اخبار ایران

روحانی: دیپلماسی می‌تواند با بزرگترین قدرت‌های دنیا حرف بزند و حق ما را تثبیت کند

روزهای بروجرد- رئیس‌جمهور تاکید کرد: برخی فکر می‌کنند در دولت یازدهم و دوازدهم حرکت هسته‌ای ما کند شده است و سانتیریفیوژهای ما نمی‌چرخد یا کند می‌چرخد. به ملت ایران با صراحت و شفافیت می‌گویم صنعت هسته‌ای ما با توان و دقت بیشتر و محاسبه دقیق‌تر امروز نسبت به دیروز سرعت بیشتری دارد.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای عنوان کرد: روز ملی فناوری هسته‌ای برای حضار محترم، اندیشمندان و دانشمندان جوان هسته‌ای ما و همه ملت ایران مبارک باشد. قبل از هر چیز باید سپاسگذاری کنیم از همه آنهایی که در طول سالیان گذشته در زمینه این فناوری گام برداشتند.

 وی افزود: در دولت‌های مختلف حداقل من از سال ۱۳۶۰ در کنار مسئولان و محققان این رشته به تناسب مسئولیت‌هایی که داشتم  بودم و کاملا آشنا و آگاه هستم که چه گام‌های مهم و استوار و سختی در این مسیر برداشته شده است.

رئیس‌جمهور یادآور شد: باید درودمان را تقدیم شهدای هسته‌ای کنیم؛ آنهایی که در راه افتخار ملی جان خود را نثار کردند و برای خانواده‌های آنها از خدا تقاضای صبر بیشتر و اجر وافر داشته باشیم. گزارش امروز توسط رئیس سازمان انرژی اتمی داده شد و در نمایشگاهی از ۳۸ دستاورد یکسال گذشته بازدید کردم و پروژه‌هایی به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد و برخی دستاوردها امروز رونمایی شد که پیام روشنی دارد برای برخی از دوستانی که گاهی بی‌دقت حرف می‌زنند.

 روحانی تاکید کرد: برخی فکر می‌کنند در دولت یازدهم و دوازدهم حرکت هسته‌ای ما کند شده است و سانتیریفیوژهای ما نمی‌چرخد یا کند می‌چرخد. به ملت ایران با صراحت و شفافیت می‌گویم صنعت هسته‌ای ما با توان و دقت بیشتر و محاسبه دقیق‌تر امروز نسبت به دیروز سرعت بیشتری دارد. پارسال ۴۰ پروژه افتتاح کردیم و دستاوردهای آن را مشاهده کردیم امسال افتتاح ۸۳ پروژه نشانگر آن است که در مسیر فناوری علمی راه خود را ادامه خواهیم داد.

روحانی افزود: یکی از وظایف مهم دولت و مسئولان این است که فضا را برای اندیشمندان و دانشمندان در رشته‌های مختلف علمی فراهم کنند. اقتصاد ما امروز دانش‌بنیان است و زندگی ما هم امروز دانش بنیان است. کسب و کار ما هم به تدریج دانش‌بنیان خواهد شد، بیش از سه هزار شرکت دانش‌بنیان در طول چند سال اخیر مشغول فعالیت شدند و دارای درآمدهای فراوانی هستند. مراکز تحقیقاتی ما و پردیس‌های ما و شرکت‌های دانش‌بنیان ما امروز با سرعت بسیار تحسین‌برانگیز در مسیر علم و توانایی کشور تلاش می‌کنند

