اخبار بروجرد

گذری بر فعالیتهای گروه ۴۱۱ مهندسی بروجرد در دوران دفاع مقدس

روزهای بروجرد- ماموریت های گروه ۴۱۱ مهندسی بروجرد نمادی از دلاور مردی رزمندگان لرستانی در دفاع از خاک وطن و ارزش های والای انقلاب است.
پشتیبانی عمومی نزاجا با انجام عملیات های مهندسی مورد نیاز نظیر احداث و برداشت موانع ، روانه نمودن و بر چیدن پل  های تجهیزاتی، انجام عملیات خاکی احداث استحکامات و موارد مشابه آن از مهمترین ماموریت های گروه ۴۱۱ بشمار می آید.

فعالیت های گروه ۴۱۱ بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و قبل از شروع جنگ تحمیلی، همزمان با آغاز شرارت ها و درگیری های ضد انقلاب در منطقه کردستان(سال ۱۳۵۸) یگان هایی از گروه در قالب گروهان و دسته، به منظور ایجاد میادین مین حفاظتی در اطراف پایگاه ها و پادگان های موجود، ایجاد موانع در محل های مورد نیاز، پاکسازی معابر که توسط عناصر ضد انقلاب مین گذاری و یا تله می شد، احداث و مرمت جاده  و موارد مشابه به منطقه مورد بحث اعزام شدند.

عملیات های بزرگ  آفندی نظیر فتح المبین، بیت المقدس، طریق القدس، خیبر ،والفجر۸ … که در تاریخ جنگ تحمیلی به انبوهی از ایثارگری ها،  فداکاری ها موفقیت های شگرف به ثبت رسیده است به مدد تلاش یگان های مهندسی و به تبع آن گروه ۴۱۱ میسر شد.

گروه مهندسی ۴۱۱ با فعالیت هایی مانند احداث میادین مین، شبکه های سیم خاردار، احداث پل، احداث خاکریز، پدهای مهماتی، ایجاد سکوهای تانک، مواضع تو پخانه  و مواردی نظیر آن یگان های رزمی را پشتیبانی می کرد و این تلاش ها به گونه ای بوده که با مرسوم شدن واژه هایی مانند جنگ مهندسی و مهندسی جنگ اهمیت اقدامات یگان های مهندسی به همگان مشخص شد.

نقش گروه ۴۱۱ مهندسی در عملیات نصر۲

عملیات آفندی نصر ۲ در منطقه عملیاتی میمک صورت گرفت با پشتیبانی مهندسی  گروه ۴۱۱ از این عملیات بسیار حائز اهمیت و مثال زدنی است، این عملیات بمدت ۳۹ روز از مورخ ۱۴خرداد سال ۶۶ تا ۲۳ تیر سال ۶۶ به طول انجامید و از ماحصل زحمات گروه ۴۱۱مهندسی می توان به نتایج بسیار چشمگیری اشاره کرد که هر کدام از ین نتایج نشان از توان بالای رزمندگان جان برکف لرستانی دارد.

محسن مرادی، مسئول روابط عمومی حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در این خصوص شبستان، گفت:  احداث ۴ میدان مین  پدافندی با استفاده از ۳۰۰ عدد مین ضد نفر ام ۱۶،  ۷۲۰ عدد مین ضد نفر ام ۱۴ ، ۱۰ عدد مین ضد تانک ام ۶، ۱۰ عدد مین ضد تانک ام ۶، ۴ دد مین ضد نفر ام ۱۸ و ۵ عدد مین مرموز از جمله عملیات های گروه ۴۱۱ مهندسی لرستان بود.

وی افزود: ایجاد معبر به عرض ۴ متر و طول یک کیلومتر جهت تردد یگان ها و استقرار آنها در سنگرها و کانال های دشمن که درعملیات فوق آزاد شده بود نیز از دیگر عملیات های شاخص گروه ۴۱۱ مهندسی لرستان بود.

مرادی، اظهار داشت: ایجاد معبر جهت حفر کانال در میدان مین دشمن برای استفاد گردان ۱۹۹ پیاده و  ایجاد معبر جهت احداث جاده برای گردان ۱۹۹ پیاده از دیگر عملیات های این گروه مهندسی در دوران دفاع مقدس بود.

وی، بیان کرد: جمع آوری میدان های مین دشمن در دشت هلاله و تپه دو قلو(۴۴۰) در صالح آباد مهران و تخریب ۵۹۰ عدد مین ضد نفر والمرا – ۲۲۹۴ عدد مین ضدنفر نوع ۷۲-  ۶۷۱۷ عدد مین  تی اس ۵۰ از دیگر عملیات های موفق گروه ۴۱۱ مهندسی لرستان بود.

مرادی بیان کرد: جمع آوری سیم خاردارهای حلقوی- دستک و موانع خورشیدی منطقه، احداث میدان مین در خطوط پدافندی گد ۲۰۷ ژاندارمری در  منطقه شورشیرن از دیگر عملیات های موفق گروه ۴۱۱ مهندسی لرستان بود.

وی با اشاره به موقعیت و محل استقرار گروه  ۴۱۱مهندسی، اظهار کرد: گروه۴۱۱ مهندسی رزمی در کیلومتر۱۰ جاده بروجرد به خرم آباد  و در زمینی به مساحت ۶۰۵۶۶۷۱ متر مربع در نزدیکی روستای زارم قرار دارد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close