اخبار ایران

بوی عید دربازار نمی‌آید! / مردم توان خرید اجناس دست دوم را هم ندارند

روزهای بروجرد- گرانی به بازار لوازم خانگی، فرش، مبل و صندلی و هزاران لوازم مورد نیاز هر خانه رسیده تا جایی که توان خرید لوازم دست دوم را از مردم گرفته است.

طی چند سال اخیر به دلیل کاهش قدرت خرید، مردم به خرید لوازم دست دوم روی آورده بودند. تا جایی که نو عروسان نیز برای تهیه بخشی ازجهیزیه خود به سراغ سمساری های سطح شهر می‌رفتند.

امروز اجناس دست دوم هم در بازار برای خود حکمرانی می‌کنند و بر تاج و تخت گرانی نشسته و نبض بازار را در دست گرفته‌اند.

در همین رابطه داود عبدالهی فرد رئیس اتحادیه سمساران و امانت فروشان در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت:امسال با توجه به اینکه یک ماه تا پایان سال باقی مانده بوی عید در خیابان‌ها پیچیده نشده است.

رئیس اتحادیه سمساران و امانت فروشان گفت: طی سال‌های اخیر مردم قدرت کافی برای خرید لوازم خانگی نو را نداشتند. از این رو به دنبال وسایل مورد نیاز خانه خود در سمساری‌ها بودند.

وی تصریح داشت: متأسفانه امسال همین مردم قدرت خرید لوازم دست دوم را نیز از دست داده‌اند و توان خرید اجناس دست دوم را نیز ندارند.

به گفته عبدالهی فرد؛ گرانی و رکود اقتصادی وادار کرده مردم کمتر به سمت خرید لوازم مورد نیاز خانه خود بروند. چراکه با همین درآمدهای ناچیز و افزایش قیمت‌ها بتوانند شکم خود و خانواده را سیر کنند هنر کرده‌اند!

این فعال صنفی ادامه داد: بیش از ۱۰۰۰ واحد صنفی دارای پروانه کسب و غیر رسمی در سطح شهر فعال هستند. این تعداد از واحد های صنفی سال سختی را پشت سر گذاشته‌اند.

وی ادامه داد: برخی از این فعالان صنفی به دلیل رکود، ناگزیر تغییر شغل داده‌اند.

رئیس اتحادیه سمساران و امانت فروشان ادامه داد: طی یکی – دو سال اخیر خانواده‌ها برای تهیه بخشی از جهیزیه فرزند خود به سراغ سمساری‌ها می‌رفتند و اجناس مورد نیاز را تهیه می‌کردند. نکته جالب این است که امسال حتی برای سوال کردن قیمت‌ها اقدام به حضور در این فروشگاه‌ها هم نکرده‌اند.

وی تصریح داشت: نکته مهم اینجاست که امسال از این مشتری ها هم خبری نبود! یا جوانان بدنبال تشکیل خانواده نبودند و یااینکه قدرت خرید همین وسایل کار کرده هم نداشتند!

عبدالهی فرد ادامه داد: با این همه گرانی مردم فقط بدنبال سیر کردن شکم خانواده خود و پرداخت هزینه اجاره بها هستند، دیگر قدرت مالی برای خرید و تعویض لوازم مورد نیاز خانه خود را ندارند.

به گفته این فعال صنفی ؛ مردم با توجه به فشار اقتصادی اگر لوازم خانه‌شان دچار آسیب و یا فرسودگی شود نه تعویض می‌کنند و نه تعمیر!

رئیس اتحادیه سمساران و امانت فروشان گفت: فعالان این عرصه تمام دلخوشی خود را به ماه‌های پایانی سال خوش کرده بودند. هر سال از مهر و آبان مردم اقدام به تعویض لوازم مورد نیاز خانه خود می‌کرند. امسال در همین ماه پایانی سال هیچ حرکتی در بازار سمساری به وجود نیامده و خبری از معاملات در بازار نیست.

عبدالهی فرد گفت: مشخص نیست وضعیت رکود در بازار و کم توانی مالی مردم تا کجا ادامه خواهد داشت . درهر صورت این وضعیت هشدار وادار می کند که دولت تاوان سختی را برای بهبود وضعیت مردم بپردازد. در غیر اینصورت هیچ امیدی به آینده وضعیت کسب و کار ها در کشور نیست.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close