لرستانویژه ها

افزایش ۳۰درصدی مصرف آب در لرستان با وجود کاهش ۲۳ درصدی آب سدهای استان

روزهای بروجرد- همزمان با شروع فصل گرما و سابقه شیوع ویروس کرونا، استفاده از آب شرب به میزان قابل توجهی افزایش یافته است که اگر با رعایت الگوی مصرف همراه نباشد شاهد بحران کم آبی در لرستان خواهیم بود.

به گزارش ایرنا با شروع فصل گرما مصرف آب شرب در شهر و روستاهای لرستان به دلیل استفاده از کولرهای آبی چند برابر افزایش می یابد که این مساله باتوجه به شیوع ویروس کرونا و همچنین کاهش بارندگی ها به یک چالش مهم تبدیل شده است.

به گفته کارشناسان بهینه مصرف کردن آب شرب و پرهیز از افزایش مصرف بی رویه می تواند تابستان بدون چالش کم آبی را به همراه داشته باشد در غیر اینصورت ممکن است در برخی مناطق شهری و روستایی لرستان که مشکلات زیرساختی دارند، کم آبی و بحران قطعی را تجربه کنیم.

تعداد مشترکان آب شهری در استان لرستان ۴۱۸ هزار مورد و آب روستایی بیش از ۱۴۰ هزار مورد است که هرکدام از مشترکین با مصرف بهینه آب و صرفه جویی در فصل گرما می توانند به شرکت آب و فاضلاب در تامین آب شرب کمک کند.

از طرفی ذخیره و تامین آب شرب، صنعت، کشاورزی، گردشگری، تولید برق و کنترل سیلاب از اهداف ایجاد سدها می‌باشد که در طول تاریخ نیز یکی از زیرساخت های توسعه و پیشرفت همه جانبه مناطق محروم محسوب شده اند.

اکنون ۱۵ سد در استان لرستان با اهداف مختلف برقابی و تامین آب شرب، صنعت، کشاورزی، کنترل و مهار سیلاب و گردشگری در دست ساخت است و بنابر اعلام شرکت آب منطقه‌ای حجم کل مخازن سدهای استان ۲۰۸.۷۱ میلیون متر مکعب می‌باشد.

سدهای رودبار، بختیاری، کزنار، خان آباد، حوضیان و عالی محمود الیگودرز، آبسرده و شهید بروجردی شهرستان بروجرد، کمندان ازنا، مروک دورود، تاج امیر نورآباد، مخمکوه و زیبامحمد خرم آباد و تنگ معشوره نیز از جمله طرح های در دست ساخت لرستان هستند.

۳۰میلیون مترمکعب آب در لرستان مصرف شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان به ایرنا گفت: ۲ ماهه نخست امسال ۳۰ میلیون مترمکعب آب در این استان مصرف شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش مصرف گزارش شده است.

حمیدرضا کرموند گفت: از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه گذشته) تا فروردین ماه امسال ۳۴۲ میلی متر بارندگی در لرستان ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد و نسبت به بلند مدت ۳۵ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: تلاش خواهیم کرد که قطعی آب شرب ناشی از کم آبی در لرستان نداشته باشیم اما در صورت عدم مصرف بهینه و صرفه جویی، مشکلاتی در بسیاری از مناطق که زیرساخت مناسبی ندارند بوجود خواهد آمد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان‌ اظهار کرد: عمده مصرف آب در دنیا و کشور در بحث کشاورزی می باشد اما مصرف آب شرب با توجه به منابع تامین آن اهمیت دارد همچنین در لرستان با توجه به اینکه از نعمت سدها برای تامین آب شرب پایدار شهر و روستاها محروم بوده‌ایم، امسال در هشت شهر استان با تنش آبی مواجه هستیم و لزوم مصرف بهینه و صرفه‌جویی بیش از پیش احساس می‌شود.

کرموند با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۶۰ میلیون مترمکعب آب در این استان مصرف شد گفت: به مردم لرستان توصیه می شود دستورات لازم در مدیریت مصرف آب را اجرا کنند در غیر اینصورت احتمال بروز کم آبی در برخی نقاط وجود دارد بنابراین انتظار داریم با رعایت صرفه جویی و کاهش حداقل ۲۰ درصدی مصرف آب، همکاری کنند تا از این شرایط و فصل گرما عبور کنیم.

وی با بیان اینکه به تمامی مشترکین توصیه می شود که از آب شرب فقط برای مصارف آشامیدنی و بهداشتی استفاده کنند افزود: مردم وسایل سرمایشی مانند کولرهای آبی را بررسی و از نشت آنها جلوگیری نمایند و از آبیاری باغات و استفاده از آب شرب برای دام ها خودداری شود.

وی بیان کرد: اکنون در هیچکدام از شهر و روستاهای لرستان مشکلی در خصوص کمبود و یا افت فشار آب گزارش نشده است اما در بسیاری از روستاها از آب شرب به‌عنوان مصارف کشاورزی و دامداری استفاده می کنند که تقاضا داریم از این امر اجتناب و از استفاده غیرضروری آب آشامیدنی خودداری کنند.