وی گفت: همه ما باید توجه کنیم، یکی از اهداف مهم ما اقتدار ملی است. ما نیاز به قدرت و توان داریم. البته از تعبیر قدرت بهتر اقتدار است. اقتدار به معنای قدرت مشروع و مفید برای کشور و جامعه است؛ قدرتی که مبنای آن تهدید و زورگویی و تجاوز نیست. این قدرتی است مشروع برای منافع ملی و ثبات و امنیت منطقه و صلح جهانی. در این قدرت و اقتدار ملی ما نیاز به قدرت نرم و سخت داریم که ترکیب صحیح این دو قدرت، قدرت هوشمند را برای ما می‌سازد. دیپلماسی ما و فعالیت اندیشمندان هسته‌ای ما دو روی یک سکه است. در یک سمت تلاش می‌کنیم تا به یک فناوری روز که برای انرژی کشور و برای بهداشت و سلامت کشور و برای کشاورزی کشور و معادن ما و صنعت ما و مواد غذایی و امنیت غذایی ما لازم است، برسیم و تلاش‌های خود را به صورت مستمر ادامه دهیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در این تلاش‌های مستمر قدرت علمی و فناوری برای ما ساخته می‌شود. در کنار آن نیاز داریم به قدرت دیپلماسی. قدرت دیپلماسی همان هنری هست که حق ما را تثبیت می‌کند؛ حقی که بدخواهان می‌خواهند از ما بگیرند یا متزلزل کنند یا در برخی مراجع بین‌المللی نامشروع جلوه دهند. دیپلماسی این حق را پایدار و تثبیت می‌کند. دیپلماسی نشان می‌دهد ملت ایران تنها ملتی نیست که در دفاع مقدس پیشتاز باشد یا در صحنه اقتصادی قدم‌های مهمی بردارد بلکه منطق کافی و استدلال کافی برای حرف زدن پای میز مذاکره را هم دارد و می‌تواند با بزرگترین قدرت‌های دنیا از لحاظ فنی، حقوقی و سیاسی حرف بزنند و حق ملت ایران را تثبیت کند و به توافقی برسد که بار را بر دوش مردم کم کند و مسیر پیشرفت را برای مردم فراهم کند. دیپلماسی به راه ما سرعت می‌دهد و هزینه ما را کم می‌کند.

وی گفت: بدون دیپلماسی هم می‌شود کار کرد ولی با هزینه بسیار بالا و به خاطر موانعی که البته غیر قانونی است و با مصوباتی می‌خواهند آنها را قانونی کنند و حرکت ما را کند می‌کند اما دیپلماسی موانع را برمی‌دارد و هزینه‌ها را می‌کاهد. برای دستیابی به منافع ملی مسیر را کوتاه‌تر می‌کند. ما نیاز به همه قدرت‌ها داریم. ما قدرت نظامی و دفاعی و اقتصادی و فرهنگی می‌خواهیم و قدرت سیاسی در سیاست داخلی و خارجی نیاز داریم. ما قدرت سخت و نرم را نیاز داریم. ما یک اقتدار مشروع را در منطقه و جهان نیازمندیم.

رئیس‌جمهور گفت: بعضی‌ها فقط یک روی سکه را نگاه می‌کنند. اگر سکه را یکم بلند کنند پشت آن معلوم است حوصله آن را ندارند فکر می‌کنند پشت آن خبری نیست و روی آن را نگاه می‌کنند ما ملت بزرگی هستیم ما در روزهای سخت روی پای خود ایستاده‌ایم می‌دانیم بدخواهان از ما خشنود نیستند و نخواهند شد.

روحانی خاطرنشان کرد: عده‌ای می‌خواهند ما تسلیم و تابع باشیم. عده‌ای می‌خواهند قدرت‌های بزرگ در دنیا باشند و ما از منافع خودمان چشم پوشی کنیم. ما هیچ وقت به فکر رضایت و خشنودی بدخواهان و دشمنان و دیگران نیستیم ما اول رضای خدا را می‌خواهیم بعد خشنودی ملت خودمان و البته برای همه ملت‌های جهان هم آرزوی خوشبختی داریم و اگر کمکی هم از ما برآید به ملت‌های دیگر کمک می‌کنیم. همان طور که در یکی دو سال گذشته دنیا شاهد بود ما برای کمک به ملت‌های منطقه در برابر تروریست‌ها ایستادگی کردیم و پشت تروریست‌ها و آنهایی که تروریست‌ها را پرورش داده بودند و می‌خواستند در منطقه استفاده کنند، شکستیم از ما ناراحت و ناراضی‌اند. اگر در جامعه ما مشکل کوچکی باشد آن مشکل را چند برابر می‌کنند. اگر در جامعه ما مشکلی ایجاد شود فکر می‌کنند ما راه حل نداریم ما برای تمام مشکلات دیروز و امروز و فردایمان هر مشکلی باشد هر چقدر بزرگ باشد راه‌حل داریم ملت ما از مشکلات بزرگ‌تر عبور می‌کند و خدای قادر ما توان و قدرتش بی نهایت است اتکای ما به خدای بزرگ است و به ملت یکپارچه و متحد خود اطمینان داریم.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close