اخبار لرستان

استاندار لرستان: سیلاب لرستان را سال‌ها عقب انداخت/ در تخصیص آب استان بازنگری شود

روزهای بروجرد- استاندار لرستان با اشاره به اینکه سیلاب لرستان را سال‌ها عقب انداخت، گفت: نیاز بوده که در تخصیص آب به استان از سوی وزارت نیرو بازنگری صورت گیرد.

به گزارش مهر، سید موسی خادمی در ستاد مدیریت بحران لرستان که با حضور رئیس جمهور برگزار شد در سخنانی، اظهار داشت: در رودخانه خرم آباد ۷۰۰ متر مکعب بر ثانیه خروج آب داشتیم و در حالی که ظرفیت آن ۴۰۰ متر مکعب بر ثانیه و در رودخانه تیره دورود ۵۵۰ متر مکعب بر ثانیه خروجی آب بود، در حالی که ظرفیت آن ۳۸۰ متر مکعب بر ثانیه بود و این در واقع فراتر از ظرفیت‌هایی است که در گذرگاه آب وجود داشت.

سیلاب لرستان را سال‌ها عقب انداخت

وی، ادامه داد: این عامل طبیعی با برخی از عوامل غیر طبیعی جمع شد و یک فاجعه بزرگ مالی و اقتصادی را در استان لرستان رقم زد که به زعم من این استان را سال‌ها عقب انداخت.

استاندار لرستان، اضافه کرد: افزایش تراز سد سیمره ما را مجبور کرد که ۱۱ روستای استان را تخلیه کنیم و در کنار آن پدیده رانش زمین را در ۴۱ نقطه از استان شکل گرفت که باعث تخلیه برخی روستاها و خسارت به منزل شد.

خادمی، یادآور شد: با کمک آنچه در مدیریت بحران، وزارت کشور و سازمان هواشناسی به ما اطلاع داده می‌شد سه کار مهم از جمله افزایش گذر دهی آب از رودخانه‌ها از طریق ارتفاع و عمق و حذف موانع انجام دادیم، سیاست دوم ما هشدار دهی بود که در این خصوص حتی از قوه قهریه استفاده کردیم، همچنین برای آب گرفتگی آمادگی کامل داشتیم.

وی، افزود: در سیل اخیر ۱۸ شهر و هزار و ۲۰۰ روستا درگیر سیلاب و ۳۵ هزار خانوار دچار مشکل شدند، شش هزار واحد تجاری، راه ۸۷۰ روستا، برق هزار و ۱۴۵ روستا، ارتباط تلفنی ۳۶۰ روستا و ۱۰ شهر، گاز ۱۸۲ روستا و آب ۱۰ شهر قطع شد.

استاندار لرستان، گفت: حدود هزار کیلومتر راه روستایی و شهری و ۷۴۰ دهنه پل از بین رفت که ۱۵۰ دهنه پل بالای ۲۰ متر بود.

بازسازی منازل خسارت دیده باید تعیین تکلیف شود

خادمی، گفت: همچنین ۶۰ هکتار زمین زراعی از بین رفت، هزار هکتار زمین به طور کامل وجود ندارد و تبدیل به مسیلرودخانه شده است، ۲۱ هزار متر مکعب از مزارع پرورش ماهی و ۵۰۰ ایستگاه پمپاژ از بین رفته و در حوزه کشاورزی نزدیک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت دیده ایم.

وی، افزود: اما بخش شیرین این قصه افزایش سرمایه اجتماعی در استان بود و همه نهادهای عمومی و خدماتی از وزارتخانه‌ها پای کار آمدند که جای تشکر دارد.

استاندار لرستان، یادآور شد: امداد رسانی به همه سیل زدگان انجام شده و در حال حاضر باید کارهای اساسی انجام دهیم.

خادمی، گفت: بازسازی منازل و اسکان بین اضطراری و موقت باید تعیین تکلیف شود، همچنین نیاز داریم که تسریع در پرداخت وام‌های معیشتی و وام بلاعوض و تهیه لوازم منزلی که در این سیل از بین رفته انجام شود.

وی، گفت: زمین جدید باید تأمین کنیم و نیاز داریم که تسهیلات مربوط به کشاورزان سریع‌تر انجام شود.

۱۰۰ درصد بودجه عمرانی طی شش ماهه اول اختصاص یابد

استاندار لرستان، یادآور شد: انتظار داریم ۱۰۰ درصد بودجه عمرانی در شش ماهه اول سال برای استان انجام شود.

خادمی، گفت: مهم‌ترین بحث این است که ما در استان سد تنظیم کننده‌ای برای سیل نداشتیم، کل سدهای استان لرستان با دبی بیش از ۱۲ میلیارد متر مکعب آب خروجی از استان، فقط ۲۷۰ میلیون متر، یعنی کمتر از یک درصد ذخیره آب کشور است، همچنین کل سدهای در حال ساخت ظرفیتی کمتر از ۲۳۰ میلیارد متر مکعب است.

وی، افزود: انتظار داریم که بازنگری در تخصیص آب وزارت نیرو و سدسازی و آبخیزداری در لرستان مدنظر قرار گیرد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close