کرموند گفت: الگوی مصرف در هر دوره زمانی ۴۵ روزه برای هر خانوار ۲۰ مترمکعب می‌باشد که از مشترکان تقاضا داریم نسبت به تجهیز شیرآلات خود به کاهنده‌های مصرف آب اقدام کنند همچنین برای شستن هر خودرو ۶۰۰ لیتر آب شرب مصرف می‌شود که در صورت بسته بندی کردن این میزان در بطری‌های آب معدنی، بیش از هشت میلیون ریال درآمد کسب می‌شود.

وی ادامه داد: نصب نکردن سایه بان بر روی کولر نیز باعث تبخیر آب به میزان ۱۰ الی ۱۵ درصد می شود بنابراین مردم باید نکات قابل کنترل را انجام دهند.

ذخیره سدهای لرستان ۲۳ درصد کاهش یافت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان نیز گفت: ۵۷ درصد حجم مخزن سدهای این استان پر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد کاهش یافته است و اکنون حجم کل مخزن سدهای مروک، ایوشان، تنگ هاله، خان‌آباد، کزنار و حوضیان ۲۰۸.۶۹ میلیون متر مکعب و معادل ۵۷ درصد ظرفیت ذخیره سازی آنها است.

داریوش حسن نژاد افزود: حجم آب موجود در مخازن نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد کاهش دارد و مجموع آب ورودی‌ سدهای استان ۱.۹۴ متر مکعب در ثانیه است.

وی با بیان اینکه خروجی سدهای لرستان ۲۷۰ لیتر بر ثانیه گزارش شده است گفت: با توجه به اینکه حجم آب ورودی سدهای استان به کمتر از ۲ متر مکعب در ثانیه رسیده است ضرورت دارد کشاورزان از کشت محصولات آبدوست پرهیز و الگوی کشت را رعایت کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان اضافه کرد: در حال حاضر احداث ۳۶ سد با ظرفیت ذخیره ۵۱۰ میلیون مترمکعب برای این استان در حال مطالعه و بررسی است.

حسن نژاد افزود: در حال حاضر ۱۶ سد در حوضه دز با حجم مخزن ۲۰۰ میلیون مترمکعب و ۲۰ سد در حوضه کرخه با حجم ۳۱۰ میلیون مترمکعب در حال مطالعه است که با عملیاتی شدن همه آن‌ها ۵۱۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت آبی لرستان اضافه خواهد شد.

وی گفت: متوسط تولید و خروجی آب سطحی ۲ حوضه آبریز کرخه (سیمره، کشکان و مولاب) و کارون بزرگ (سزار و بختیاری) در دراز مدت به ترتیب هفت میلیون و ۹۷۴ هزار مترمکعب و ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب است.

وی اضافه کرد: مصارف آب زیرزمینی و سطحی لرستان در حوضه آبریز کرخه ۶۰۷.۹ میلیون مترمکعب است که در بخش کشاورزی ۵۱۴.۸ میلیون متر مکعب، صنعت ۱۱.۳ و شرب ۸۱.۸ میلیون مترمکعب مصرف می‌شود.

حسن‌نژاد اظهار داشت: مصارف آب زیرزمینی و سطحی در حوضه آبریز کارون نیز ۵۸۶.۲ میلیون مترمکعب شامل بخش کشاورزی با ۵۱۵.۱ میلیون متر مکعب، صنعت ۱۶.۹ و شرب ۵۴.۲ میلیون مترمکعب است.

۲ سد در لرستان تا پایان فعالیت دولت تدبیر و امید آبگیری می‌شود

استاندار لرستان گفت: سدهای “کمندان” در شهرستان ازنا و “تاج امیر” دلفان تا پایان فعالیت دولت تدبیر و امید آبگیری می‌شود.

سید “موسی خادمی” اظهار داشت: در دولت یازدهم و دوازدهم اتفاقات مهم و مثبتی در لرستان شکل گرفت که از جمله آنها ساخت سدهای کمندان ازنا و تاج امیر دلفان بود که در تحولات منطقه بسیار موثر خواهند بود.

وی گفت: لرستان در تقسیم بندی کشوری جزو استان‌های کمتر توسعه یافته محسوب می شود و نگاه دولت تدبیر و امید جبران عقب ماندگی های تاریخی این استان بوده است.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه بسیاری از برنامه ها در دولت به نتیجه مطلوب رسید گفت: همچنین در دولت تدبیر و امید تعداد زیادی از سدهای کوچک نگهدارنده آب در بخش آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی ایجاد شد.

خادمی ادامه داد: برخی از سدهای لرستان مانند مخمل کوه خرم آباد، آبسرده و شهید بروجردی بروجرد که از ردیف‌ اعتباری خارج شده بودند در این دولت مجدد به مدار و پیوست قانون برگشته و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

وی بیان کرد: سد معشوره کوهدشت نیز یکی از مطالبات تاریخی مردم لرستان می باشد که در مقطعی تخصیص آب آن صفر و از فهرست سدهای اعتباری حذف شد اما اکنون حداقل ۱۳۰ میلیون مترمکعب تخصیص آب گرفته است.

استاندار لرستان گفت: طبق پیش‌بینی‌ها قرار است یک سد با ظرفیت ۵۰۰ میلیون متر مکعب در آن مکان احداث شود که بخشی از وظیفه آن کنترل سیلاب خواهد بود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close