اخبار بروجرد

جلسه ستاد مدیریت بحران بروجرد؛ از انتقاد به ضعف مدیریتی مدیران تا کمبود امکانات و ماشین‌آلات

روزهای بروجرد- جلسه ستاد مدیریت بحران بروجرد در حالی برگزار شد که فرماندار این شهرستان از تعلل برخی مسوولان و کمبود ماشین‌آلات مورد برای شرایط بحرانی نیاز انتقاد کرد.

به گزارش فارس، در پی بارش‌های اخیر در سطح استان لرستان جلسه ستاد بحران در بروجرد برگزار شد.

بارش ۱۰۱ میلی‌متری باران در ۲۴ ساعت

رئیس اداره هواشناسی بروجرد با اشاره به حاکمیت سیستم بسیار فعال بارشی در منطقه، گفت: از ابتدای فعالیت این سیستم تاکنون حدود ۱۰۱ میلی‌متر باران در بروجرد باریده و حجم بسیار بالایی از آب را روانه کرده است.

بهروز یاراحمدی با اشاره به آمار مقایسه‌ای بارش‌ها اظهار کرد: در حالی از ابتدای سال زراعی گذشته تا چنین روزی در مجموع ۱۷۰ میلی‌متر باران در بروجرد باریده بود که تنها طی ۲۴ ساعت گذشته شاهد بارش ۱۰۰ میلی‌متری باران هستیم.

وی عنوان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها امروز قدری از بارش‌ها کاسته شده اما از اوایل وقت فردا مجدداً این سامانه فعال شده و بارش‌های شدیدی از جمله احتمال بارش برف را تا عصر روز سه شنبه به همراه دارد.

رییس اداره هواشناسی بروجرد ادامه داد: از جمعه شب یک سامانه بارشی فعال دیگر وارد منطقه شده و طی سه روز تا روز یکشنبه بارش‌های شدیدی را مشابه سامانه فعال کنونی به همراه خواهد داشت.

آغاز تر سالی؛ پس از ۱۱ سال

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد با اشاره به آغاز تر سالی آن هم پس از ۱۱ سال گفت: در حالی سال زراعی گذشته تا چنین روزی تنها حدود ۱۷۳ میلی‌متر بارندگی داشتیم که این میزان در سال زراعی جاری قریب ۶۶۷ میلی‌متر است.

عزت‌الله نباتی عنوان کرد: بارش‌های سال زراعی جاری تاکنون چند برابر میزان بارش‌های بلندمدت و مشابه سال زراعی گذشته بوده است.

وی با اشاره به مسدود شدن بسیاری از آبراه‌ها اظهار کرد: لایروبی نشدن رودخانه سیلاخور نقش و سهم بزرگی در آب‌گرفتگی مزارع و روستاهای اطراف آن داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد با اشاره به اینکه ۲۰ تا ۲۵ سال از لایروبی رودخانه سیلاخور می‌گذرد، افزود: بر این اساس لایروبی و مرمت دیواره رودخانه باید در دستور کار قرار گرفته و یک اولویت محسوب شود.

مشکلات را همه می‌دانند، اما خبری از اقدام نیست

در ادامه فرماندار بروجرد گفت: یکی از جملات مشترک در صحبت‌های همه مسوولان این است که عیب‌ها و نقایص را می‌دانند، اما نمی‌دانم چرا در جهت رفع آن‌ها تلاش نشده است.

عبدالرحیم رحیمی با انتقاد از نبود امکانات و ماشین‌آلات مورد نیاز در بروجرد اظهار کرد: به طور مثال چرا بنیاد مسکن با وجود جمعیت ۱۲۰ هزار نفری روستایی نباید یک لودر یا کمپرسی داشته باشد؟

وی تاکید کرد: چرا تا می‌خواهیم تکان بخوریم می‌گوییم سپاه و ارتش بیاید، در صورتی که این کارها وظیفه سازمانی هیچ‌کدام از آن‌ها نیست.

فرماندار بروجرد با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات موجود محصول عدم مدیریت صحیح است، افزود: در صورتیکه بخشداران به هشدارهای هواشناسی توجه می‌کردند، دیگر نیاز نبود امروز زیر باران به دنبال حل مسائل باشیم آن هم در شرایطی که کار چندانی از دستمان بر نمی‌آید.

رحیمی تصریح کرد: نمی‌توان جلوی حوادث غیر مترقبه را گرفت، اما می‌توان پیش از وقوع حادثه آن را پیش‌بینی کرده و اقدامات پیشگیرانه لازم را انجام داد.

وی ادامه داد: نباید تنها منتظر بمانیم که جبهه هوایی بیاید و برود و بعد از آن تمام، بلکه باید اعتبارات را برای اولویت‌های کاری مورد نیاز در نظر گرفته و هزینه کرد.

این مسوول با اشاره به اینکه بروجرد در جریان بارش‌های دیروز و امروز به مراتب وضعیت بهتری نسبت به دیگر شهرستان‌های لرستان دارد، گفت: با این وضعیت مدیریت بحران اگر جای پل‌دختر یا خرم‌آباد بودیم چه کار می‌کردیم؟

رحیمی باند انتقاد از عدم احساس مسوولیت برخی دهیاران گفت: دهیاری که دست روی دست گذاشته و تنها چشم به راه فرستادن امکانات است، فایده حضورش چیست؟

وی با انتقاد از عبور خطوط انتقال آب، گاز و مخابرات از مجاورت پل‌ها و جاده‌ها بیان کرد: زمانی که حتی حریم جاده یا پل رعایت نشده، چطور می‌توان در شرایط بحران کارها را به سرعت به پیش برد؟

نخوردیم نون گندم، دیدیم دست مردم

فرماندار بروجرد با انتقاد شدید از استاندارد نبودن بسیاری از پل‌ها، عنوان کرد: نمیدانم مهندسان روی چه حسابی طول و عرض پل‌ها را طوری تعبیه کرده‌اند که عملا کارایی ندارند.

وی در انتقادی همراه با طعنه به وضعیت پل‌ها در بروجرد و عدم ساخت آن‌ها بر پایه اصول مهندسی گفت: نخوردیم نون گندم، دیدیم دست مردم.

مدیران منتظر نظر مدیران‌کل نمانند

فرماندار بروجرد سپس خطاب به مدیران دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد: پذیرفتنی نیست که مدیری در اجرای وظایف اداره‌اش، منتظر حرف و نظر مدیرکل باشد.

رحیمی از شجاعت به عنوان یکی از اصول اولیه و اساسی مدیریت یاد و تاکید کرد: هیچ اداره‌ای حتی به اندازه یک حبه قند روی اعتبار حساب باز نکند، چرا که تنها به برنامه اعتبار می‌دهیم.

وی تصریح کرد: اولاً اعتبارات کم است، ثانیا تخصیص‌ها هم زیاد نیست، از طرفی تحت هیچ شرایطی اعتبارات را بین ادارات خرد نمی‌کنیم.

فرماندار بروجرد اظهار کرد: مدیرانی که در حوزه کاری خود برنامه داشته و اولویت‌ها را مشخص کرده باشند، اعتبار می‌گیرند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close