اخبار بروجردویژه ها

پل رودکی بروجرد معطل اعتبار

روزهای بروجرد- با گذشت ۶ سال از آغاز عملیات اجرایی پل رودکی بروجرد، این پروژه هنوز تکمیل نشده است. این پل در ورودی شهر بروجرد واقع شده است و قرار بود در یک بازه زمانی ۱۸ ماهه به بهره‌برداری برسد اما به دلیل کمبود اعتبار و برخی مشکلات اجرایی، تکمیل آن به تعویق افتاده است.

با وجود قول استاندار سابق مبنی بر تکمیل پل رودکی بروجرد در سال ۹۵، همچنان در مسیر بهره‌برداری از این پروژه بزرگ شهری موانع مالی دیده می‌شود که تکمیل آن را به تعویق انداخته است.تکمیل پل رودکی نقش بسزایی در کاهش بار ترافیکی ۲ خیابان بسیج و رودکی بروجرد دارد و ضمن روان کردن ترافیک در این منطقه از شهر، گامی مهم برای توسعه شهری به شمار می‌رود و به همین منظور لزوم تسریع اجرای آن بیش از پیش احساس می‌شود.

پروژه‌ای که رها شد

در این زمینه یکی از شهروندان بروجردی در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: پل رودکی به یک پروژه با پیشرفت کاری کند تبدیل شده و سال‌هاست به حال خود رها شده و هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

«برزو زندی» می‌افزاید: بروجرد شهری قدیمی و دارای سابقه زیاد شهری در میان شهرهای لرستان است و شایسته نیست تکمیل پروژه‌ای همانند پل رودکی که قرار بوده بار ترافیکی مناطقی از آن را کاهش دهد ۶ سال طول بکشد.

وی عنوان می‌کند: مسئولین زیادی برای تکمیل این پل قول داده‌اند اما این قول‌ها هیچ‌کدام محقق نشده و متاسفانه به دلایلی که معلوم نیست، روند اجرای پروژه طولانی شده است.

زندی با اشاره به بار ترافیکی حاصل از اجرای پروژه پل رودکی بروجرد ادامه می‌دهد: محوطه کارگاهی این پروژه محصور و پیرامون آن فنس‌کشی شده است و همین باعث شده است پروژه‌ای که قرار بوده با افتتاحش بار ترافیکی را کاهش دهد، خودش عامل ترافیک سنگین شود.

ضرورت تدوین برنامه زمان‌بندی 

یکی دیگر از شهروندان بروجردی می‌گوید: روند اجرای پروژه پل رودکی طولانی شده است و معلوم نیست این پل چه زمانی به بهره‌برداری خواهد رسید.

«امین سروندی» می‌افزاید: به نظر می‌رسد مسئولین شهرستان و استان چون اعتبار مورد نیاز را در دسترس ندارند، نمی‌توانند زمانی دقیق را برای بهره‌برداری از این پل اعلام کنند و اگر این‌گونه کار پیش برود، تا چند سال دیگر نیز باید کار اجرای پروژه ادامه پیدا کند.

میزان پیشرفت پروژه

فرماندار ویژه بروجرد و معاون استاندار لرستان نیز در گفت‌و‌گو با همشهری بیان می‌کند: عملیات اجرایی پل رودکی یا شهدای دانش‌آموز بروجرد در تیرماه ۹۲ آغاز شد و با گذشت ۶ سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

«عبدالرحیم رحیمی» می‌افزاید: کل سازه پل تاکنون ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته در حالی که یکی از پروژه‌های اولویت‌دار شهرستان بروجرد است و در تکمیل آن استانداری اهتمام ویژه‌ای دارد اما هنوز به جایی نرسیده است.

کمبود اعتبارات؛ دلیل طولانی شدن کار

رحیمی با بیان این‌که کمبود اعتبار دلیل اصلی‌ طولانی شدن روند اجرای پروژه بوده است، ادامه می‌دهد: پیگیری‌های لازم برای تزریق اعتبار در حال انجام است تا هرچه سریع‌تر پروژه تکمیل شود و پل به بهره‌برداری برسد.

