اخبار بروجرد

وجود ۵۰۰ خانواده چند معلولیتی در بروجرد

روزهای بروجرد– بهزیستی، سازمانی فرهنگی و اجتماعی است که برای امنیت اجتماع با حفظ ارزش‌ها و کرامت والای انسانی، مجموعه خدماتی را ارائه می‌دهد و هدف متعالی آن، توانمندسازی جامعه هدف است که هر کدام به دلیلی و به نوعی نیازمند حمایت هستند و اکنون این نهاد در شهرستان بروجرد بیش از هفت هزار نفر را تحت پوشش دارد.

ایرنا: سازمان بهزیستی برای کمک به انسان‌هایی که بنا به دلایل محیطی، اجتماعی، اقتصادی و نیز داشتن مشکلات جسمی، روانی، عاطفی، گرفتار مشکلات و دچار عدم تعادل شده‌اند تاسیس شده و با توجه به مخاطرات اجتماعی وظیفه سنگین و رسالتی تاثیرگذار در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، سلامت و امنیت اجتماع دارد.

هفته بهزیستی (۲۴ تا ۳۰ تیرماه) فرصتی است تا با واکاوی شرح وظایف این سازمان حیاتی علاوه بر آشنایی با خدمات اجتماعی در آگاه سازی مردم نسبت به بهره‌مندی مناسب گامی مفید برداشته شود نقش و اهمیت سازمان بهزیستی در سلامت و امنیت اجتماعی در خدمات این سازمان خودنمایی می‌کند.

تلاش برای حفظ خانواده‏‌های آسیب دیده و آسیب‏ پذیر، نگهداری و مراقبت و توانبخشی معلولان و آماده‌سازی آنان برای از سرگیری زندگی عادی در جامعه، توسعه پژوهش‏‌های کاربردی برای پیشگیری از معلولیت‌‏ها و آسیب‌‏های اجتماعی، بازپروری، اصلاح و ارشاد ناسازگاران و آسیب دیدگان اجتماعی، جلب مشارکت‌‏های مردمی به منظور بهبود کیفیت خدمات رسانی و حمایت از اقشار محروم و آسیب‏‌پذیر از عمده وظایف سازمان بهزیستی است.

اشتغال پایدار برای ۲ هزار و ۸۰۰ نفر از مددجویان بهزیستی لرستان

جامعه هدف بهزیستی گستردگی زیادی دارد از مهدهای کودک تا سرای سالمندان خدمات این نهاد حمایتی از قبل از تولد تا زمان سالمندی به جامعه هدف ارائه می‌شود.

بنا بر گفته مسوولان بهزیستی لرستان، هم‌اکنون ۸۰ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی استان هستند که از این تعداد ۵۴ هزار نفر معلول و مابقی زنان سرپرست خانوار و کودکان بی‌سرپرست هستند.

بیکاری مهمترین چالش در لرستان است و این مشکل در جامعه هدف بهزیستی شدت بیشتری دارد و عمده افراد تحث پوشش این نهاد حمایتی اشتغال مهمترین و اولویت دارترین مطالبه آنها است.

در راستای توجه به این مطالبه جامعه هدف بهزیستی در لرستان، مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به ایجاد اشتغال پایدار برای ۲ هزار و ۸۰۰ نفر و افزایش ۴۵۰ شغل بیش از برش استانی، گفت: پرداخت ۲۷۰ میلیارد ریال ودیعه مسکن به جامعه هدف به صورت بلاعوض از دیگر اقدامات این نهاد در استان بوده است.

همایون عمودی‌زاده با بیان اینکه رویکرد دولت سیزدهم توجه به مردم و شفافیت است، اظهار کرد: در سازمان بهزیستی با همین دیدگاه و رویکرد سعی در گره گشایی از مشکلات جامعه هدف و مددجویان شده از این رو رسانه‌ای کردن خدمات مطلوب و بیان ملاحظات و موفقیت‌ها در کارنامه مدیران برای مردم، در راستای آگاهی‌بخشی امری مثبت است.

او افزود: افزایش چشمگیر اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بهزیستی استان نسبت به سنوات گذشته و جلب و جذب ۶۴۰ میلیارد ریال مشارکت مردمی و افزایش ۲ و نیم برابری نسبت به سال گذشته از جمله این موفقیت‌ها است.

مدیرکل بهزیستی لرستان یادآور شد: ۳۰۰ میلیارد ریال به مددجویان در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی و دریافت ۲۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه از طریق پیگیری و تعامل با کمیته امداد امام خمینی (ره) جهت کارگشایی و حل مشکلات مالی جامعه هدف از جمله فعالیت‌های این نهاد حمایتی در سال گذشته بود.

او یادآور شد: با انعقاد تفاهم نامه اداره کل بهزیستی استان و بیمه سلامت همه معلولان تحت پوشش بیمه سلامت هستند و هزینه‌های درمانی آنها تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال پرداخت خواهد شد.

وجود هفت هزار پرونده معلولیت در بهزیستی بروجرد

در بروجرد نیز بنا بر گفته رییس بهزیستی این شهرستان، بیش از هفت هزار پرونده معلولیت اعم از معلولیت‌های شنوایی، بینایی، اعصاب و روان، ذهنی، ضایعه نخاعی و چند معلولیتی در بهزیستی این شهرستان به ثبت رسیده است.

