اخبار بروجرد

عباس گودرزی: بهره برداری از سد گلرود و آبسرده خسارات سیل را کاهش می داد

روزهای بروجرد- نماینده بروجرد با اشاره به خسارات سیل اخیر لرستان و خوزستان اظهار داشت: در صورت احداث سدهای گلرود و آبسرده خطر جاری شدن آب در مناطق مختلف و تا امتداد استان خوزستان کاهش می یافت و در صورت بهره برداری از این ۲ سد خسارات تحمیلی در حال حاضر به مقدار بسیار کمتری تقلیل پیدا می کرد.

به گزارش ایرنا عباس گودرزی ضمن اشاره به لزوم اولویت بندی در امدادرسانی به شهرهای مختلف این استان و درگیر بودن شهرهای متعدد در جریان سیلاب های اخیر گفت: در حال حاضر بیشترین فوریت و اولویت باید به شهر پلدختر معطوف شود که گل و لای خانه و محل سکونت مردم را فرا گرفته و آب به وسایل و اجناس و دیگر ملزومات آنها آسیب جدی زده است و کشاورزی و زمین های زراعی را با مشکلات فراوان رو به رو کرده است. 

وی ضمن اشاره به فعالیت در خور توجه نیروها و اردوهای بسیج مردمی و جهادی و فعالیت در مناطق مختلف استان لرستان افزود: این افراد در شهرها، محله ها، کوچه ها و حتی خانه ها مشغول کمک رسانی به مردم هستند و بعضا با گروه های امدادی روبرو هستیم که یک خانه را در این استان تحویل می گیرند و گل و لای آن را تخلیه می کنند. چرا که همان طور که اطلاع دارید پس از سیل، تخلیه گل و لای از مهم ترین فوریت های امداد رسانی محسوب می شود و گل و لای اگر سفت و تثبیت شوند تخلیه و انتقال آن با زحمت و انرژی بیشتر و سنگین تری همراه است از این رو ضرورت این امر در لحظات آغازین اتمام سیل بیش از هر چیز احساس می شود.

این نماینده مجلس در بخش دیگر ضمن اشاره به فعالیت و اولویت های دولت در جریان امداد و بازسازی مناطق آسیب دیده و همچنین ایجاد بسترسازی و آمادگی لازم برای عدم تکرار این حوادث یادآور شد: در حال حاضر شهرستان بروجرد سه سد دارد که یکی از آنها به دلایل واهی از دستور کار خارج شده ، دومی به صورت قطره چکانی در حال فعالیت است و سومی که به طور کامل در حال کارکردن است با پیگیری های فراوان و پس از تخصیص اعتبار در زمان چیت چیان وزیر سابق نیرو احیای مجدد شد وحجم ذخیره آب آن افزایش پیدا کرد. 

وی همچنین درباره احیا و توجه بیشتر به امر سدسازی و احیای سدهای از کار افتاده یا نیمه کاره اظهار داشت: راه اندازی «سدگلرود» که فاز اول مطالعاتی آن در سال های گذشته رها شد می بایست دوباره در اولویت و دستور کار قرار گیرد، همچنین پروژه «سد آبسرده» که حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باید با سرعت و همت بیشتری پیگیری و اجرایی شود. گودرزی دربار اهمیت ایجاد این دو سد افزود : در صورت احداث این سدها خطر جاری شدن آب در مناطق مختلف و تا امتداد استان خوزستان کاهش می یابد و در صورت وجود و بهره برداری از این دو سد خسارات تحمیلی در حال حاضر به مقدار بسیار کمتری تقلیل پیدا می کرد.ما در مجلس بارها نشست و جلسه گذاشتیم و پیگیری های متعددی در این زمینه انجام شده ولی متاسفانه چنان که شاهد هستید نتیجه درخور توجهی صورت نگرفته است.

این نماینده مجلس همچنان در باره عدم لایروبی نهرها و خسارت های این حادثه گفت: لایروبی رودها تاثیر مهم و زیادی در بروز سیلاب دارد و در صورت لایروبی رودهای دشت سیلاخور آب کمتری به شهرهای پایین دست انتقال پیدا می کند. 

گودرزی بروجردی در بخش دیگر درباره صدمات بخش کشاورزی در شهرهای بروجرد و اشترینان بیان کرد: در حدود ۱۰ هزار هکتار از زمین کشاورزان در روستاهای بروجرد و اشترینان زیر آب رفته است و کشاورزان دچار خسارت های زیادی شده اند. در این میان دولت و متولیان امر ضمن اولویت دادن به وضعیت بحرانی شهر پلدختر درصدد پرداخت خسارت به دیگر نقاط و شهرهای استان هم باشند.

گودرزی تعداد کشته شدگان این استان را ۱۵ تن عنوان کرد و افزود: بیشتر خسارات در این استان مالی بوده است و منازل، مغازه ها، اجناس داخل مغازه ها و لوازم خانگی منازل آسیب شدیدی دیده اند که لازم است دولت محترم پس از ساماندهی و اقدامات فوری و اورژانسی درصدد جبران خسارات آنها بر آید.

وی همچنین درباره وضعیت راه ها، فرودگاه ها و وضعیت راه آهن در شهرهای مختلف این استان گفت: اکنون بیشتر راه ها در این استان به همت مسوولان باز شده است اما برخی از راه ها و جاده ها به طور کلی منهدم شده اند و نیاز به احداث راه جدید دارند. مسیر خرم آباد-پلدختر از جمله این مسیرها هستند که به کلی در اثر سیلاب ها تخریب شده اند و مردم در حال حاضر از راه های موقت و جایگزین استفاده می کنند که نیاز است در میان مدت و بلند مدت و با پیگیری ها، این وضعیت بهبود و مسیرها بازسازی و احداث دوباره شوند.

گودرزی در انتها درباره دلایل اصلی سیلاب در استان لرستان افزود: به نظر می رسد این اتفاقی طبیعی است که دوره سینوسی دارد و هرچند سال یک بار اتفاق می افتد اما این حجم از بارش ها در چند دهه اخیر بسیار کم نظیر بوده است. البته در این زمینه استانداردها هم رعایت نشده و مجوزهای غلطی نیز صادر شده است که لازم است نهادهای نظارتی نیز در این بخش ورود کنند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close