وی می‌گوید: تکمیل نمای پل حدود ۸ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تاکنون استانداری ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای اجرای آن هزینه کرده است.

عقد قرارداد با پیمانکار جدید

فرماندار ویژه بروجرد می‌گوید: پیمانکار قبلی پروژه قراردادش به اتمام رسیده و به تعهداتش عمل کرده است. این پیمانکار چون توان مالی برای ادامه کار در بخش‌های هزینه‌بر پروژه را نداشت، تمایلی به ادامه کار طی قرارداد جدید نداشت و به همین علت کار به پیمانکاری دیگر سپرده شد.

وی با بیان این‌که استانداری از صفر تا صد تامین اعتبار پل رودکی یا شهدای دانش‌آموز بروجرد را تقبل کرده است، بیان می‌کند: این پروژه بزرگ است اما با تزریق اعتبار مورد نیاز و نظارت مستمر بر روند اجرا به دنبال تکمیل آن هستیم.

 شتاب گرفتن پروژه با تزریق اعتبار

همچنین، معاون عمرانی استاندار لرستان در این زمینه می‌گوید: پل رودکی یا تقاطع غیرهم‌سطح شهدای دانش‌آموز بروجرد پروژه‌ای در حوزه شهری است که در ورودی شمالی این شهر قرار دارد.

«احمد مرادپور» اظهار می‌کند: وقتی این پروژه در تیرماه ۹۲ آغاز شد، براساس پیش‌بینی‌های مسئولان وقت، قرار بود طی یک برنامه زمان‌بندی با رقمی حدود ۱۰ میلیارد تومان اجرا شود.

وی ادامه می‌دهد: اما به دلیل کمبود اعتبار روند اجرای آن طولانی شده و همین امر نیز رقم مورد نیاز برای تکمیل کل کار را در قیاس با رقم مورد نیاز در آن سال‌ افزایش داده است. بنابراین، پروژه‌ای که می‌توانست با رقمی کمتر از ۱۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری برسد امروز برای تکمیل، علاوه بر اعتبارات هزینه‌شده، حدود ۸ میلیارد تومان دیگر هم نیاز دارد.

هدف از اجرای پروژه

مرادپور اظهار می‌کند: هدف از اجرای پروژه کاهش بار ترافیکی خیابان‌های رودکی، ۴۵ متری بسیج و بلوار شهرداری بروجرد است. این پل طولانی‌ترین پل روگذر لرستان خواهد بود.

معاون امور عمرانی استاندار لرستان می‌گوید: طول پل ۳۰۰ متر است و با ساخت آن خیابان ۴۵ متری شهرداری به خیابان ۴۵ متری شهرداری وصل خواهد شد. از آنجا که خیابان رودکی مسیر دسترسی به محور کمربندی، گلزار شهدا و آرامستان دارالسلام بروجرد است، بار ترافیکی این مسیرها نیز کاهش می‌یابد و تردد وسایل نقلیه تسهیل می‌شود.

وی می‌افزاید: برای نصب عرشه پل ۴ میلیارد تومان و برای ابنیه پروژه ۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. براساس قرارداد منعقدشده با یکی از شرکت‌های بزرگ ماشین‌سازی اراک، مقرر شده است عرشه این پل در آنجا ساخته شود.

معاون عمرانی استاندار می‌گوید: الان نیمی از این اسکلت روی پایه‌های پل قرار گرفته و با تامین اعتبار مورد نیاز، باقیمانده عرشه روی آن نصب خواهد شد. با نصب کامل عرشه که ۴۵ درصد کل کار است، روند پروژه شتاب خواهد گرفت و امیدواریم در سریع‌ترین زمان ممکن این پروژه را به سرانجام برسانیم.

فاطمه حافظی-همشهری

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close