اخبار بروجرد

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور: بسیاری از خانه های تاریخی بویژه در بروجرد در سیل اخیر مورد تخریب قرار گرفته است

روزهای بروجرد- معاون سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: بسیاری از خانه‌های تاریخی در سیل اخیر مورد صدمه و لطمه قرار گرفته است؛ به ویژه آثار موجود در بروجرد. 

تخریب کامل سقف خانه حافظ الصحه بروجرد
محمد حسین طالبیان ادامه داد: مشکلات آب‌و‌هوایی به وجود آمده در کشور باعث کاهش سفر‌های نوروزی به خصوص در شهر‌هایی که گرفتار سیل شده‌اند، شد. در استان هایی همچون لرستان آسیب به آثاری که در مسیر سیل قرار داشت، مطرح بود؛ به ویژه آثاری چون پل‌هایی که فقط پایه‌هایی از آن‌ها مانده بود همچون پل‌های افرینه، کشکان، کلهر و گپ.
معاون ميراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: همچنین بسیاری از خانه‌های تاریخی از باران شدید مورد صدمه و لطمه قرار گرفته است؛ به ویژه آثار موجود در بروجرد. در شهر‌هایی چون شوشتر و دزفول آسیب‌ها و آثاری که به آب وابسته بود نیز مورد صدمه قرار گرفت.
طالبیان بیان کرد: در استان گلستان گنبد قابوس در اثر بالا آمدن رطوبت، بخشی از دیوار گرگان که در بستر دریاچه بوده، منطقه تاریخی در گمیشان و بخشی از پل آق قلا که خوشبختانه در مقابل سیل بسیار مقاومت داشته، مورد آسیب و لطمه قرار گرفته اند.
وی یادآور شد: خوشبختانه سال گذشته بسیاری از پل‌های استان لرستان را مورد بررسی و تقویت قرار داده ایم. همچنین در استان فارس برخی از بنا‌ها مورد آسیب قرار گرفته اما بنا‌هایی ‌که سیستم دفع سیلاب آن به خوبی عمل کرده، همچون تخت جمشید، پاسارگاد و نقش رستم مقاومت خوبی در برابر سیل‌ها داشته اند.
معاون ميراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور اظهار کرد: در استان لرستان بیش از ۵۰ میلیارد تومان به حوزه میراث فرهنگی آسیب وارد شده که در دیگر استان‌ها نیز میزان آسیب در حال تخمین است.
طالبیان اضافه کرد: قرار است که از بودجه ای که به ستاد مدیریت بحران تعلق گرفته، مقداری برای بازسازی‌ها آثار و بنا‌های تخریب شده اختصاص یابد زیرا این بنا‌ها مقاصد گردشگری فرهنگی کشور بوده و ظرفیت خیلی مهمی است.
وی در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان رضوی در خصوص تبادلات فرهنگی ایران با دیگر کشور‌ها گفت: نوروز با اشتراک بین ۱۲ کشور با مدیریت ایران در سازمان جهانی یونسکو ثبت شد که پیام این اشتراک‌سازی چیزی جز صلح، مودت و دوستی بین کشور‌ها نبوده است.
وی ادامه داد: موضوع همبستگی بین کشور‌ها از طریق مشترک سازی فرهنگ‌های آنان بسیار قابل توجه بوده است؛ اختلاف‌های زیادی در دیگر حوزه‌ها بین کشور‌ها وجود دارد اما «فرهنگ» تنها حوزه ای است که می‌تواند به صورت مشترک بین کشور‌ها فعالیت کند.
معاون ميراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور بیان کرد: برنامه‌ای که در مرز مشترک ایران و ترکمنستان با حضور هنرمندان ایرانی و ترکمنستانی و مسئولین اجرا شده، بهترین ابزار برای نزدیک سازی بیشتر ۲ کشور به یکدیگر است.
طالبیان تصریح کرد: با اختلافات به وجود آمده در حوزه‌هایی از جمله حوزه سیاسی، تلاش خواهیم کرد تا پرونده‌های مشترکی همچون نوروز در بین کشور‌ها ایجاد کنیم. در آغاز سال ۹۸ نیز ۵ مورد از میراث ناملموس خود را به یونسکو فرستاده ایم که ۴ میراث با کشور‌های سوریه، ارمنستان، تاجیکستان و ترکیه مشترک بوده است.
وی خاطر نشان کرد: با کشور سوریه در «عود»، کشور تاجیکستان در «مهرگان»، با کشور‌های ترکیه، ازبکستان و آذربایجان در «مینیاتور»، کشور ارمنستان در مراسم مذهبی «تادئوس» و ارائه مراسم یلدا به عنوان یک پرونده ملی در یونسکو به پیشنهاد گذارده ایم.
معاون ميراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور اظهار کرد: این تبادلات نتیجه تلاش کشور برای نزدیک سازی و تعامل با دیگر کشور‌هاست؛ این اشتراک سازی فرهنگی در بین مراسم و آداب‌ و رسوم آن‌ها ما را به درخت تاریخ متصل می‌کند و کشوری که به ریشه‌های درخت تاریخ متصل شود، با هیچ فشار و مشکلی از پا نمی‌افتد و از بین نمی‌رود.
طالبیان افزود: نوروز به دلیل سابقه زیادی که در فرهنگ کشور‌های منطقه دارد، بهترین ابزاری است که کشور‌ها با اتکا به آن می‌توانند زمینه صلح، تعامل، حفظ میراث فرهنگی و حفظ محیط زیست را فراهم کنند و به آن پایداری به معنای واقعی برسند.
تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close