کرم رضا پیردایه افزود: از این تعداد پرونده معلولیت حدود ۲ هزار و ۴۰۰ پرونده روستایی و پنج هزار و ۶۰۰ پرونده شهری است که هر کدام به تناسبت نوع و شدت معلولیتی که دارند از خدمات حمایتی و توانبخشی بهزیستی برخودار هستند.
وی یادآور شد: در مجموع بهزیستی در حوزه‌های توانبخشی، امور اجتماعی، پیشگیری و حوزه مشارکت‌های مردمی به افراد تحت پوشش خدمات ارائه می‌دهد.

وجود ۵۰۰ خانواده چند معلولیتی در بروجرد

رییس بهزیستی بروجرد گفت: ۵۰۰ خانواده چند معلولیتی در شهرستان بروجرد تحت پوشش بهزیستی هستند که علاوه بر حمایت‌هایی که از سایر معلولان می‌شود در حوزه مسکن نیز مورد توجه ویژه قرار دارند. برخی معلولیت‌ها در دسته بندی معلولان جسمی و حرکتی قرار دارند و منظور از خانواده‌های چند معلولیتی این است که در خانواده‌ای چند عضو معلول وجود دارد و به عبارتی معلولیت در بیش از یک عضو خانواده تکرار شده است.

او با اشاره به اینکه برخی از این خانواده‌ها دارای سه عضو معلول جسمی و حرکتی و در مواردی نیز بیشتر از سه عضو معلول هستند، افزود: هر کدام از این معلولان به تناسب شدت معولیتی که دارند علاوه بر دریافت مستمری مورد حمایت در بخش‌های مختلف توانبخشی اعم از دریافت وسایل کمک توانبخشی همچون عصا، واکر، سمعک، تخت، ویلچر و حمایت‌های آموزشی و تحصیلی قرار می‌گیرند.

رییس بهزیستی بروجرد یادآور شد: در حوزه مسکن نگاه ویژه‌تری به این خانواده‌ها می‌شود، به طوری‌ که اگر برای خانواده‌های تک معولیتی یک میلیارد ریال تسهیلات مسکن در نظر گرفته شود برای خانواده‌های بیش از یک معلولیت ۲ میلیارد ریال اختصاص می‌یابد.

بهزیستی و توجه به زنان سرپرست خانوار

رییس بهزیستی بروجرد با اشاره به برنامه‌های توانمندسازی این نهاد حمایتی برای جامعه هدف گفت: هزار زن سرپرست خانوار در راستای توانمندسازی علاوه بر مستمری از خدمات مشاوره‌ای و آموزشی بهره‌مند شدند.

به گفته او بهزیستی به عنوان یک نهاد حمایتی برنامه‌های مختلفی در راستای توانمندسازی افراد تحت پوشش خود دنبال می‌کند که زنان سرپرست خانوار را هم در برمی‌گیرد و در همین راستا در حوزه امور اجتماعی زنان سرپرست خانوار، کودکان کار و زنان بدسرپرست هستند که از نظر اجتماعی و مشاوره‌ای و سایر خدمات مورد حمایت بهزیستی قرار گرفته‌اند.

پیردایه افزود: توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به صورت پرداخت تسهیلات خوداشتغالی و مشاغل خانگی یکی از اقداماتی است که بهزیستی در راستای رسیدن به این هدف انجام می‌دهد، در همین راستا آن دسته از زنان سرپرست خانوار که توانایی و مهارت لازم برای راه اندازی یک شغل اعم از مشاغل خانگی را داشته باشند، موفق به دریافت تسهیلات خوداشتغالی می‌شوند.

او بیان کرد: سال گذشته حدود ۸۴ میلیارد ریال تسهیلات خوداشتغالی به زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی شهرستان پرداخت شد که برخی در حوزه مشاغل خانگی توانسته‌اند کسب و کارهایی راه اندازی کنند.

رییس بهزیستی بروجرد اضافه کرد: زنان سرپرست خانوار به تناسب تعداد اعضای خانوار مستمری دریافت می‌کنند و علاوه بر این کمک‌های موردی نیز در طول سال برای آنها در نظر گرفته می‌شود، بیمه زنان سرپرست خانوار، کمک هزینه درمانی، کمک هزینه تحصیلی برای فرزندان زنان سرپرست خانوار و معافیت سربازی فرزندان از جمله دیگر خدمات حمایتی است که از سوی بهزیستی برای زنان سرپرست خانوار اعمال می‌شود.

پیردایه تاکید کرد: طرح‌های خودکفایی، اشتغال و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از جمله برنامه‌های دولت است که می‌تواند در شرایط مشکلات و تنگناهای اقتصادی، اثربخشی برنامه‌های حمایتی از زنان سرپرست خانوار را بیشتر نمایان کند، توانمندسازی سرپرست خانواده موجب بهبود وضعیت معیشتی خانواده می شود و ارتقای سلامت جامعه را در پی دارد.

۲۵ تیرماه ۱۳۵۹ یادآور تصویب لایحه‌ای در راستای سلامت جامعه است، زمانی که شورای انقلاب پس از پیگیری‌های مستمر شهید دکتر محمد علی فیاض‌بخش، تاسیس سازمان بهزیستی را در دستور کار خود قرار داد، سازمانی در جهت تحقق مفاد اصول سه، ٢١ و ٢۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در زمینه تحقق عدالت اجتماعی تشکیل شد.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close