اخبار جهان

اقدام بی‌سابقه چین علیه ایران؛ پکن و ۶ کشور عربی خواستار حل موضوع جزایر سه‌گانه شدند!

روزهای بروجرد– سران کشورهای حاشیه خلیج فارس و چین در بیانیه اجلاس پایانی مشترک خود خواستار حل مسالمت آمیز موضوع جزایر سه گانه بین ایران و امارات شدند! این در حالی است که جزایر سه گانه بخش جدایی‌ناپذیر خاک ایران هستند. گرچه امارات و برخی کشورهای عربی بارها این ادعاها را مطرح کرده‌اند اما همراهی چین با ادعای کشورهای عربی در خصوص جزایر ایرانی زنگ خطری است برای مسئولان کشور که نسبت به روابط با پکن مراقبت بیشتری داشته باشند!
این بیانیه بلافاصله پس از بیانیه دیگری صادر شد که در آن رهبران عربستان و چین از ایران خواسته بودند که از «مداخله در امور داخلی کشورها» خودداری کند.

رهبران شش کشور امیر نشین حاشیه خلیج فارس به همراه چین روز گذشته در اجلاس مشترک خود درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردند و بر اهمیت تلاش‌های هماهنگ در دستیابی به صلح، امنیت، ثبات و رفاه در تمام نقاط جهان توافق کردند.

در بیانیه پایانی بر ضرورت بازگرداندن صلح و امنیت بین‌المللی از طریق احترام متقابل و همکاری بین کشورها برای دستیابی به توسعه، پیشرفت و پایبندی به اصول حقوق بین‌الملل و حقوق بشر، منشور سازمان ملل متحد و حسن همجواری تاکید شده است.

این کشورها خواستار حفظ نظم بین‌المللی مبتنی بر احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی کشورها، عدم مداخله در امور داخلی آن‌ها و عدم استفاده یا تهدید به زور شدند.

بیانیه درباره ایران چه می‌گوید؟

رهبران این کشورها بر لزوم حمایت از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، جلوگیری از تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی در منطقه شورای همکاری خلیج فارس و تضمین ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران برای حفظ امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کردند.

آن‌ها بار دیگر از ایران خواستند تا همکاری کاملی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته باشد.

آن‌ها بر لزوم رعایت اصل حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی و احترام به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و ایران تاکید کردند.

آن‌ها خاطرنشان کردند که روابط نیز باید بر اساس حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات باشد.

رهبران این کشورها بر اهمیت گفت‌وگوی همه جانبه با مشارکت کشورهای منطقه برای رسیدگی به پرونده هسته‌ای ایران و فعالیت‌های بی‌ثبات کننده منطقه تاکید کردند.

آن‌ها در ادعایی عجیب، حمایت خود را از تمام تلاش‌های صلح‌آمیز از جمله تلاش امارات برای دستیابی به راه‌حل مسالمت آمیز برای موضوع جزایر( ایرانی) سه گانه تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی از طریق مذاکرات دو جانبه طبق قواعد حقوق بین‌الملل تایید کردند!

این کشورها همچنین خواستار مقابله با حمایت از گروه‌های تروریستی و فرقه‌ای و سازمان‌های مسلح غیرقانونی و جلوگیری از تکثیر موشک‌های بالستیک و پهپادها و اطمینان از ایمنی ناوبری و تاسیسات نفتی بین‌المللی و پایبندی به قطعنامه‌های سازمان ملل و مشروعیت بین‌المللی شدند.

این بیانیه در حالی صادر شد که روز گذشته در پایان نشست سران عربستان و چین بیانیه مشترکی صادر شد که در آن بر لزوم تقویت همکاری‌های مشترک پکن و ریاض برای تضمین صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تأکید شده است. دو طرف همچنین از ایران خواستند با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و به معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای پایبند باشد. آنها در بخش دیگری از بیانیه خود بر اهمیت احترام ایران به اصول حسن همجواری و عدم دخالت این کشور در امور داخلی کشورها تاکید کردند.

 

تگ ها

مقالات مشابه

1 thought on “اقدام بی‌سابقه چین علیه ایران؛ پکن و ۶ کشور عربی خواستار حل موضوع جزایر سه‌گانه شدند!”

  1. اعراب رو باید ترساند .
    یک سیلی آبدار زیر گوششون خوابانده بشه حساب کار دستشون میاد.
    البته همه این غائله ها از گور وطن فروشای داخلی بلند میشه و این ( گرا ) از داخل به چین کمونیست و منفور ، و اعراب آویزون داده شده.
    در اولین فرصت با نواختن یک سیلی آبدار زیر گوششون ، فراموشی دائمی میگیرن.
    #کمونیست_منفور

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close