صنعت توریسم برای جوامع محلی مجاور آن اجرا کرد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close